واکسن کرونا

شرکت مدرنا از تولید واکسن کرونا با تاثیرگذاری 94.5 درصدی خبر داد

شرکت آمریکایی مدرنا هم مدعی تاثیرگذاری 94.5 درصدی واکسن کرونا تولیدی خود شد. این واکسن در مقایسه با واکسن تولیدی فایزر مزایایی دارد.

شرکت آمریکایی مدرنا که یک شرکت داروساز مستقر در ایالت ماساچوست است اعلام کرد واکسن کرونای تولیدی خود تاثیرگذاری بیشتری نسبت به واکسن تولیدی شرکت فایزر دارد. چندی پیش شرکت فایزر اعلام کرده بود که واکسن تولیدی‌اش دارای کارآمدی 90 درصدی است. پس از آن روسیه نیز مدعی شد که واکسن تولیدی این کشور 92 درصد تاثیرگذاری دارد و حالا نوبت به شرکت مدرنا شده که از تاثیرگذاری 94.5 درصدی واکسن کرونا خود خبر داده است.

اعضای کمیته نظارت و ایمنی اطلاعات در تماس با مدیران مدرنا این خبر را اعلام کرده‌اند. این کمیته یک پنل مستقل است که اطلاعات آزمایش بالینی شرکت مدرنا را بررسی می‌کنند. تال زاکس، مدیر ارشد درمان در شرکت مدرنا این خبر را یکی از مهم‌ترین لحظه‌های زندگی و شغل خود دانست. در آزمایش بالینی واکسن کرونا مدرنا، 15 هزار شرکت کننده واکسن را دریافت کردند که فقط 5 نفر به کرونا مبتلا شدند و هیچ یک از آنها بیماری شدیدی نداشتند.

واکسن کرونا مدرنا چه زمانی آماده می‌شود؟

همچنین این واکسن بالقوه هیچ عوارض جانبی شدیدی روی دریافت کنندگان نداشت و تعداد اندکی از آنها علائم جزئی مانند سردرد و بدن درد را تجربه کردند. شرکت مدرنا قصد دارد مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند. گفته می‌شود واکسیناسیون با واکسن مدرنا از نیمه دوم دسامبر 2020 آغاز خواهد شد و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، مانند کادر درمان، سالمندان و اشخاص با بیماری پس زمینه‌ای، زودتر از دیگران این واکسن را دریافت می‌کنند.

دولت آمریکا می‌تواند در صورت صدور مجوز استفاده اضطراری، بیش از 60 میلیون دوز از این واکسن را تا پایان سال در اختیار داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود در سال آینده میلادی، بیش از 1 میلیارد دوز از دو واکسن مدرنا و فایزر در آمریکا تولید شود.

مزایای واکسن مدرنا

واکسن تولیدی شرکت مدرنا بر خلاف واکسن فایزر در دمای استاندارد یخچال بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد تا 30 روز دوام می‌آورد. این واکسن به مدت شش ماه در دمای کمتر از 20 درجه سانتی‌گراد سالم می‌ماند و شرایط حمل و نقل ساده‌تری نسبت به واکسن فایزر دارد. همچنین این واکسن نیازی به رقیق‌سازی پیش از واکسیناسیون ندارد.