مقایسه وان پلاس 8 تی

مقایسه وان پلاس 8 تی با وان پلاس 8 پرو: پرچمدار جدید یا رفع تکلیف؟

وان پلاس از پرچمدار نیمه دوم سال 2020 خود رونمایی کرد و در ادامه قصد داریم به مقایسه وان پلاس 8 تی – OnePlus 8T با نسل پیشینش بپردازیم.

کمپانی چینی وان پلاس دیشب دست به معرفی گوشی پرچمدار جدید خود زد و با وان پلاس 8 تی می‌خواهد همچنان به سنت قاتل پرچمدار بودنش ادامه بدهد. هرچه تکنولوژی بیشتر پیشرفت می‌کند امکان تمایز میان محصولات موبایل‌سازها کمتر شده و نمی‌توانیم پرچمدارهای جدید را به عنوان یک گوشی کاملا جدید بدانیم. اما آیا وان پلاس با 8 تی توانسته پرچمداری متفاوت با وان پلاس 8 پرو بسازد؟ پاسخ این سوال را در ادامه این مطلب خواهیم یافت.

مقایسه وان پلاس 8 تی با وان پلاس 8 و وان پلاس 8 پرو

وان پلاس 8 پرووان پلاس 8وان پلاس 8 تی
مقایسه وان پلاس 8 تیمقایسه وان پلاس 8 تیمقایسه وان پلاس 8 تی
سخت افزار
چیپستکوالکام اسنپدراگون 865کوالکام اسنپدراگون 865کوالکام اسنپدراگون 865
پردازندههشت هسته‌ای 2840 مگاهرتز، کرایو 585، 64 بیتی با لیتوگرافی 7 نانومتریهشت هسته‌ای 2840 مگاهرتز، کرایو 585، 64 بیتی با لیتوگرافی 7 نانومتریهشت هسته‌ای 2840 مگاهرتز، کرایو 585، 64 بیتی با لیتوگرافی 7 نانومتری
GPUAdreno 650Adreno 650Adreno 650
رم8 گیگابایت از نوع LPDDR58 گیگابایت از نوع LPDDR412 گیگابایت از نوع LPDDR4
حافظه ذخیره‌سازی128 گیگابایت غیر قابل ارتقا128 گیگابایت غیر قابل ارتقا256 گیگابایت غیر قابل ارتقا
سیستم عاملاندروید 10 – قابل ارتقا به اندروید 11اندروید 10 – قابل ارتقا به اندروید 11اندروید 11
باتری
ظرفیت4510 میلی‌آمپر4300 میلی‌آمپر4500 میلی‌آمپر
فناوری شارژفناوری شارژ سریع OnePlus Warp Chargeفناوری شارژ سریع OnePlus Warp Chargeفناوری شارژ سریع OnePlus Warp Charge
دوربین
دوربین عقبدوربین چهارگانهدوربین سه گانهدوربین چهارگانه
دوربین اصلی

 

ویژگی‌ها

سنسور 48 مگاپیکسلی با OIS، فوکوس لیزری و PDAF

گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 25 میلی‌متر، سنسور با ابعاد 1/1.4 اینچ، پیکسل‌ها با ابعاد 1.12 میکرون

سنسور 48 مگاپیکسلی با OIS و PDAF

گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 25 میلی‌متر، سنسور با ابعاد 1/2 اینچ، پیکسل‌ها با ابعاد 0.8 میکرون

سنسور 48 مگاپیکسلی با OIS و PDAF

گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7، پیکسل‌ها با ابعاد 0.8 میکرون

دوربین دوم

 

ویژگی‌ها

سنسور 8 مگاپیکسلی تله فوتو با OIS، فوکوس لیزری و PDAF

زوم اپتیکال 3 برابری، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4، سنسور با ابعاد 1/2 اینچ، پیکسل‌ها با ابعاد 1 میکرون

سنسور 16 مگاپیکسلی فوق عریض با PDAF

گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی 14 میلی‌متری

سنسور 16 مگاپیکسلی فوق عریض

گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2

دوربین سوم

 

ویژگی‌ها

سنسور 48 مگاپیکسلی فوق عریض با PDAF

گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی 14 میلی‌متری، سنسور با ابعاد 1/2 اینچ، پیکسل‌ها با ابعاد 0.8 میکرون

سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو

گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4، پیکسل‌ها با ابعاد 1.75 میکرون

سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو
دوربین چهارم

 

ویژگی‌ها

سنسور 5 مگاپیکسلی فیلتر رنگ

گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4

سنسور 2 مگاپیکسلی مونوکرومیک
ضبط ویدیو

 

