بارش شهابی برساوشی

اوج بارش شهابی برساوشی را در این شب‌ها از دست ندهید

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی اوج بارش شهابی برساوشی را از دست ندهند. این بارش شهابی بسیار جذاب از 20 تا 22 مرداد به اوج می‌رسد، اما حضور ماه در آسمان شرایط رصد آن را سخت می‌کند.

از یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی می‌توان به بارش شهابی برساوشی اشاره کرد. اوج فعالیت این پدیده نجومی هر ساله از روزهای پایانی مرداد شروع می‌شود که به واسطه آن در آسمان شب تعداد زیادی از شهاب‌ها قابل مشاهده خواهند بود. در اوج این بارش شهابی در هر ساعت 100 شهاب در آسمان دیده می‌شوند.

نحوه تشکیل بارش شهابی

بارش شهابی برساوشی

دنباله دارها دارای مقدار زیادی ذرات گرد و غبار هستند و هنگامی که به قسمت‌های داخلی منظومه شمسی وارد می‌شوند، این ذرات از دنباله دار جدا شده و در مسیر باقی می‌مانند. از سویی هنگامی که سیاره زمین در طول مسیر حرکت خود به دور خورشید از میان این ذرات عبور کرده و تلاقی مدار زمین باعث سوزانده شدن این ذرات شده و می‌توان در جو زمین سوختن آنها را به شکل عبور شهاب در آسمان شب مشاهده کرد. هر کدام از بارش های شهابی به ذرات خاصی مربوط می‌شوند. در همین رابطه بارش شهابی برساوشی از ذرات باقی مانده از دنباله دار سویفت تاتل منشا می‌گیرد و کانون این بارش شهابی نیز صورت فلکی برساوشی است.

زمان مناسب برای رصد بارش شهابی برساوشی

علاقه‌مندان به بارش های شهابی می‌توانند در تاریخ 20 تا 22 مرداد شاهد به اوج رسیدن بارش شهابی برساوشی باشند، اما از آنجایی که ماه شب یازده در آسمان حضور دارد، احتمال رصد این پدیده زیبا در آسمان به شدت کاهش پیدا می‌کند؛‌ زیرا نور شدید ماه اجازه نمی‌دهد نور شهاب‌ها به خوبی دیده شود. از این رو علاقه‌مندان باید منتظر بمانند تا شهاب‌های درخشان و پرنور عبور کنند. در اوج این بارش شهابی می‌توان انتظار عبور 20 شهاب در هر ساعت را داشت. زمان مناسب رصد این بارش شهابی نیز ساعت 2 تا 3 بامداد است. این بارش شهابی بدون هیچ ابزار حرفه‌ای برای رصد پدیده‌های نجومی در آسمان قابل مشاهده است، اما پیشنهاد می‌شود از شهرهای بزرگ فاصله گرفته و در تاریکی مطلق نظاره‌گر آسمان باشید.