کمپانی سونی سال گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سان فرانسیسکو از هدست واقعیت مجازی خود تحت عنوان Project Morpheus پرده برداشت. اکنون پس از گذشت یک سال ، سونی تاریخ عرضه این محصول به بازار را نیمه اول سال 2016 اعلام کرده است.
«شوهی یوشیدا»، رییس استدیوهای جهانی سونی درباره صنعت واقعیت مجازی در یک سال اخیر گفت: “یک سال پیش ما در این کنفرانس از پروژه مورفئوس رونمایی کردیم. و در یک سال اخیر نیز دیدهایم که چگونه صنعت واقعیت مجازی پر سر و صدا ظاهر شده است. حالا بسیار بیشتر از گذشته مردم از دستگاههای واقعیت مجازی به مناسبتهای مختلف استفاده میکنند. این اتفاق را نباید دست کم گرفت.” وی در ادامه به تلاشهای یک سال اخیر این شرکت در بهبود کیت توسعه این دستگاه بر اساس بازخوردهای مصرف کنندگان و توسعه دهندگان اشاره کرد.
یوشیدا در ادامه از شور و شوق توسعه دهندگان گفت و اینکه اشتیاق این روزهای توسعه دهندگان برای دستگاههای واقعیت مجازی وی را به یاد روزهای نخستین توسعه بازیهای کامپیوتری میاندازد.
همچنین یوشیدا آخرین مدل پروتوتایپ این دستگاه را نیز رونمایی کرد. دستگاهی با یک صفحه نمایش 1920×1080 پیکسل RGB OLED که دارای رفرش ریت 120 هرتز است و به ادعای یوشیدا “تأخیر فوق العاده کم پاسخدهی است.” صفحه نمایش این دستگاه 5.7 اینچ است و دارای میدان دید 100 درجه خواهد بود. 9 لامپ LED برای ردگیری پوزیشن نیز حالا در این هدست قرار دارد که سه عدد بیش از مدل اولیه قبلی است. یوشیدا علت این افزایش را بهبود و تصحیح ردگیری اعلام میکند. طراحی کلی دستگاه نیز به گونه ای بهبود یافته که برداشتن یا گذاشتن آن بر روی سر راحت تر باشد.
در حالی که سونی بدون سر و صدا بر روی مورفئوس کار میکرد، دستگاههای واقعیت مجازی جدید یکی پس از دیگری وارد بازار شدهاند. سامسونگ Gear VR خود را با همکاری آکیولس تولید کرد، اچتیسی نیز به کمک Valve دست به تولید یک دستگاه واقعیت مجازی مبتنی بر پلتفرم Steam VR این شرکت زد. حتی کمپانیهایی چون دالبی و لایترو نیز که ارتباط کمتری با این تکنولوژی دارند، اخیرا به دنیای واقعیت مجازی وارد شدهاند. و البته در نهایت آکیولس همچنان ارائه نمونههای اولیه و مخصوص توسعه دهندگان را ادامه میدهد و تا چند ماه دیگر ورژن مصرف کنندگان آن را به بازار خواهد فرستاد.
منبع : theverge
Sony's Project Morpheus VR headset will launch in 2016
Sony's Project Morpheus VR headset will launch in 2016
New prototype has 1920 x 1080 OLED display and 120Hz refresh rate
At last year’s Game Developers Conference in San Francisco, Sony unveiled its virtual reality headset, called Project Morpheus. One year later, the company has finally announced a release timeframe for the device: the first half of 2016.
“A year ago, we were hear at GDC to unveil Project Morpheus,” explained Shuhei Yoshida, President of World Wide Studios. “And for the last year we all have seen the VR world explode. More people than ever have tried VR at a variety of events… this increased consumer exposure to VR has been very important.” He explained how Sony has spent the past year tweaking its dev kit based on consumer and developer feedback. “We want to deliver a VR experience that lives up to our vision,” he explained.
“”A VR experience that lives up to our vision.””
Prior to today, we’ve heard very little about Sony’s VR platform since that initial announcement, though follow-up demos showed that the hardware definitely had potential. “These demos are just the beginning,” Yoshida added. “The enthusiasm from developers for this new medium reminds me of the early days of game development.”
Yoshida also unveiled the latest prototype of the device, which features a 1920 x 1080 RGB OLED display, as well as a 120hz refresh rate and “super low latency.” It also includes a 5.7-inch display and a 100 degree field of view, and nine LEDs for positional tracking; that’s three more than the previous version of the headset. “We wanted to improve the visual experience and tracking accuracy,” he said. The design, meanwhile, has been tweaked to make it easier to take the device on and off your head.
While Sony was working quietly on Morpheus, the VR landscape exploded with numerous big names entering the fray. In the intervening time we’ve seen brand new platforms like the mobile-powered Gear VR, which Samsung built in partnership with Oculus, as well as the recently unveiled Vive headset, an HTC-built device powered by Valve’s Steam VR platform. Even companies like Dolby and Lytro have entered the world of VR, while Oculus continues to prep for its eventual launch with new ventures like VR movies.