مدیریت حافظه رم

آیا رم گوشی شما ضعیف است؟ با 6 روش مدیریت حافظه رم گوشی اندروید آشنا شوید

حافظه رم را می‌توان به عنوان یکی از بخش های مهم گوشی های موبایل توصیف کرد. ما در این مقاله قصد داریم 6 روش مدیریت حافظه رم در گوشی اندروید را آموزش دهیم.

آیا شما یک گوشی اندروید قدیمی در اختیار دارید یا تمایل دارید آخرین بازی های موبایل را با کیفیت بالا انجام دهید؟ برای این کار باید توجه ویژه‌ای به مشخصات دستگاه داشته باشید که قطعا رم را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به حساب آورد. ما در این مقاله شما را با روش های مدیریت حافظه رم در اندروید آشنا خواهیم کرد.

مدیریت حافظه رم در گوشی اندروید

1- آیا گوشی شما دارای رم قدرتمندی است؟

در چند سال گذشته شاهد قرارگیری حداقل 4 گیگابایت رم در گوشی های میان رده و پرچمدار هستیم. به عنوان مثال گوشی هایی همانند وان پلاس 7 پرو یا گلکسی نوت 10 پلاس دارای 12 گیگابایت رم هستند و قطعا شما با داشتن چنین گوشی های هوشمندی نیازمند مدیریت رم نخواهید بود.

گوشی با رم بالا

توجه داشته باشید که سیستم عامل اندروید هنگام کار، عملکرد بسیار مفیدی دارد. در صورتی که شما وضعیت رم را مورد بررسی قرار دادید و مشاهده کردید که تمام یا اکثر حافظه رم را مورد استفاده قرار داده‌اید، نباید نگران شوید، زیرا اندروید سعی می‌کند برنامه‌ها را تا زمانی که ممکن است در حافظه نگه دارد؛ این کار باعث می‌شود سری بعد که نیازمند اجرای برنامه بودید، در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شود.

در صورتی که سیستم احساس کند نیازمند فضای رم بیشتری است، قطعا برخی برنامه‌های پس زمینه را که مدت زمان زیادی از استفاده نشدن آن‌ها می‌گذرد، خواهد بست.

2- شما به چه مقدار رم نیاز دارید؟

اگر گوشی هوشمند شما به اندازه کافی از رم استفاده کند، مسلما نیازی هم به مدیریت حافظه رم نخواهید داشت، اما واقعا نیاز خود را می‌دانید؟

این مسئله تا حدودی بستگی به شیوه استفاده از گوشی دارد. به عنوان مثال در صورتی که از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید، قطعا به مقدار رم بسیار کمتری نسبت به اجرای بازی های PUGB یا Call Of Duty توسط گوشی نیاز خواهید داشت.

بازی Call Of Duty

شرکت گوگل تصمیم گرفت برای گوشی پرچمدار جدید خود، یعنی پیکسل 4 از 6 گیگابایت رم استفاده کند و این در حالی‌ست که سامسونگ از 8 گیگابایت رم در گوشی گلکسی اس 10 استفاده کرده است. ما اعلام می‌کنیم که 4 گیگابایت رم برای کاربران و نیازهایشان کافی‌ست، حتی 3 گیگابایت رم هم می‌تواند برای استفاده‌های سبک مناسب باشد. بد نیست بدانید سرویس‌های اندروید و گوگل در حال استفاده از حداکثر 1.5 گیگابایت رم هستند و این مصرف به صورت مداوم است. انجام یک بازی همانند PUGB نیازمند بیش از 1 گیگابایت حافظه رم بوده و باز کردن چند زبانه از مرورگر هم به صورت همزمان می‌تواند مقدار مشابهی را مورد استفاده قرار دهد.

3- کدام برنامه‌ها در حال استفاده از رم هستند؟

یکی از نکات مهم در مدیریت حافظه رم را می‌توان مشخص کردن برنامه‌هایی دانست که در حال استفاده از بیشترین میزان رم هستند. شما می‌توانید این کار را با ابزار Memory در Android 6 Marshmallow انجام دهید.

توجه داشته باشید که در اندروید 6 مارشمالو و اندروید 7 نوقات باید برای مدیریت رم وارد تنظیمات و سپس بخش Memory شوید. همچنین بخش مموری (Memory) در اندروید 8 اورید درون گزینه‌های Developer قرار دارد. برای مشاهده این بخش وارد تنظیمات و سپس About Phone شوید تا بتوانید 7 بار روی مدل دستگاه ضربه بزنید؛ این کار باعث نمایش تنظیمات Developer خواهد شد که امکان ورود به بخش حافظه وجود خواهد داشت.

هنگامی که وارد این بخش شدید، به راحتی می‌توانید میانگین استفاده دستگاه از رم را در سه ساعت یا روز گذشته مشاهده کنید. شما می‌توانید در ادامه تمام برنامه‌هایی که بیشترین استفاده از حافظه رم دارند را مشاهده کرده و جایگزین مناسب آن‌ها را انتخاب و نصب کنید.

