بررسی اولیه هواوی میت ایکس (گجت تی وی)

هواوی میت ایکس (Huawei Mate X) نخستین گوشی منعطف هواوی و یکی از بهترین نمونه‌ها از موبایل های منعطف است. در گجت تی وی امروز به بررسی اولیه هواوی میت ایکس پرداخته ایم.

هواوی میت ایکس نام موبایلی اندرویدی با نمایشگر منعطف است که می‌توان آن را حقیقت ذهن خیال پردازمان بشناسیم که در نمایشگاه MWC 2019 به جهانیان معرفی شد.

در یک جمله می‌‌توان Mate X را موبایلی 6.6 اینچی خطاب کرد که با لولا های جادویی، گوشیتان را به یک تبلت 8 اینچی تبدیل می‌کند. قبل از اینکه به سراغ ویدیوی این مطلب برویم با گجت نیوز همراه باشید تا به صورت خلاصه نگاهی به مشخصات و ویژگی های کلیدی هواوی میت ایکس بیاندازیم.

طراحی

جدی ترین رقیب هواوی میت ایکس را می‌توان سامسونگ گلکسی فولد نامید، البته مهندسان هواوی در بخش طراحی، اولین گوشی منعطف خود را یک سر و گردن از رقیب کره ای منطقی تر و بهتر ساختند.

جنس بدنه Mate X هنوز مشخص نشده اما هواوی میت ایکس به صورت تقریبی در حالت بسته دارای طول حدودا ۱۶ سانتی متری و قطری ۱ سانتی متری است در حالت باز شده قطر آن تنها ۶ میلی متر می‌شود و پهنای 14 سانتی متری دارد. وزن میت ایکس تنها 295 گرم است و وظیفه جادوی خم پذیری آن توسط لولاهایی در مرکز انجام می‌شود که می‌توان از طراحی آن بسبب صدایی که در حین بستن تولید می‌کند، ایراد گرفت. بزرگترین ضعفی که در این بخش می‌توان به میت ایکس نسبت داد این است که در هر حالت بسته تقریبا دور تا دور اسمارت فون پوشیده از نمایشگر هست و به همین دلیل احتمال صدمه دیدن نمایشگر بسیار بالاست.

طراحیابعاددر حالت باز: 161.3 × 146.2 × 5.4 میلی متر

در حالت بسته : 161.3 × 78.3 × 11 میلی متر

وزن295 گرم
سیم کارتدو سیم کارت هیبریدی

نمایشگر

میت ایکس در حالت باز شده ابعادی 8 اینچی که دارد برخلاف تصور ما دارای نمایشگری روشن و با کنتراست رنگی مطلوب است. حواشی نمایشگر در حالت باز بسیار کم بوده و به لطف ابعاد بزرگش اصلا به چشم نمی‌آید.

در حالت بسته حواشی نمایشگر میت ایکس سیاه شده و در حاشیه سمت چپ به لطف پنل بکار رفته (اولد) اصلا آزاد دهنده نبوده و مشابه حواشی نمایشگر های دیگر گوشی های معمولی موجود در بازار است.

زمانیکه نمایشگر را کاملا باز می‌کنید هیچ رنگ پریدگی در قسمت خم خورده نمایشگر وجود ندارد مگر اینکه آنرا رو به خورشید یا یک منبع نوری بگیرید تا مسیر خم خوردگی را ببنید، در غیر این صورت از زاویه رو به رو هیچ ضعفی در بالای لولا ها و قسمت خم پذیر نمایشگر نمایان نمی‌شود.

نمایشگرنوعاولد، تاچ خازنی
ابعاددر حالت باز شده 8.0 اینچ

در حالت بسته : 6.6 اینچ

رزلوشن2200 × 2480
تراکم پیکسل414 PPI

دوربین

محل قرار گیری دوربین 4 گانه میت ایکس بسته به شیوه استفاده از آن هم می‌تواند جزو نقاط مثبت طراحی آن باشد و هم جزو نقاط منفی. در حالت باز شده در پنل جلویی دوربین سلفی وجود ندارد؛ همچنین محل قرار گیری دوربین ها بشدت با دست برخورد می‌کند؛ پس در اکثر مواقع قبل از عکاسی باید آن را حسابی تمیز کرد.

در حین عکاسی از اشخاص یا گرفتن سلفی می‌توانید نمایشگر پشتی را فعال کنید تا دید دقیق تری از قاب تصویری خود داشته باشید. ساختار دوربین هواوی میت ایکس بسیار به مدل پر افتخار میت ۲۰ پرو شباهت دارد که در پایین همین پاراگراف در قالب یک جدول مشخصات آن را ذکر می‌کنیم.

دوربیندوربین استاندارد:‌ 40 MP، گشودگی دیافراگم 1.8، لنز (۲۷ میلی متر)
دروبین خیلی عریض : 16 MP، گشودگی دیافراگم 2.2، لنز (17 میلی متر)
دوربین تله : 8 MP، گشودگی دیافراگم 2.4، لنز (52 میلی متر)

سخت افزار

تجربه بازی های اچ دی در نمایشگر های بزرگ همیشه لذت بخش بوده و  میت ایکس از این قاعده مستثنا نیست. حضور چیپست قدرتمند کایرین ۹۸۰ 7 نانومتری در کنار ۸ گیگابایت حافظه رم در هواوی میت ایکس خبر از اجرای قوی بازی های روز اندرویدی و توان محاسباتی بالا برای اجرای مولتی تسکینگ روان می‌دهد.

سخت افزارچیپستهای سیلیکون کایرین ۹۸۰ (7 نانومتر)
سی پی یو۸ هسته

2 هسته 2.6 GHz کورتکس-A76

2 هسته 1.92 GHz کورتکس-A76

4 هسته 1.8 GHz کورتکس-A55

جی پی یومالی جی ۷۶
حافظه رم۸ گیگابایت
حافظه داخلی512 گیگابایت، قابل ارتقا تا 256 گیگابایت توسط کارت حافظه جانبی نانو

نرم افزار و رابط کاربری

گوگل در آخرین نسخه از سیستم عامل خود؛ یعنی اندروید 9.1 (پای) پشتیبانی از گوشی های منعطف را اضافه کرده است؛ البته، این نسخه از سیستم عامل اندروید فاقد باگ نیست مثلا در زمان اجرای همزمان یک اپ و تماشای ویدیو شما نمی‌توانید به صورت تمام صفحه از تماشای محتوای ویدیو خود لذت ببرید. همچنین در زمان استفاده از مولتی تسکینگ نوار تقسیم کننده نمایشگر را نمی‌توان جابجا کرد تا فضای اختصاص یافته به هر اپ را تغییر داد. به جز موارد ذکر شده با حضور رابط کاربری اختصاصی هواوی EMUI 9.1 شما تجربه ای مشابه دیگر محصولات بروز هواوی خواهید داشت.

ویدیوی بررسی اولیه هواوی میت ایکس

جمع بندی

به صورت خلاصه، نه تنها به هواوی میت ایکس بلکه باید به دیگر رقبای آن مانند سامسونگ گلکسی فولد و دیگر گوشی های منعطف فرصت داد تا در این نسل تازه معرفی شده از اسمارت فون ها کامل و کاملتر شوند؛ چرا که اکنون، هم قیمت غیر منطقی دارند و هم از لحاظ طراحی خیلی کارآمد نیستند. در نهایت، با حضور گوشی های منعطف می‌توان باور کرد که  گوشی های موبایل بزرگی که با خم کردنشان آن ها را می‌توانیم در جیب هایمان جای دهیم دیگر صرفا یک ایده تخیلی نیست.