سرویس گوگل پلاس

سرویس گوگل پلاس چهار ماه زودتر از موعود تعطیل می‌شود

کمپانی گوگل پس از دومین افشای اطلاعات، تصمیم گرفت تعطیلی سرویس گوگل پلاس (+Google) را چهار ماه جلو بی‌اندازد.این شبکه‌ی اجتماعی با یک باگ در خود، اطلاعات میلیون‌ها کاربر را افشا کرده است.

سرویس گوگل پلاس برای دومین بار با افشای اطلاعات کاربران مواجه شد تا گوگل تصمیم بگیرد چهار ماه زودتر از زمان مقرر شده آن را برای همیشه تعطیل کند. گوگل پلاس حالا به جای ماه آگوست، قرار است در آوریل (فروردین، اردیبهشت) سال آینده بسته شود. علاوه بر این، دسترسی API آن به شبکه نیز در طول سه ماه آینده بسته خواهد شد.

به نقل از گوگل، آسیب‌پذیری جدید این شبکه‌ی اجتماعی 52.5 میلیون کاربر را تحت تأثیر قرار داده است که می‌تواند اطلاعات پروفایل آن‌ها همچون نام، آدرس ایمیل، شغل و سن فرد را در معرض دید توسعه دهندگان قرار دهد؛ حتی اگر حساب کاربری آن‌ها خصوصی باشد. برنامه می‌تواند جزئیات خصوصی کاربران که به صورت عمومی به اشتراک نگذاشته شده را نیز افشا کند.

در اکتبر، سرویس گوگل پلاس نخستین بار آسیب پذیری را تجربه کرد که نشان داد به مدت سه سال اطلاعات کاربران برای توسعه دهندگان به نمایش درمی‌آمده است. این باگ نخستین بار در ماه مارس کشف شده بود، اما تا ماه اکتبر رسانه‌ای نشد تا در نتیجه نگرانی‌های قابل توجهی را به وجود آورد. در پاسخ، گوگل اعلام کرده که قصد دارد نسخه‌ی مصرفی سرویس گوگل پلاس را که مدت‌ها بود سخت به دنبال جذب کاربران بود، تعطیل کند. این سرویس پس از کشف شدن درز اطلاعات، تنها به مدت شش روز بین 7 الی 13 نوامبر (16 تا 22 آبان ماه) در دسترس کاربران بود.

David Thacker،‌ یکی از مدیران گوگل در یک پست وبلاگی گفته است:

با کشف این باگ جدید، ما تصمیم گرفتیم تا غیرفعال سازی تمام رابط‌های کاربری برنامه نویسی گوگل پلاس را قطع کنیم. این تا 90 روز آینده انجام خواهد گرفت. علاوه بر این، ما همچنین تصمیم گرفته‌ایم تا غروب گوگل پلاس را از ماه آگوست سال آینده به آوریل انتقال دهیم. در حالی که ما توسعه دهندگان را از این موضوع مطلع کرده‌ایم، می‌خواهیم اطمینان حاصل شود که از کاربران ما محافظت می‌شود.

گوگل این باگ را به عنوان بخشی از آزمایش های استاندارد سازی کشف کرده است و می‌گوید «هیچ شواهدی وجود ندارد که توسعه دهندگان در این شش روز به طور تصادفی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده یا از این اطلاعات سواستفاده کرده باشند». گوگل می‌گوید به کاربران و مشتریان تجاری که تحت تأثیر این باگ قرار گرفته‌اند اطلاع داده است.

تکلیف کاربران تجاری سرویس گوگل پلاس چه می‌شود؟

Thracker می‌گوید: «ما درک می‌کنیم، توانایی ساخت محصولات قابل اعتماد که می‌توانند از اطلاعات شما محافظت کنند را داریم. ما همیشه این را جدی گرفته‌ایم و همچنان در حفظ حریم خصوصی برنامه‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنیم.» گوگل همچنان می‌خواهد سرویس گوگل پلاس به عنوان یک محصول تجاری، برای شرکت‌هایی که مشترک خدمات G Suite‌ هستند، فعال باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کلا تو این مدت یبارم ازش استفاده نکردم

  2. حتما واسشون نمیصرفه دیگه