4- از Task Killer یا تقویت‌کننده‌های رم استفاده نکنید

ما سال‌های زیادی‌ست که می‌دانیم استفاده از Task Killer برای اندروید بسیار مضر است، اما باز هم تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در گوگل پلی قرار دارند که میلیون‌ها بار هم دانلود و نصب شده‌اند.

همانطور که قبلا هم گفتیم، سیستم عامل اندروید می‌تواند برنامه و حافظه رم را به خوبی و به صورت کاملا کارآمد مدیریت کند، بنابراین مجبور به بستن برنامه‌ها در این فرآیند نخواهید بود. در صورتی که شما اقدام به بستن برنامه‌ها کنید، قطعا کندی در اجرای برنامه را احساس خواهید کرد که می‌تواند قدرت پردازنده و باتری را هدر دهد.

بد نیست بدانید برخی برنامه‌ها برای اجرا در پس زمینه طراحی شده‌اند و غیرفعال کردن یا بستن کامل آن‌ها می‌تواند عملکرد آن‌ها را به عقب بازگرداند؛ این کار باعث می‌شود منابع بیشتری از شما مصرف شود. در صورتی که به هر دلیلی نیازمند بستن برنامه هستید، این کار را به صورت دستی انجام دهید.

5- روش استفاده کمتر از حافظه رم

در صورتی که دارای یک گوشی هوشمند مجهز به حافظه رم پایین هستید، می‌توانید عملکرد دستگاه را با محدود کردن میزان استفاده برنامه‌ها از حافظه رم، بهبود ببخشید.

همواره این کار ساده نیست؛ برنامه‌هایی همانند فیسبوک و اسنپ چت را می‌توان به عنوان دو برنامه بدنام در زمینه مصرف منابع دانست، اما هیچ جایگزینی برای سرویس‌های آن‌ها وجود ندارد، ولی می‌توانید گام‌های دیگری همانند موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تعداد صفحات اصلی که باز کرده‌اید را کاهش دهید و از استفاده تصاویر پس زمینه متحرک یا ویجت‌های زیاد که مدام بروزرسانی می‌شوند، خودداری کنید.
  • برنامه‌هایی که مدت زمان زیادی در گوشی شما نصب است، اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را حذف کنید.
  • غیرفعال کردن برنامه‌های پیش فرض که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید؛ برای این کار وارد تنظیمات و بخش Apps & Notifications شوید تا بتوانید تمام برنامه‌ها را مشاهده کنید. در ادامه روی هر کدام از آن‌ها ضربه زده و گزینه Disable را انتخاب کنید.
  • تمام بروزرسانی‌های نرم افزار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید؛ این بروزرسانی می‌تواند به برنامه و حتی سیستم عامل مربوط باشد.
  • برنامه‌های جایگزین را که از رم کمتری استفاده می‌کنند، پیدا و نصب کنید.

6- تنظیمات دیگری را انتخاب کنید

هنگامی که گوگل از Android Go برای گوشی های مقرون به صرفه استفاده کرد، یک سری برنامه‌های سبک را هم به عنوان جایگزین محبوب‌ترین برنامه‌های منتشر کرد. شما برای استفاده از این برنامه‌ها نیازمند داشتن گوشی مجهز به Android Go نیستید، بلکه روی تمام گوشی های اندرویدی عمل خواهند کرد و از رم بسیار کمتری استفاده می‌کنند.

برنامه های android go

پس از نصب آن‌ها می‌توانید مطابق با روش ذکرشده در قسمت‌های قبل وارد بخش برنامه‌ها شوید و موارد موردنظرتان که به صورت پیش فرض قرار دارند را غیرفعال کنید؛ معمولا امکان حذف برنامه های پیش فرض وجود ندارد.

این احساس را نداشته باشید که حتما باید از برنامه های رسمی گوگل استفاده کنید، زیرا گاهی وقت‌ها می‌توان برنامه‌های سریع و سبک‌تری را برای جایگزین کردن برنامه‌های موردعلاقه پیدا کرد.  به عنوان مثال مرورگر کروم تشنه منابع و حافظه رم است، اما شما با دانلود و نصب Kiwi Browser می‌توانید امکانات مشابه را به صورت سریع‌تر و در یک برنامه سبک‌تر در اختیار داشته باشید؛ این برنامه روی همان موتور ارائه‌دهنده Chromium بوده و صفحات یکسانی دارد، اما استفاده کمتری از حافظه رم خواهد کرد.

خوشبختانه هم اکنون با روش مدیریت حافظه رم آشنایی پیدا کرده‌اید و می‌دانید که چگونه باید بیشترین استفاده را از رم گوشی داشته باشید، اما بهتر است بدانید کمبود رم را نمی‌توان تنها مشکل سخت افزاری دانست که روی گوشی تاثیرگذار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دم شما گرم. مطلبی فوق العاده بود