کامیون چاپار

خط تولید کامیون چاپار افتتاح شد؛ آشنایی با مشخصات و امکانات کامیون ایرانی چاپار

خط تولید کامیون چاپار با حضور رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد. کامیون ایرانی چاپار محصول جدید گروه حدید مبتکران است که در صنعت قطعه‌سازی سابقه زیادی دارد. در ادامه با مشخصات این کامیون آشنا می‌شویم.

صبح روز چهارشنبه 11 دی 98 خط تولید کامیون چاپار با حضور رئیس‌جمهور در کیلومتر 30 جاده اردبیل به مشکین‌شهر به صورت رسمی افتتاح شد. این کامیون ایرانی جدیدترین محصول گروه حدید مبتکران محسوب می‌شود؛ شرکتی که در صنعت قطعه‌سازی به ویژه تولید انواع صندلی خودرو برای خودروسازان داخلی دارای سابقه بسیار زیادی است. شرکت حدید مبتکران در حوزه ساخت خودروهای تجاری از سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرد که به دلیل مشکلات تا سال 92 فعالیت آن متوقف شد، اما حدید مبتکران مجددا از سال 92 پروژه تولید کامیون چاپار را با جدیت بیشتری شروع کرد و سرانجام توانست اولین نمونه از این کامیون سه‌محور را به تولید برساند.

مشخصات کامیون چاپار

کامیون چاپار

کامیون ایرانی چاپار دارای 3 محور بوده و از موتور، گیربکس و محورهای ساخت مرسدس بنز آلمان برخوردار است. شرکت حدید مبتکران نیز بدنه، داشبورد و دیگر متعلقات این کامیون را طراحی و ساخته است. خط تولید این کامیون مدتی قبل از گمرک به کشور وارد شده که در کارخانه جدید این شرکت خودروسازی نصب گردیده و رئیس‌جمهور به صورتی رسمی آن را افتتاح کرده است.

کامیون ایرانی چاپار از موتوری با کد MB-OM 457 و استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بهره می‌برد که به شرکت مرسدس بنز تعلق دارد. این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 354 اسب بخار و گشتاور 1100 نیوتن‌متر است. این محصول از گیربکس 3 محور بهره می‌برد که از نوع G240-16 ساخت مرسدس بنز و 16+2 سرعته است. همچنین این گیربکس به شکل CKD برای نصب روی این خودرو به کشور وارد می‌شود. از امکانات این محصول می‌توان به بالابر هیدرولیکی، نمایشگر دیجیتال، تهویه مطبوع و اتاق خواب اشاره کرد. همچنین وزن کل ناخالص این محصول 33 تن اعلام شده است. گفتنی است این خودرو از لحاظ طراحی قطعات مشابه مرسدس بنز آکتروس (به روش مهندسی معکوس) در بدنه خود بهره می‌برد تا از نظر ظاهری به یک آکتروس ایرانی تبدیل شود.

زمان عرضه کامیون ایران چاپار به بازار

یکی از مسئولان شرکت حدید مبتکران در مورد پیشرفت این پروژه عنوان کرد اولین مدل تولیدی کامیون چاپار در حال حاضر در جاده‌های کشور در حال تردد است تا بتواند آزمایش‌های استانداردهای 85 گانه را با موفقیت بگذراند. وی افزود تا هنگامی که مراحل دریافت این استانداردها نهایی نشود، امکان عرضه و شماره‌گذاری این کامیون وجود نخواهد داشت. این مقام مسئول در شرکت حدید مبتکران خاطرنشان کرد به احتمال زیاد این خودرو تا سال آینده به بازار کشور عرضه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. گشتاورش0 110نیوتنه یعنی از اون زور دار های دوره زمونه خودش هست

    ولی ظاهرشو ای کاش مثل فاو میزدن

  2. بعد از این همه توقف تولید و برداشتن خط تولید بالاخره ی چیزی این وسط افتتاح شد

  3. والا خوبه و اینکه یه عده بردن سرکار

  4. چقدر شباهات ظاهری ب اف هاش داره

  5. چاپار، داره نیاز به آچار

  6. طراحی چراغ های بهتر و پروژکتور و دی لایت رو هم در نظر داشته باشن حالا که سیستم هاش بنزه