تحریم هواوی

آیا تحریم هواوی اقدام بعدی دولت امریکا خواهد بود؟

موضوع تحریم هواوی از سوی امریکا با دستگیری مدیر مالی این کمپانی، شکل جدی‌تری به خود گرفته است؛ به ویژه با توجه به اینکه همین امسال یک کمپانی چینی دیگر نیز با اتهامی مشابه، تحت تحریم ایالات متحده قرار گرفت.

کمپانی ZTE که در زمینه تولید گوشی های هوشمند فعالیت می‌کند، در اوایل سال جاری از خرید سخت افزارهای کلیدی و نرم افزارهای مورد نیاز برای تولید محصولاتش محروم شد. وزارت بازرگانی ایالات متحده، این تحریم را پس از آن اجرایی کرد که کمپانی چینی نتوانست از عهده پرداخت جریمه و اجابت خواسته‌های دولت امریکا برآید. اتهام ZTE اما چه بود؟ نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و کره شمالی از طریق انجام معاملات تجاری با این دو کشور.

حالا این مساله گریبان‌ یک کمپانی چینی دیگر را گرفته و بحث تحریم هواوی نیز مطرح شده است. بر اساس گزارشی که به تازگی انتشار یافته، ایالات متحده فعالیت‌های این کمپانی را از سال 2016 و به ظن نادیده گرفتن تحریم‌های اعمال شده علیه برخی کشورهای خاص، تحت نظر داشت. ظاهرا دستگیری مدیر مالی هواوی در کانادا و احتمال استرداد او به امریکا نیز، به همین موضوع ارتباط دارد. گفته می‌شود «وانژو منگ» که دختر بنیان‌گذار هواوی هم است، در طرح‌ریزی برای تجارت با ایران از طریق سیستم بانکی جهانی دست داشته است.

با این اوصاف تحریم هواوی محتمل به نظر می‌رسد؛ اما تفاوت این کمپانی با ZTE در آن است که تراشه‌های مورد نیازش را خود طراحی و با همکاری کمپانی تایوانی TSMC تولید می‌کند. از طرفی شایعاتی هم در خصوص تلاش هواوی برای توسعه سیستم عامل جایگزین اندروید با نام KirinOS به گوش می‌رسد که البته سران کمپانی، این موضوع را انکار کرده‌اند.

تحریم هواوی

در همین حال، امریکا به هم‌پیمانان خود هشدار داده است که از برخی محصولات هواوی (از جمله تجهیزات مورد نیاز برای توسعه شبکه 5G) استفاده نکنند. پیش‌تر دولت ترامپ، اپراتورهای مخابراتی AT&T و Verizon را نیز از تجارت با هواوی منصرف کرده بود که این موضوع، منجر به عدم پذیرش گوشی هواوی میت 10 پرو از سوی این دو شرکت شد.

با این وجود و در حالی که هواوی امکان فروش گوشی های خود را از طریق چهار اپراتور عمده امریکایی ندارد، اخیرا به دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت فون در سطح جهان بدل شده است و در زمینه تامین تجهیزات شبکه نیز، یکی از برترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. نع من یکی چشمم آب نمیخوره برا این اقدام امریکا ..جو دادن الکیه

  2. امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیفته

  3. ن توروخدا این یکی رو دیگ تحریم نکن