ایران خودرو و سایپا

ایران خودرو و سایپا در آستانه ورشکستگی قرار دارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت راه نجات ایران خودرو و سایپا خصوصی‌سازی است و این دو شرکت خودروسازی داخلی به دلیل افزایش بدهی‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی عنوان کرد با توجه به روند افولی خودروسازان داخلی، بدهی‌های فراوان آنها و حمایت‌های متعددی که از آنها می‌شود باید گفت این خودروسازان داخلی آینده خوبی را نخواهند داشت. وی تاکید کرد اگر روزی واردات خودرو آزاد و تحریم‌ها برداشته شود، ایران خودرو و سایپا قادر به رقابت با غول‌های خودروسازی جهان نیستند. محمدرضا منصوری افزود در شرایط کنونی بهترین راه‌حل برای خودروسازان خصوصی‌سازی است، اما مدیران دولتی و خصوصی بهانه‌های متعددی را می‌آورند تا این طرح عملی نشود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد در حال حاضر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور در شرایطی قرار دارند که می‌توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما هر چه این طرح به تاخیر بیفتد، میزان بدهی آنها افزایش پیدا می‌کند و همانند بسیاری از کشورها مجبور می‌شویم یک کارخانه را به قیمت 1 دلار به فروش برسانیم. از این رو بهتر است مراحل خصوصی‌سازی هرچه سریع‌تر انجام شود. وی تاکید کرد اصل 44 از کامل‌ترین اصول قانونی است و اجرای این اصل راه نجات صنعت و به ویژه صنعت خودروسازی خواهد بود.

ایران خودرو و سایپا به سوی ورشکستگی

محمدرضا منصوری در خصوص وضعیت فعلی خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد:

در واقع سفره‌ای پهن است و مدیران دولتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. این شرایط به بسیاری قدرت، جایگاه و احترام می‌دهد. آنها حاضرند در فلان کشور خارجی یک ساختمان برای فروش محصولات شرکت خودروسازی تاسیس کنند که هیچ کارایی هم ندارد و یا شعبه‌ای بزنند که ضرر و زیان آن بیش از سودش است. طبیعتا اگر این کارخانه به یک شخص تعلق داشته باشد، بدون فکر دست به چنین کارهایی نمی‌زند، اما مدیران دولتی هر کاری می‌کنند که خصوصی‌سازی اجرا نشود. ایران خودرو و سایپا محصولات خود را به چند برابر قیمت خودروهای جهانی فروخته‌اند و زیان‌ده شدند آن هم در شرایطی که مرزها بسته شده و رقیبی نداشتند. من بر این باورم هر مجموعه‌ی دولتی که به این شکل اداره شود، مجبور به ورشکستگی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. ببینید امسال که به قول اینا سال رونق تولیده امکان نداره که اینا ورشکسته بشن، امکان نداره
    یعنی اگه نصف بودجه عمومی دولت رو هم به اینا بدن نمیزارن که همچین اتفاقی بیفته
    ایران به زور میخواد بگه که یه کشور صنعتیه در صورتی که نمیتونه یه پراید 50 سال پیشم از صفر تا صد تولید کنه…
    مشکل اصلی ما علاوه بر دولت، ملت همیشه در … صحنه ست! دوسال پیش خوب پیش رفتیم ولی با یه وام الکی ملت مثل گوسفند صف کشیدند و خریدند..
    ای کاش تو صنعتی مثل خودرو سازی که حرفی واسه گفتن نداریم ادعا هم نداشته باشیم و سرمایه هارو هم سوق بدیم به صنعت هایی که میتونیم حرفی واسه گفتن داشته باشیم مثل صنعا اختلاس و دزدی و دروغ…!

  2. یعنی لعنت خدا بر اونی که ایندفه از این بی شرفا حمایت کنه و بره تو صف خرید

  3. هیچ وقت ورشکست نمیشن
    با یک پیش فروش مردم دار و ندارشونو تقدیم اینا خواهند کرد.
    اینا فیلمی بیش نیستند

  4. خدا روشکر چی از این بهتر

  5. در روزگاری نه چندان دور در کشور عزیزمان ایران گوشی موبایل صاایران نیز تولید می شد ولی به علت بی کیفیت بودن و همگام نبودن با تکنولوژی روز به زباله دان تاریخ پیوست.

    روزگاری نه چندان دور تلویزیون پارس گراندیک نیز تولید می شد اما آن نیز به علت به روز نبودن به زباله دان تاریخ پیوست.

    امروز با افتخار گوشی اپل در دست می گیریم.

    زمانی بود که شرکت ارج لوازم خانگی تولید میکرد و به کشورهای همسایه صادر میکرد شرکت سامسونگ ماهی سبزی میفروخت ولی الان در خانه هایمان تلویزیون Full HD سامسونگ تماشا می کنیم.
    [ الان ارج ورشکسته شده ]

    سرنوشت خودرو نیز همین است یا باید با کیفیت جهانی و به قیمت جهانی عرضه شود یا به زباله دان تاریخ بپیوندد.

    🔸 در هیچ قاموسی در دنیا نوشته نشده است که یک ملت و یک جمعیت 80 میلیونی فدای اشتغال 100 هزار نفر شود.
    در هیچ کجای دنیا یک ملت به اسم حمایت از تولید داخل ذبح نمی شود.
    در هیچ کجای دنیا تاریک‌ خانه یک گروهک مافیایی منافع ملی تعریف نمی شود/ سرزمین عجایب

  6. خاک بر سرشون خوب این واسه ما خیلی بد میشه

  7. همون بهتر ورشکسته بشن خاک بر سر مهندساش که حتی مونتاج درست و حسابی بلد نیستن.به نظرم خیلی وقت پیش باید این دوتا شرکت تعطیل میشدن