چیپست اگزینوس ۹۹۲۵ سامسونگ

چیپست اگزینوس ۹۹۲۵ سامسونگ با گرافیک AMD عرضه می‌شود

چیپست اگزینوس ۹۹۲۵ سامسونگ – Samsung Exynos 9925 همراه چیپ گرافیکی ٬AMD سال آینده برای رقابت با چیپست‌های پرچمدار اسنپدراگون معرفی می‌شود.

«اگزینوس» هم مایه افتخار و هم دردسر سامسونگ است. در یک سمت این شرکت افتخار می‌کند که موفق به تولید تراشه‌های یک برند مشهور شود و حضور آن‌ها در بازار این امکان را فراهم می‌کند تا نه تنها وابستگی به تولیدکنندگان متفرقه بازار را کاهش دهد٬ بلکه می‌تواند با کوالکام نیز رقابت کند. در سمتی دیگر٬ تراشه‌های پرچمدار سامسونگ نسبت به تراشه‌های سری اسنپدراگون ۸۰۰ سامسونگ در رده پایین‌تری قرار می‌گیرند٬ اما ظاهراً قرار است با چیپست اگزینوس ۹۹۲۵ سامسونگ معادلات عوض شود.

در پی انتقادات و اتهامات روز افزون به عدم توانایی غول کره جنوبی در ساخت تراشه‌های رقابتی٬ به نظر می‌رسد سامسونگ سخت در تلاش است تا خلاف آن را ثابت کند. ابتدا این شرکت قصد دارد به فناوری‌های ARM اعتماد کند و تفاهم‌نامه‌ی همکاری را با این شرکت به امضا برساند. در گام دوم٬ سامسونگ می‌تواند از پشتیبانی AMD در ساخت شتاب دهنده‌های ویدیویی موبایل استفاده کند.

به نقل از یک افشاگر قابل اعتماد به نام ٬Ice Universe این شرکت کره‌ای در حال کار روی تراشه‌ی Exynos 9925 است که برای شتاب دهنده‌ی گرافیکی آن از فناوری‌های شرکت AMD استفاده خواهد کرد تا عملکرد بالاتری را به دست آورد. سال گذشته را به خاطر بیاورید٬ سامسونگ و AMD تفاهم‌نامه‌ای چند ساله را امضا کردند که بر اساس آن غول کره‌ای اجازه‌ی دسترسی به معماری گرافیک RDNA برای استفاده در تراشه‌های خود را خواهد داشت. این امکان جایگزین کردن چیپ‌های گرافیکی Mali با چیپ‌های توانمندتر را می‌دهد.

چه زمانی Exynos 9925 در دسترس قرار می‌گیرد؟ هنوز اطلاعاتی در دست نیست. اما با توجه به اینکه شنیده‌ایم چیپ‌های گرافیکی ای‌ام‌دی در تراشه‌های اگزینوس در سال ۲۰۲۰ حضور پیدا خواهند کرد٬ سامسونگ حداقل تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی از چیپست‌های اولیه‌ی مجهز به این چیپ گرافیکی رونمایی نخواهد کرد. اکنون غول کره‌ای در حال ساخت چیپست ۵ نانومتری اگزینوس ۲۱۰۰ خود است که در قلب تپنده‌ی پرچمداران سال ۲۰۲۱ خود استفاده خواهد کرد. طبق پیش‌بینی‌ها٬ این تراشه از نظر عملکرد قادر به رقابت با اسنپدراگون ۸۷۵ نیست.

مشخص شده است که سامسونگ تا پایان سال تراشه جدیدی به نام اگزینوس ۱۰۸۰ را معرفی خواهد کرد و نخستین گوشی هوشمندی که از آن قدرت می‌گیرد٬ ویوو ایکس ۶۰ نام دارد. این یک تراشه بالارده خواهد بود که سایت بنچمارک‌گیری آنتوتو نشانگر کسب امتیاز فراتر از ۶۵۰ هزار توسط آن است. این تراشه ۵ نانومتری امتیاز دقیق ۶۹۳٬۶۰۰ را به نام خود ثبت کرده است که امتیازی فراتر از آنچیزیست که گوشی‌های قدرت گرفته از چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ / ۸۶۵ پلاس به نام خود ثبت کرده‌اند.

ما می‌دانیم چیپست اگزینوس ۱۰۸۰ از هسته‌های فرکانس بالای Cortex-A78 قدرت می‌گیرد. شتاب دهنده ویدیویی Maili-G78 نیز وظیفه‌ی پردازش گرافیکی آن را بر عهده دارد. این پردازنده برای گوشی‌های پرچمدار شرکت سامسونگ طراحی نشده است. در واقع اگزینوس ۲۱۰۰ برای این گوشی‌ها در نظر گرفته شده که یک سوپر هسته Cortex-X1 را دریافت می‌کند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*