خودروسازان

طرح مجلس برای دادن یارانه به خودروسازان به جای افزایش قیمت خودرو

نمایندگان مجلس شواری اسلامی طرحی مبنی بر ارائه یارانه به خودروسازان را پیشنهاد کرده‌اند. این طرح پیشنهادی برای تثبیت قیمت و جلوگیری از گران شدن خودروهای پرتیراژ ارائه شده است.

در شرایط فعلی بازار خودرو که تاکنون وضعیت روش جدید قیمت‌گذاری خودروهای داخلی از سوی دولت مشخص نشده است، در جلسه‌ای که به میزبانی کمیسیون صنایع و معادن مجلس و با حضور مسئولان وزارت صنعت و فعالان صنعت خودروسازی کشور برگزار شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خودروسازان پیشنهاد کردند که با ارائه یارانه به آن‌ها و به منظور تثبیت قیمت‌ها، از این پس خودروهای پرتیراژ داخلی تحت عنوان خودرو یارانه‌ای در بازار عرضه شود.

جزئیات طرح تخصیص یارانه به خودروسازان

بر اساس پیشنهاد نمایندگان مجلس، دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا هر کدام یک خودرو پرتیراژ خود را به جای قیمت‌گذاری با روش جدید (5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار) با همان قیمت فعلی به بازار عرضه کنند و دولت نیز ما‌به‌التفاوت هزینه تولید این خودروها، یعنی مقدار اختلاف قیمت تثبیت‌شده با قیمت حاشیه بازار را به عنوان یارانه به خودروسازان پرداخت می‌کند. انتظار می‌رود ایران خودرو پژو 405 و سایپا نیز پراید را به عنوان محصول پرتیراژ خود معرفی کنند که از نظر قیمت و قدرت خرید نیز با توان شهروندان متناسب باشد. از این رو در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه دو خودرو یارانه ای در بازار خواهیم بود.

برخی از منابع خبری عنوان می‌کنند که طرح افزایش قیمت خودروهای داخلی به مقدار 50 تا 130 درصد و به صورت میانگین تا 70 درصد تایید و نهایی شده است. از این رو خودروهای مدنظر نمایندگان مجلس، یعنی پژو 405 و پراید حداقل 50 درصد به قیمت آن‌ها اضافه می‌شود و حتی ممکن است به صورت پلکانی قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند. با چنین شرایطی، برخی از فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند دولت به جای اختصاص یارانه به خودروهایی که از لحاظ ایمنی و کیفیت در سطح پایینی قرار دارند، بهتر است این یارانه را به خودروهای جدید و مدرن‌تر با مصرف سوخت کم، درصد آلایندگی استاندارد و ایمنی بالا اختصاص دهد تا مردم یک خودرو خوب را با قیمتی مناسب خریداری کنند.

خودرو یارانه ای

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. اگه حمایت های دولت به این مونتاژ کننده های آشغال نبود تا حالا ورشکست شده بودن و شرشونو کم کرده بودن….
    به همین دلیله که اینا مردم رو اصلا آدم به حساب نمیارن و هر غلطی که میخوان انجام میدن.چون مطمئن هستند که دولت محترم..! پشتشونه
    دولت هم از پول بیت المال داره بذل و بخشش به این بی خداها میکنه

  2. وا خب چ کاریه ؟؟

  3. من امیدی به این طرح ها ندارم

  4. به این میگن درایت

  5. ینی چی نفهمیدم؟؟؟