جوهر پرینتر جدید دانشمندان چاپ سه بعدی غذا را ساده‌تر کرد

جوهر پرینتر جدید دانشمندان چاپ سه بعدی غذا را ساده‌تر کرد

محققان برزیل و فرانسه چاپ سه بعدی غذا به کمک نوعی جوهر مخصوص پرینت را امکان پذیر کرده‌اند؛ این جوهر ژل بوده و به کمک آن می‌توان محصولات غیر خوراکی را هم پرینت کرد.

به تازگی خبر رسیده که دانشمندان با ساخت نوعی جوهر پرینت ژل مانند، امکان چاپ سه بعدی غذا به روشی ساده را فراهم کرده‌اند و به علاوه، گفته شده که این جوهر برای چاپ محصولات غیر خوراکی هم مناسب است.

محققان برزیل و فرانسه که این ژل پایه نشاسته‌ای را ساخته‌اند، در مقاله جدید خود اظهار کرده‌اند که جوهر مورد نظر برای استفاده در تجهیزات چاپ سه بعدی فوق‌العاده کارآمد است. البته ایده پرینت غذا به کمک تجهیزات چاپ سه بعدی آن‌قدرها هم جدید نیست، اما تکنولوژی به کار رفته برای این منظور هنوز جای پیشرفت دارد و محققان می‌گویند که اختراع آن‌ها می‌تواند درها را برای پیشرفت هر چه بیشتر این فناوری باز کند.

در حال حاضر، فناوری پرینت سه بعدی برای ساخت محصولات کوچک خوراکی مانند برخی آب‌نبات‌ها و مواد ساده دیگر به کار گرفته می‌شود، اما دانشمندان می‌گویند که آینده روشنی در انتظار این تکنولوژی بوده و روزی فرا می‌رسد که بسیاری از غذاهای پیشرفته و پیچیده هم با تجهیزات چاپ سه بعدی تولید شوند. البته تا رسیدن به چنین وضعیتی هنوز فاصله زیادی داریم، چرا که بسیاری از محصولات خوراکی، بافت، طعم و شکل خاصی دارند که پرینت کردن آن‌ها با تجهیزات کنونی عملا غیر ممکن است.

چاپ سه بعدی غذا

بر اساس اطلاعات موجود، این تکنیک جدید چاپ سه بعدی غذا توسط دانشمندان دانشگاه سائوپائولو با همکاری محققانی از فرانسه عملی شده و در اصل، دو روش مجزا به منظور به کار گیری نشاسته به عنوان جوهر پرینت ابداع شده است. این دانشمندان بیشتر از همه روی نشاسته استخراج شده از گندم و کاساوا تمرکز کردند و گفته شده که بزرگ‌ترین چالش موجود در عملی کردن این ایده، تبدیل نشاسته به ماده‌ای بوده که بتوان از آن به عنوان جوهر در پرینترهای سه بعدی استفاده کرد.

جوهر پرینتر جدید دانشمندان چاپ سه بعدی غذا را ساده‌تر کرد

در ابتدای تحقیقات، پژوهشگران برزیلی برای ساخت جوهر مورد نظر حباب‌های گاز اوزون را در محلول آب و نشاسته مخلوط کرده و سپس، محلول نهایی را خشک کردند. در همین مرحله دست‌کاری کردن فاکتورهای مختلف فرآیند تولید جوهر، مانند دما و یا مدت زمان خشک کردن محصول، باعث می‌شد تا جوهرهای مختلفی برای استفاده‌های متفاوت به دست بیایند.

محققان می‌گویند که ژل‌های سفت‌تر برای چاپ سه بعدی غذا مناسب‌تر هستند و در تازه‌ترین پیشرفت‌های گزارش شده توسط دانشمندان برزیلی و فرانسوی، گفته شده که می‌توان با خشک کردن ژل به کمک گرمای فرهای خانگی، جوهر ژل مانند به وجود آمده را به بهترین حالت ممکن برای استفاده در دستگاه‌های پرینت سه بعدی رساند.

در واقع هرچه کیفیت ژل به کار رفته برای پرینت سه بعدی محصولات خوراکی بیشتر باشد، غذای چاپ شده هم قابل قبول‌تر می‌شود و بافت و طعم آن به حالتی می‌رسد که برای مصرف کنندگان رضایت بخش باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*