تراشه اپل M1

با تراشه اپل M1 آشنا شوید؛ نخستین تراشه اپل سیلیکون مبتنی بر ARM

اپل در مراسم دیشب خود از اولین تراشه اپل سیلیکون بر پایه ARM رونمایی کرد. تراشه اپل M1 همانند A14 از معماری 5 نانومتری استفاده می‌کند.

دیشب تراشه اپل M1 همراه مک بوک ایر جدید پا به مراسم کوپرتیونیتی‌ها گذاشت. M1 نخستین تراشه اپل سیلیکون است که بر پایه معماری ARM طراحی شده است. اپل پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد استفاده از محصولات اینتل را کنار بگذارد و سرانحام این اتفاق عملي شد.تراشه اپل M1

به ادعای تولید کننده، تراشه M1 یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های جهان، سریع‌ترین پردازنده گرافیکی یکپارچه و کم مصرف‌ترین تراشه‌ها محسوب می‌شود. تراشه اپل به پردازنده هشت هسته‌ای مجهز شده و مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد.

تراشه اپل M1 نسبت به سایر تراشه‌های بازار با عملکرد یکسان، تنها یک چهارم انرژی مصرف می‌کند. این چیپست از حافظه NVME، پورت USB 4 و تاندربولت پشتیبانی می‌کند.

چیپست 5 نانومتری M1 با 16 میلیارد ترانزیستور همراه است. تراشه A14 موجود در آیفون 12، دارای 11.8 ترانزیستور است. بنابراین، عملکرد تراشه جدید به طور چشمگیری افزایش یافته است. این تراشه از لحاظ ساختار به چیپست‌های موبایل شباهت دارد.

تراشه اپل، در کنار پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای به پردازنده گرافیکی با هشت هسته پردازشی نیز مجهز شده است. پردازشگر گرافیکی تراشه M1، به 128 واحد اجرایی دسترسی دارد و قادر است حداکثر 24.675 Thread را همزمان پردازش کند. حداکثر قدرت این پردازنده گرافیکی، 2.6 ترافلاپس (TFLOPS) اعلام شده است. به گفته‌ی اپل، این GPU سریع‌‌ترین نمونه در لپ‌تاپ‌ها خواهد بود.

تراشه اپل M1 قدرت بسیار بالا و مصرف بسیار کمی دارد

تراشه اپل M1در کنار قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی بسیار بالا، این تراشه قابلیت اجرا اپ‌های آیفون و آیپد را به محصولات سری مک بوک اضافه خواهد کرد. از این پس، کاربران می‌توان برنامه و بازی‌های ارائه شده در اپ استور را در لپ تاپ خود اجرا کنند.

از طرفی برخی از تولیدکنندگان نرم‌افزار مانند Adobe قصد دارند به‌روزرسانی‌هایی برای برنامه‌هایشان عرضه کنند تا بتوانند از نقاط قوت این تراشه جدید بهره‌ ببرند. تراشه اپل M1 همچنین برای اجرای بهتر برنامه‌های قدیمی مخصوص تراشه‌های X86، به Rosetta 2 نیز مجهز شده است.

اپل در مراسم خود اعلام که تراشه جدید به مک بوک‌ها امکان می‌دهد تا در کسری از ثانیه از حالت Sleep درآمده و آماده به کار شود. تراشه M1 گزینه‌ی مناسبی برای طراحان گرافیکی و ادیتور‌های ویدیو خواهد بود چرا که عملکرد سریعی‌ در پردازش‌های گرافیکی خواهد داشت.