ویژگی‌ها

3840×2160 (4K UHD) (60 fps), 1920×1080 (Full HD) (240 fps), 1280×720 (HD) (480 fps)
OIS, HDR, EIS
3840×2160 (4K UHD) (60 fps), 1920×1080 (Full HD) (240 fps), 1280×720 (HD) (480 fps)
OIS, HDR, Time-lapse video, EIS
3840×2160 (4K UHD) (60 fps), 1920×1080 (Full HD) (240 fps), 1280×720 (HD) (480 fps)
Time-lapse video, EIS
دوربین سلفی

 

ویژگی‌ها

سنسور 16 مگاپیکسلی

ضبط ویدیو با کیفیت فول اچ دی و 30 فریم بر ثانیه

سنسور 16 مگاپیکسلی

ضبط ویدیو با کیفیت فول اچ دی و 30 فریم بر ثانیه

سنسور 32 مگاپیکسلی

ضبط ویدیو با کیفیت فول اچ دی و 30 فریم بر ثانیه

طراحی

می‌گویند چیزهای جدید همان چیزهای قدیمی هستند که به فراموشی سپرده شده‌اند. این موضوع درباره وان پلاس 8 تی کاملا صدق می‌کند و در حالی که پرچمدار پیشین وان پلاس نمایشگری خمیده داشته اما 8 تی از صفحه نمایش مسطح برخوردار شده است. در مقایسه وان پلاس 8 تی با 8 پرو اطراف صفحه نمایش به فریم فلزی نزدیک‌تر شده‌اند تا ظاهر آن با مدل‌های قدیمی متمایز شود. اما این تغییر در لبه‌ها چیزی نیست که کاربران به دنبالش باشند و در واقع بهبود عملکردی در صدر خواسته‌های هواداران وان پلاس برشمرده می‌شود.

مقایسه وان پلاس 8 تی

به سختی می‌توانیم طراحی وان پلاس 8 تی را یک طراحی یکتا به حساب بیاوریم

به هر حال چینی‌ها تصمیم گرفتند طی اقدامی نه چندان مهم از نمایشگر فلت در پرچمدار جدیدشان استفاده کنند و احتمالا نمایشگر خمیده را در وان پلاس 9 – OnePlus 9 و وان پلاس 9 پرو – OnePlus 9 Pro دوباره خواهیم دید. بدین ترتیب وان پلاس می‌تواند مطابق تمامی سلایق عمل کند و چه نمایشگر فلت دوست داشته باشید و چه خمیده، باز هم وان پلاس برای شما محصولی برای ارائه دارد.

ابعاد نمایشگر در مقایسه وان پلاس 8 تی با 8 پرو کمی کاهش یافته و شاهد نمایشگر 6.5 اینچی به جای 6.8 اینچی در مدل پرو هستیم. رزولوشن این صفحه نمایش فول اچ دی پلاس بوده که نسبت به 8 پرو با رزولوشن Quad HD افت نه چندان محسوسی به خود دیده است. تفاوت اصلی میان نمایشگر وان پلاس 8 تی با وان پلاس 8 پرو به نرخ تازه‌سازی آن برمی‌گردد که 8 تی با نرخ 120 هرتز، از نسل پیشین خود و بسیاری از گوشی‌های اندرویدی بازار برتر ظاهر می‌شود.

دیگر تفاوت ظاهری برجسته در مقایسه وان پلاس 8 تی با 8 پرو فرم ماژول دوربین بوده که در 8 تی به شکل مربعی و در 8 پرو به شکل عمودی و در وسط قرار گرفته است. مدت زمان زیادی از ادعای وان پلاس نمی‌گذرد که ادعا می‌کرد ماژول عمودی دوربین که وسط قاب پشتی قرار بگیرد تبدیل به امضای زبان طراحی این کمپانی تبدیل شده، اما ظاهرا سران این کمپانی این موضوع را دیگر مهم نمی‌دانند و ترجیح داده‌اند محصولشان ظاهری به روز و مدرن همگام با استانداردهای طراحی سال 2020 داشته باشد. ممکن است تغییر در فرم کلی ماژول دوربین به دلیل نحوه قرارگیری قطعات درونی باشد که قرارگیری لنزها در یک ردیف را امکان‌پذیر نکرده است و در نهایت با ماژول مربعی دوربین اصلی روی وان پلاس 8 تی روبرو خواهیم بود.

مشخصات فنی

معمولا یکی از برتری‌های محصولات وان پلاس با پسوند T در مقایسه با سایرین، استفاده از نسخه پلاس از چیپست کوالکام سری 800 بوده که در صورت وجود به کار گرفته می‌شد. امسال با وجود اینکه اسنپدراگون +865 معرفی و در دسترس قرار گرفته اما وان پلاس از چیپست قدیمی اسنپدراگون 865 استفاده کرده است. این چیپ قلب تپنده وان پلاس 8  و 8 پرو هم بوده و این سوال را ایجاد می‌کند که طرفداران وان پلاس برای چه ویژگی جدیدی 6 ماه منتظر بوده‌اند؟

همان‌طور که در جدول ابتدای مطلب نیز مشاهده کردید میزان رم در نظر گرفته شده برای 8 تی بیشتر اما از نوع کندتر بوده است. ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی نیز ارتقا پیدا کرده و از نوع سریع‌تر UFS 3.1 شده و همچنین علی رغم استفاده از بدنه‌ای مشابه با وان پلاس 8، ظرفیت باتری دیوایس نیز افزایش یافته است. این موارد تغییرات ایجاد شده در وان پلاس 8 تی هستند و گرچه تمایل داشتیم در صفحه مشخصات فنی این گوشی شاهد استفاده از چیپست اسنپدراگون +865 باشیم اما فراموش نکنید که این گوشی قیمت کمتری نسبت به وان پلاس 8 پرو دارد.

