CR500 گلدن ایگل

چین هلیکوپتر بدون سرنشین CR500 گلدن ایگل را صادر می‌کند

چین که از جمله کشورهای سازنده و فروشنده جنگ افزارهای گوناگون در دنیا محسوب می‌شود، این بار قصد فروش پهپاد CR500 گلدن ایگل را دارد.

نورینکو یک کمپانی هوافضا و دفاعی متعلق به دولت چین است که پس از دیگر هموطن دولتی‌اش یعنی اویک، به عنوان بزرگترین کمپانی سازنده جنگ افزار در چین تلقی می‌شود و محصولات متنوعی برای ارتش چین می‌سازد.

این کمپانی که از توپ، تانک، تفنگ تا پهپاد تولید می‌کند، قصد دارد جدیدترین محصول خود که یک هلیکوپتر بدون سرنشین به نام CR500 گلدن ایگل است را به کشوری دیگر صادر کند. تا به اینجای کار نام کشور خریدار یا تعداد هلیکوپترهای خریداری شده همچنان نامشخص است، اما با توجه به طیف مشتریان پهپادهای چینی می‌‌دانیم خریدار یکی از کشورهای خاورمیانه‌ یا پاکستان است. ناگفته نماند عربستان سعودی و امارات متحده عربی از جمله اصلی‌ترین مشتریان پهپادهای نظامی چینی هستند.

CR500 گلدن ایگل

CR500 گلدن ایگل هلیکوپتر بدون سرنشین کوچکی است که می‌تواند ماموریت‌های چهارگانه ISTAR شامل عملیات اطلاعاتی (جاسوسی)، هدف یابی، نظارت و دیده بانی و شناسایی را در کنار ماموریت‌های هدایت آتش، واسط ارتباطی، مدیریت و ارزیابی میدان نبرد، جستجو و نجات را انجام دهد. همچنین می‌تواند به موشک‌های کوچک مجهز شده و با نیروهای دشمن مستقیما درگیر شود. توان حمل بارهای سبک نیز از دیگر قابلیت‌های این هلیکوپتر بدون سرنشین است.

نورینکو CR500 را به عنوان همراهی برای تانک VT-4 که ساخت خودش است معرفی می‌کند. به گفته این کمپانی خدمه تانک می‌توانند پهپاد را هدایت و آن را جلوتر از تانک به پرواز در آورند تا اهداف را زودتر و در فاصله دورتر کشف کنند. همچنین هنگام معرفی این پهپاد در نمایشگاه IDEX 2017 عنوان شد که گلدن ایگل می‌تواند برای خدمه هویتزر خودشش چینی PLZ52 که آن نیز مجددا ساخت نورینکو است، نقش هدف یاب و هدایت کننده آتش را انجام دهد.

CR500 گلدن ایگل

در نمایشگاه هوایی سال 2018 چین بار دیگر شاهد حضور CR500 گلدن ایگل بودیم که این بار به موشک‌های هوا به سطح پیکان آبی 9 یا BA-9 ساخت نورینکو مسلح بود. این موشک سرجنگی به شدت انفجاری ضد تانک دو مرحله‌ای دارد که برای مقابله با سنگین‌ترین خودروهای زرهی یعنی تانک‌ها نیز کاربردی است. برد آن 6 کیلومتر بوده و از سیستم هدایت نیمه فعال لیزری بهره می‌برد. در این روش هدایتی هلیکوپتر با نشانه گذاری لیزری خود، هدف را تا لحظه برخورد موشک برای آن نشانه گذاری می‌کند. این هلیکوپتر می‌تواند تا 8 موشک با خود حمل کند.

برای ساده‌تر شدن ساختار هلیکوپتر و کاستن از پیچیدگی و به دنیال آن کاهش قیمت پهپاد، نورینکو از پیکربندی پروانه‌های هم‌محور استفاده کرده است که اصالتی روسی دارد. در این روش دو پروانه بالای هلیکوپتر قرار دارند که هم محور بوده اما خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند تا بدین‌ترتیب نیروی گشتاور ناشی از چرخش محور خنثی شده و نیازی به پروانه دمی نباشد.

به گفته نورینکو این پهپاد توان حمل زیادی دارد و حتی در حالت حداکثر بارگذاری نیز پیوستگی پروازی بالایی دارد. ساختار آن جمع و جور بوده و می‌توان پهپاد را به آسانی نگهداری و منتقل کرد. همچنین گفته شده در برابر بادهای قوی مقاوم است و تجهیزات الکترواپتیکال و بارهای مختلفی با خود حمل می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*