کارخانه تولید چیپست هواوی

هواوی نخستین کارخانه تولید چیپست داخلی خود را راه‌اندازی کرد

هواوی موفق به راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید چیپست داخلی خودش در چین شد. این کارخانه، اولین گام بزرگ برای برطرف کردن اتکا به فناوری‌های آمریکایی است.

بعد از تحریم‌های سرسختانه ایالات متحده، چین تلاش خودش برای رهایی از اتکا و وابستگی به شرکت‌های چیپست‌سازی را به کار گرفت. در همین راستا هواوی، غول فناوری چین و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌سازهای جهان قدم بزرگی را برای کم کردن وابستگی به فناوری‌های آمریکایی برداشته است. گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد هواوی نخستین کارخانه تولید چیپست داخلی خودش به نام “Wuhan Huawei Optical Factory Project” را راه‌اندازی کرده است. مساحت این کارخانه آنطور که گفته می‌شود ۲۰۸ هزار و ۹۰۰ متر مربع است و در مرکز اپتیک ولی ووهان قرار گرفته است.

این بزرگ‌ترین پایگاه تحقیق و توسعه هواوی در بخش مرکزی چین است. این مرکز شامل کارخانه تولید FAB، مرکز قدرت CUB، کارخانه نرم افزاری PMD و سایر بخش‌ها است. این کارخانه همچنین قرار است به عنوان مرکز ظرفیت‌های اپتیکال داخلی، مرکز تحقیق و توسعه ترمینال هوشمند و برخی دیگر از فناوری‌های پیشرفته شرکت هواوی مورد استفاده قرار گیرد. بعد از اتمام راه اندازی این پروژه عظیم،‌ برای نخستین بار کارخانه تولید چیپست داخلی شرکت هواوی در خاک چین فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد. این به غول چینی اجازه می‌دهد صاحب یک زنجیره تأمین کننده صنعتی نیمه هادی کامل باشد. یعنی از طراحی تراشه گرفته تا تولید، آزمایش و بسته‌بندی همگی در کارخانه خود هواوی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

آیا هواوی و آنر می‌توانند از تراشه Snapdragon 888 استفاده کنند؟

اما این تنها پروژه بزرگ و مهم هواوی نیست که راه‌اندازی می‌شود. گزارش دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد یک کارخانه تولید چیپست دیگر توسط یک شرکت تحقیق و توسعه در شانگهای مشغول فعالیت است که مدیریت آن بر عهده هواوی است.

گرچه هواوی نخستین کارخانه تولید تراشه خودش را راه اندازی می‌کند، اما این مرکز فعلاً توانایی رقابت با رهبران کنونی بازار تراشه‌ها را نخواهد داشت. هواوی از سال آینده تولید تراشه‌های ۴۵ نانومتری را استارت می‌زند و تا سال ۲۰۲۲ قادر خواهد بود تراشه‌های ۲۸ نانومتری تولید کند. این درحالیست که گوشی‌های هوشمند پرچمدار کنونی از تراشه‌های ۵ نانومتری استفاده می‌کنند.

این تحول از زمانی آغاز شد که دولت ایالات متحده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ،‌ هواوی را تحریم کرد و استفاده آن‌ها از چیپست یا هرگونه فناوری ساخت آمریکا را منع کرد. به همین خاطر هواوی تصمیم گرفت اتکای خارجی را بکاهد و با اتکا به کارخانجات داخلی خودش، به فعالیت ادامه دهد.