ماه گرفتگی 20 دی 98

ماه گرفتگی 20 دی 98 ؛ جزئیات و مناطق قابل رصد اولین خسوف 2020

ماه گرفتگی 20 دی 98 از نوع خسوف نیم سایه‌ای خواهد بود که علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی در ایران، می‌توانند آن را در روز جمعه ۲۰ دی ۹۸ مشاهده کنند.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس نجوم عنوان کرد در روز جمعه 20 دی 98 شاهد ماه گرفتگی نیم سایه‌ای در آسمان کشور خواهیم بود. وی افزود علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی به ویژه ماه گرفتگی نمی‌توانند این پدیده را به خوبی با چشمان غیرمسلح رصد کنند، از این رو به ابزارهای رصدی نیاز خواهند داشت.

زمان شروع ماه گرفتگی 20 دی 98

علی ابراهیمی سراجی در ادامه بیان کرد شروع این ماه گرفتگی از ساعت 20:28 دقیقه روز جمعه 20 دی 98 خواهد بود که دی 42 دقیقه بامداد روز شنبه 21 دی وارد حالت نیم سایه زمین می‌شود. این کارشناس نجوم تاکید کرد در ساعت 22:41 دقیقه روز جمعه 20 دی شاهد اوج این ماه گرفتگی خواهیم بود که به طور کلی این خسوف حدود 4 ساعت و 4 دقیقه به طول می‌انجامد.

کدام کشورها امکان رصد این خسوف خواهند داشت؟

علی ابراهیمی سراجی بیان کرد کلیه ساکنان ایران می‌توانند این ماه گرفتگی را رصد کنند و علاوه بر آن ساکنان آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و قسمت‌هایی از شمال آفریقای شمالی نیز قادر به رصد این خسوف نیم سایه‌ای با ابزار رصدی و اپتیکی خواهند بود.

دیاگرام خسوف ۲۰ دی 98

ماه گرفتگی 20 دی 98

این کارشناس نجوم در ادامه بیان کرد هنگامی ماه گرفتگی نیم سایه‌ای اتفاق می‌افتد که کره ماه در نیم‌سایه سیاره زمین قرار بگیرد، به گونه‌ای که خورشید به شکل یک قرص بریده از پشت سیاره زمین بر ماه خواهد تابید. در چنین شرایطی بخش از شمال یا جنوب ماه تیره‌تر به چشم می‌خورد و رنگ ماه به رنگ خاکستری دیده می‌شود.

نقشه مکان‌های قابل رصد ماه گرفتگی

ماه گرفتگی 20 دی 98

علی ابراهیمی سراجی در پایان خاطرنشان کرد خسوف نیم سایه‌ای وارد سایه زمین نخواهد شد و در زمان اوج آن بخشی از ماه افت نور خاکستری خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*