مرد ستاره ای اسپیس ایکس یک بار دیگر از کنار مریخ عبور کرد

مرد ستاره ای اسپیس ایکس یک بار دیگر از کنار مریخ عبور کرد

مرد ستاره ای اسپیس ایکس یک آدمک بود که ایلان ماسک سوار بر یک خودرو تسلا، روی موشک به سمت سیاره مریخ پرتاب کرد؛ اخیرا تازه‌ترین اخبار مرد ستاره‌ای منتشر شده است.

مدتی پیش بود که کمپانی هوافضای خصوصی سرمایه‌دار معروف، ایلان ماسک (Elon Musk) یک آدمک به اسم مرد ستاره ای اسپیس ایکس را به سمت سیاره سرخ پرتاب کرد. این مانکن سوار بر یک خودرو تسلا رودستر (Tesla Roadster) بود و به کمک موشک فالکون سنگین همین کمپانی از جو زمین خارج شد. با این تفاسیر اخیرا خبر رسیده که مرد ستاره‌ای ما از نزدیکی مقصدش عبور کرده است.

در واقع شرکت هوافضای اسپیس ایکس (SpaceX) قصد داشت تا از این طریق موشک فالکون هوی یا همان فالکون سنگین (Falcon Heavy) خود را آزمایش کند. در زمان پرتاب، یعنی فوریه 2018، اقدام مورد نظر به عنوان یکی از دیوانه‌وار و عجیب‌ترین کارهایی بوده که توسط ماسک و شرکتش انجام شد و آدمک مرد ستاره‌ای که با نام استارمن (Starman) هم شناخته می‌شود، در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

پس از خارج شدن موشک از مدار زمین، ماشین و سرنشینش در مسیری به سمت سیاره سرخ قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون این محموله عجیب و غریب به دور خورشید می‌چرخد. در هفته گذشته هم خبر رسیده که مرد ستاره ای اسپیس ایکس نزدیک‌ترین پرواز خود از کنار سیاره سرخ را انجام داده است؛ بر اساس اطلاعات موجود، این خودرو از فاصله 8 میلیون کیلومتری مریخ رد شده و در مهم‌ترین قسمت مدار گردشی بیضی شکل خود، یعنی محل نزدیک به مقصدش قرار گرفته است.

سفر مرد ستاره ای اسپیس ایکس

ستاره شناسان می‌گویند که از فاصله مورد نظر، مریخ به اندازه ابعاد یک دهم آنچه ما زمینیان از ماه می‌بینیم، دیده می‌شود؛ به این ترتیب آنچه مرد ستاره‌ای دیده است به اندازه کافی بزرگ بوده و از نقطه نورانی که ما روی زمین به عنوان مریخ می‌شناسیم، واضح‌تر است.

همین ستاره شناسان اظهار کرده‌اند که در سال 2047، خودرو تسلا رودستر ایلان ماسک از فاصله 8 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد؛ در این فاصله امکان دیدن جزئیات دقیق خودرو و سرنشینش وجود ندارد، اما با این حال به نظر می‌رسد که پرواز نزدیک مورد نظر تنها فرصت ما برای مشاهده وضعیت این خودرو خواهد بود.

مرد ستاره ای اسپیس ایکس یک بار دیگر از کنار مریخ عبور کرد

گفته شده که تاکنون مرد ستاره ای اسپیس ایکس چیزی کمتر از دو مرتبه به دور خورشید چرخیده است. اولین باری هم که این آدمک تاریخ‌ساز از نزدیکی مریخ رد شد، نوامبر 2018 و تنها چند ماه پس از پرتاب آن به فضا بود.

در حال حاضر این خودرو تسلا رودستر در فاصله تقریبی 60 میلیون کیلومتر از زمین قرار گرفته و بر اساس محاسبات موجود، مسافت حدودی 2.1 میلیارد کیلومتر را از زمان پرتاب در سال 2018 تاکنون طی کرده است. گفته شده که اگر این خودرو به اجرام آسمانی موجود در منظومه شمسی برخورد نکند، انتظار می‌رود که مرد ستاره‌ای تا میلیون‌ها سال در بین مدار زمین و مریخ قرار بگیرد.

پروژه‌های اسپیس ایکس

جالب است بدانیم که طبق محاسبات انجام شده، 6 درصد احتمال دارد که این خودرو در آینده با زمین برخورد کند. از طرف دیگر اسپیس ایکس هم مشغول پروژه‌های فراوانی است. به تازگی این شرکت موفق و شگفت‌انگیز توانست دو فضانورد ناسا را سوار بر یک کپسول ساخت خود، از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی برده و آن‌ها را سالم به زمین بازگرداند.

این اتفاق برای اولین بار بعد از چندین سال انجام شده بود و از این طریق اسپیس ایکس توانست وابستگی فضایی آمریکا به روسیه برای ارسال فضانورد به مدار زمین را از بین ببرد. به علاوه هم‌اکنون موشک‌های کمپانی ماسک در حال رساندن تجهیزات گوناگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند و به ‌زودی یک پرواز دیگر برای ارسال فضانوردان بیشتری از ناسا به این آزمایشگاه پرنده در مدار زمین انجام خواهد شد.

پروژه دیگری که در کنار اخبار جدید مانکن مرد ستاره ای اسپیس ایکس سر و صدا کرده، استارلینک (Starlink) نام دارد و گفته شده که این شرکت هوافضا قصد دارد تا از طریق آن برای تمامی جهان اینترنت ماهواره‌ای فراهم کند؛ تاکنون چند صد ماهواره از طریق پروژه استارلینک به مدار زمین وارد شده‌اند و آخرین پرتاب استارلینک مربوط به 6 اکتبر بود که در آن 60 ماهواره جدید در فضای اطراف زمین قرار گرفتند.

در نهایت خبر رسیده که ارتش ایالات متحده قصد دارد تا از طریق اسپیس ایکس موشکی برای حمل سلاح بسازد؛ بر اساس اطلاعات موجود، این موشک باید بتواند در حدود یک ساعت باری معادل 80 تن تسلیحات ارتش را به هر نقطه‌ای از زمین برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*