تبلت و کروم بوک

کاهش فروش دوباره کامپیوتر‌های رومیزی و افزایش تقاضا برای تبلت و کروم بوک ها

پس از رشد فروش رایانه‌های شخصی در سال 2020، ظاهرا در بخش رایانه‌های رومیزی (PC) کاهش فروش همچنان ادامه دارد. تبلت و کروم بوک ‌ها نیز با افزایش فروش همراه بوده‌اند.

قطعا سال 2020 به خاطر تغییرات شدید که بعضا بسیار منفی بوده و به دلیل بیماری کووید 19 اتفاق افتاد در خاطر خواهد ماند. این امر بر تمام بازار‌ها و صنابع در سراسر جهان تاثیر گذاشته است. هرچند که تاثیر آن در همه نقاط به یک شکل نیست؛ به عنوان مثال بازار رایانه‌های شخصی پس از سال‌ها رکود فروش، کمی رشد داشته است. اما در حالی که میزان تقاضا برای رایانه‌های شخصی افزایش یافته است، همه رده‌ها از رشد یکسانی‌ برخودار نیستند و کامپیوتر‌های شخصی هنوز در سیر نزولی خود قرار دارند. از طرفی تبلت و کروم بوک ‌ها با افزایش فروش مواجه شده‌اند.

در حال حاضر با اضافه شدن فاکتور‌هایی مانند کانورتیبل‌ها و جداشنی‌ها در کنار سیستم‌ عامل‌های مک، ویندوز، اندروید و iPadOS، دسته‌بندی كردن رایانه‌های شخصی بسیار دشوار است. با درنظر داشتن تمامی این موارد، شرکت تحلیلی Canalys تصویری نسبتا مثبت از شرایط بازار رایانه‌های شخصی ارائه کرده است که در آن رکود رایانه‌های دسکتاپ سنتی به چشم می‌خورد.

بازار رایانه‌های شخصی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 22.7 درصد رشد گرده است. علی‌رغم آن، شاهد کاهش 27 درصدی رایانه‌های شخصی workstations و 33 درصدی towers و همچنین دسکتاپ‌های کوچک‌تر هستیم. لپ‌تاپ‌ها و کانورتیبل‌ها با ارقام مثبتی همراه شده‌اند اما آنچه امسال باعث رشد این صعنت شدن، محصولات جداشدنی، تبلت و کروم بوک‌ ها بودند.تبلت و کروم بوک

بازار تبلت‌ها 43.3 درصد رشد کرد. با وجود جهش چشمگیر 80 درصدی سامسونگ، اپل همچنان در صدر لیست است. با این حال، برندگان واقعی، کروم بوک‌ها هستند که نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشته، تا 122 درصد رشد داشته‌اند. در میان تولیدکنندگان کروم بوک، شرکت HP با 34.1 درصد، بیشترین سهم بازار و لنوو بزرگ‌ترین تولیدکننده رایانه‌ها شخصی با سهم 18.9 درصد، در رتبه دوم قرار گرفته است.

رشد بازار رایانه‌های شخصی به‌ویژه تبلت و کروم بوک ‌ها در امسال دلایل منطقی دارد. همانطور که دنیا به سمت کار ترکیبی یا از راه دور و مدارس مجازی پیش می‌رود، رایانه‌های‌ همراه مانند نوت بوک و تبلت‌ها رواج پیدا کرده‌اند. کروم بوک‌ ها نیز به دلیل قیمت مناسب، در محیط‌‌های آموزشی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.