خودروسازان ژاپنی

خودروسازان ژاپنی جایگزین خودروسازان اروپایی در ایران خواهند شد؟

خودروسازان ژاپنی جایگزین خودروسازان اروپایی در ایران خواهند شد؟ این سوالی است که فعالان بازار با توجه به حضور نخست وزیر ژاپن در ایران مطرح می‌کنند. در ادامه احتمال این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پس از امضای برجام بسیاری از خودروسازان اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران پیش‌قدم شده بودند، اما با خروج یک جانبه آمریکا از برجام یک به یک از بازار خودرو ایران خارج شدند که ضربه سنگینی را به صنعت خودرو وارد کرد. اما آیا با حضور نخست وزیر ژاپن به ایران امکان دارد مذاکره‌هایی در خصوص صنعت خودروسازی انجام شود؟ آیا خودروسازان ژاپنی جایگزین خودروسازان اروپایی در ایران خواهند شد؟ در واقع شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با هدف میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به کشورمان سفر کرد که برخی از کارشناسان از احتمال انجام مذاکره‌هایی در خصوص صنعت خودرو میان این دو کشور سخن می‌گویند.

دلیل بازگشت خودروسازان ژاپنی به ایران

کشور ژاپن جزو آن دسته از متحدان آمریکا محسوب می‌شود که با ایران نیز روابط نزدیک دارد و به همین دلیل آمریکا ژاپن را به عنوان واسطه و پیام‌رسان خود با ایران انتخاب کرده است، اما چرا میانجی‌گری میان آمریکا و ایران برای ژاپن حائز اهمیت است؟ در واقع ایران و ژاپن دارای روابط تجاری 70 ساله هستند و ایران جزو منابع اصلی تامین‌کننده نفت ژاپن به شمار می‌رود و قبل از شروع دور قبلی تحریم‌ها در سال 2012 حدود 10 تا 15 درصد نفت مورد نیاز کشور ژاپن توسط ایران تامین می‌شد. از سویی پس از اینکه برجام در سال 2016 به امضا رسید، ژاپن مجددا نفت خود را از ایران تامین می‌کرد و تعدادی از موسسه‌های مالی و شرکت‌های خدمات بندری ژاپن نیز با طرف ایرانی همکاری‌هایی را شروع کردند.

خودروسازان خارجی تشنه سرمایه‌گذاری در ایران هستند

ایران برای خارجی‌‌ها به عنوان بازاری جذاب برای عرضه خودرو به شمار می‌رود؛ زیرا ایران دارای جمعیت 80 میلیون نفری است که بیش از 40 درصد آنها کمتر از 24 سال سن دارند و بازار ایران برای خودروسازان خارجی بسیار سودآور خواهد بود. همچنین صنعت خودروسازی کشور پس از صنعت نفت به عنوان مهم‌ترین صنعت ایران شناخته می‌شود و در خاورمیانه نیز بزرگ‌ترین صنعت خودروسازی به ایران تعلق دارد. پس از اینکه برجام به امضا رسید، بسیاری از خودروسازان اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران پیش‌قدم شدند. در سال 2016 مزدا مجددا به بازار خودرو ایران بازگشت و شرکت مزدا با گروه بهمن برای شروع مجدد مونتاژ، افزایش، تولید محصولات و همچنین توسعه و عرضه محصولات جدید مذاکراتی را شروع کردند.

خودروسازان ژاپنی

شرکت خودروسازی میتسوبیشی نیز یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی محسوب می‌شود که پس از امضای برجام برای همکاری با آرین موتور مذاکراتی را انجام داد. در آن زمان خودروسازان اروپایی چون رنو، پژو و سیتروئن نیز برای بازگشت و افزایش فعالیت خود با خودروسازان داخلی همکاری خود را از سر گرفتند، اما پس از خروج آمریکا از برجام بسیاری از خودروسازان خارجی از بازار ایران خارج شدند و خودروسازان چینی بازار را در دست گرفتند. در حال حاضر این سوال مطرح می‌شود با حضور نخست وزیر ژاپن در ایران، آیا شرایط بازگشت خودروسازان ژاپنی به ایران مهیا می‌شود؟

خودروسازان ژاپنی به ایران برمی‌گردند؟

در همین رابطه محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد با توجه به این که واردات خودرو همچنان ممنوع است، حضور مقام عالی کشور ژاپن را نمی‌توان به عنوان آزادسازی واردات خودروهای ژاپنی به بازار ایران محسوب کرد. هرچند محمدرضا مودودی واردات خودروهای ژاپنی را محتمل نمی‌داند، اما شرکت خودروسازی میتسوبیشی ژاپن طی روزهای اخیر قرارداد خود را با شرکت آرین موتور به مدت 3 سال دیگر تمدید کرد. برخی از کارشناسان فعال در بازار معتقدند با تمدید قرارداد میتسوبیشی، این خودروساز تا 2022 در ایران خواهد ماند و حداقل می‌توانیم به رفع موانع موجود در روابط تجاری با شرکت‌های خارجی امیدوار باشیم.

خودروسازان ژاپنی

تولید خودرو مشترک با ژاپن 2 سال به طول می‌انجامد

ابوالفضل روغنی، عضو کمیته مشترک ایران و ژاپن در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان ژاپنی می‌توانند جایگزین خودروسازان فرانسوی در ایران شوند، گفت متاسفانه ژاپنی‌های نسبت به اروپایی‌ها به موضوع تحریم توجه بیشتری دارند. البته خودروسازان ژاپنی سهم بالایی از تامین قطعات خودروسازان داخلی را بر عهده داشته و کشور ژاپن برای تولید قطعات خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان داخلی با خودروسازان ژاپنی می‌توانند خودرو مشترک تولید کنند، بیان کرد:

بر این باوریم که تولید مشترک خودرو آن هم با ژاپنی‌ها مسئله ساده‌ای نخواهد بود. در واقع تولید مشترک پروژه‌ای چند ساله محسوب می‌شود؛ زیرا برای تولید خودروهای مشترک ایران و ژاپن باید پلتفرم‌هایی ارائه شود که این برنامه حدود 2 سال طول می‌کشد. البته چنانچه خودروسازان ایرانی به سمتی بروند که به جای توجه به خودروسازان فرانسوی به خودروسازان ژاپنی توجه بیشتری نشان دهند، این موضوع می‌تواند در صنعت خودروسازان اتفاق مبارکی باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. چقدر قشنگ این خودرو های ژاپنی . مزدا 3 عالیه واقعا.

  2. ولی توی شرایط ما هیچ تاثیری نداره

  3. این بازار گسترده رو داره چرا نیان؟؟

  4. ولی میدونید چقدر پول از مملکت خارج میشه ؟؟؟

  5. خدا از دهنتون بشنوه

  6. تکنولوژی ساخت خودرو، بسیار ساده تر از ساخت ماهواره است

    البته مسئولین یک تیکه آهن پاره رو به اسم ماهواره به مردم قالب می کنن

    اما ساخت موتور هیبریدی و ECU کار سختی نیست

    با سپاس