یکی از تفاوت‌های عمده در مقایسه وان پلاس 8 تی با وان پلاس 8 پرو عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم بوده که میزان اهمیت آن به محل سکونت یا کار شما و برخورداری از شارژر بی‌سیم بستگی دارد. برخی می‌گویند تمامی پرچمداران باید بتوانند به صورت بی‌سیم شارژ شوند. ما هم با این عقیده تقریبا موافقیم ولی ممکن است این ویژگی در وان پلاس 9 دوباره به پرچمداران چینی‌ها بازگردد. به جای شارژ بی‌سیم امکان شارژ دیوایس با شارژر فوق سریع 65 واتی -که البته آداپتور آن درون جعبه قرار داشته و حذف نشده!- فراهم شده تا در چند دقیقه میزان زیادی از باتری موبایلتان را شارژ کنید.

دوربین

مقایسه وان پلاس 8 تی

در مقوله دوربین هیچ چیزی نمی‌تواند جای عکس‌برداری در دنیای واقعی را بگیرد اما به دلیل تبدیل مراسم‌ها به حالت مجازی و نرسیدن گوشی به دست بررسی کنندگان، هنوز نتوانسته‌ایم دوربین این گوشی را به خوبی ارزیابی کنیم. با این وجود در جدول بالا می‌توانید اعداد و ارقام مربوط به دوربین وان پلاس 8 تی را با وان پلاس 8 و 8 پرو مقایسه کنید.

دوربین 8 تی روی کاغذ بیشتر شبیه به دوربین وان پلاس 8 خواهد بود تا 8 پرو و گرچه از ماژول دوربین چهارگانه بهره می‌برد اما دو لنز ماکرو و مونوکروم فقط جهت خالی نبودن عریضه و اهداف تبلیغاتی به مجموعه دوربین این گوشی اضافه شده‌اند. دوربین ماکرو به سنسور 5 مگاپیکسلی مجهز شده و امیدواریم کارایی بیشتری نسبت به وان پلاس 8 داشته باشد. ترجیح می‌دادیم وان پلاس از دوربین‌های کمتری در کنار افزودن دوربین تله فوتو به گوشی استفاده می‌کرد اما ظاهرا چینی‌ها تمایلی ندارند که وارد مسابقه زوم شوند که چندی است توسط گوشی‌های اندرویدی به راه افتاده است.

سنسور اصلی در هر سه گوشی وان پلاس 8، 8 پرو و 8 تی کاملا یکسان بوده و هیچ به روز رسانی در آن دیده نمی‌شود. با این وجود وان پلاس روی قسمت نرم افزار دوربین خود کار کرده و بهبودهایی در این بخش حاصل شده است. در مقایسه وان پلاس 8 تی با پرچمداران پیشین این تغییرات نرم افزاری می‌تواند به ثبت تصاویر با کیفیت بیشتر بیانجامد، با اینکه از سخت افزار مشابهی استفاده شده است.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باید بگوییم در صورتی که یکی از گوشی‌های وان پلاس 8 یا وان پلاس 8 پرو را در اختیار دارید، هیچ دلیلی برای خرید وان پلاس 8 تی وجود نخواهد داشت. شاید تنها به یک دلیل بتوانید خودتان را مجاب به خرید این گوشی کنید و اگر واقعا می‌خواهید موبایلتان نمایشگری فلت داشته باشد می‌توانید به سراغ 8 تی بروید. با این وجود روند و استراتژی وان پلاس در خصوص سری T چندان هم بد نیست و امیدواریم به همین روند پایبند بماند. معرفی یک پرچمدار تمام عیار، قوی و گران‌تر در ابتدای سال و معرفی مدل T با ویژگی‌های ضروری برنامه خوبی برای عرضه گوشی‌ها شناخته می‌شود و احتمالا بسیاری از طرفداران وان پلاس از معرفی 8 تی خوشحال شده‌اند، تا جایی که ممکن است دست به خرید این گوشی بزنند. سایرین نیز می‌توانند شش ماه دیگر صبر کنند تا پرچمدار جدیدی از وان پلاس دریافت کنند.

در آینده نزدیک با دسترسی به وان پلاس 8 تی بررسی‌های جامع‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت انجام خواهیم داد که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید.