نگاهی عمیق به کروم بوک پیکسل 2015

گوگل چند روز پیش از نسل جدید کروم بوک پیکسل خود پرده برداشت.محصولی که برای رفع مشکلات موجود در نسخه قبلی خود و در کل تمام کروم بوک ها به میدان آمده ، تا جایی که لقب بهترین کروم بوک بازار را به خود اختصاص داده است.این محصول فوق‌العاده زیبا و با کیفیت است.سخت افزار قدرتمند ، نمایشگر و کیبورد خوبی دارد و عمر باتری آن هم مناسب است.در عین حال قیمت بالایی داشته و خب فراموش نکنیم این گجت یک کروم بوک است و برای هر کسی هم کارایی مورد انتظار را ندارد.در این مقاله به بررسی کروم بوک پیکسل 2015 خواهیم پرداخت.مثل همیشه با گجت نیوز همراه باشید.

loading…!

نسل قبلی کروم بوک پیکسل

اولین نسخه از کروم بوک پیکسل که وارد بازار شد، با وجود زیبایی خاصی که داشت، نتوانست توجه همه را جلب کند. تعداد زیادی از وبسایت‌ها که آن‌را برسی کردند، در آخر به این نتیجه رسیدند که خریدنش کار عاقلانه ای نیست.

بدنه کروم بوک پیکسل از جنس آلومینیوم بود و نمایشگری بسیار با کیفیت داشت که حتی می توانست با مک‌بوک ‌پرو های رتینا رقابت کند. کیبورد بسیار با کیفیت و خوش طرحی هم داشت. اما با وجود این همه مزیت، معایب بزرگی هم داشت: اول این که سیستم عاملش کروم OS بود و بسیاری از اپلیکیشن های مورد نیاز‌تان را پشتیبانی نمی‌کرد. و دوم این که قیمت ۱۲۹۹ دلاری اش برای قابلیت‌هایی که در اختیار‌تان می گذاشت بسیار گران بود. به غیر از این ها، طول‌عمر باتری بسیار کوتاهی هم داشت.همه این معایب باعث شدند کروم بوک پیکسل قبلی، محصول موفقی از آب در نیاید. حتی در یک برسی که توسط Engadget انجام گرفت، در آخر این طور نتیجه گرفته شد:

” این یک محصول بسیار زیبا و دوست داشتنی است که همه‌تان باید حداقل یک‌ بار تجربه کنید، اما به هیچ عنوان خریدنش را پیشنهاد نمی‌کنیم.”

خلاصه

aaip-800

با این که کروم بوک پیکسل جدید شبیه به مدل قبلی است، اما احساس می‌کنیم پیشرفت زیادی داشته است. بیشترین سهم از این پیشرفت، مربوط به طول عمر باتری بالا (تقریبا سه برابر قبلی) و همچنین قیمت تعدیل شده اش است. سیستم عامل کروم هم راه زیادی طی کرده است؛ قبل از این انجام دادن این همه کار به صورت آنلاین، کار چندان عاقلانه ای به نظر نمی‌رسید، اما حالا اوضاع فرق کرده است.

google_chromebook_pixel_2015_1

با وجود همه این‌ها، پرداخت کردن ۹۹۹ دلار برای این کروم بوک زیبا و با کیفیت، کار چندان آسانی نیست. هم اکنون در بازار تعداد زیادی لپ تاپ با سیستم عامل ویندوز و با قیمت مشابه وجود دارد که می‌توانند تمامی نرم‌افراز های کاربردی و مفید را برایتان اجرا کنند.

طبق گفته‌های رسمی شرکت گوگل، هدف از معرفی نسخه ۲۰۱۵ کروم بوک پیکسل حفظ مزیت های مثبت نسخه قبلی و رفع ایراداتی است که در آن وجود داشت. این یعنی طراحی محصول تغییری نکرده و همان بدنه آلومینیومی با اندازه ۱۲.۸۵ اینچ و نمایشگر لمسی در خدمتتان خواهد بود. کیبورد زیبا و دوست داشتنی‌اش هم تغییری نکرده است.

google_chromebook_pixel_2015_2

این بار اما طول‌عمر باتری نا امید‌تان نخواهد کرد، چون می‌تواند تا ۱۲ ساعت مداوم نیروی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. گوگل این افزایش طول‌عمر باتری را مدیون آخرین مدل از پردازنده‌های اینتل Core است. اگر اخبار را دنبال کرده باشید، اخیرا مک بوک جدید اپل هم معرفی شد که در آن از نوعی پورت USB به نام Type-C استفاده شده است. دو‌تا از همان نوع پورت‌ها را در اینجا هم داریم (با این تفاوت که در کروم بوک، پورت‌های قدیمی هم وجود دارند).

سیستم عامل کروم نسبت به دو سال قبل، پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است و اکنون می‌تواند مقداری از اپلیکیشن های اندروید را هم اجرا کند.شاید مهم‌ترین چیزی که در‌مورد کروم بوک پیکسل ۲۰۱۵ تغییر کرده است، قیمتش باشد؛ در مدل جدید شاهد یک کاهش ۲۳ درصدی هستیم. اما آیا این کاهش کافیست؟ نمی‌توان مطمئن بود.

بررسی ویدیویی

سخت افزار

google_chromebook_pixel_2015_3

همان‌طور که گفتیم، کروم بوک پیکسل جدید به‌غیر از دوعدد پورت USB Type-C اضافه شده، دقیقا شبیه به مدل قبل از خودش است. این یعنی ظاهری بسیار زیبا و با‌کیفیت دارد که ایراد گرفتن از‌آن کار آسانی نیست. استفاده کردن از این دستگاه واقعا لذت‌بخش است، به‌طوری که اصلا دلتان نمی‌خواهد آن‌را به زمین بگذارید. بدنه آلومینیومی کروم بوک پیکسل ۲۰۱۵ نه‌ تنها ما ‌را به‌ یاد مک بوک پروی اپل می‌اندازد، بلکه در برخی قسمت‌ها از‌آن بهتر هم هست.

google_chromebook_pixel_2015_4

در بدنه این‌یکی هم مانند مدل قبلی، یک ردیف LED وجود دارد که می‌توانید با دو‌بار لمس کردنش میزان باتری باقی‌مانده را مشاهده کنید. به احتمال زیاد شما هم از این قابلیت استفاده چندانی نخواهید کرد، چون طول‌عمر باتری قدری زیاد است که به هیچ‌وجه نگران تمام شدنش نخواهید شد.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، وقتی با ‌دقت به طراحی بدنه کروم بوک پیکسل نگاه می کنیم، متوجه ظرافت و توجه بالایی که صرف آن شده است، می شویم.داستان نمایشگر هم همین است. امکان ندارد بتوانید در کروم بوک دیگری شاهد چنین کیفیت بالایی باشید. کروم بوک پیکسل جدید، همانند مدل قبلی ۱۲.۸۵ اینچ اندازه دارد که قدری عجیب است. رزلوشن این نمایشگر 2560 x 1700 می باشد – که باز هم عجیب است. یعنی از لپ‌تاپ های عادی ۱۳ اینچی هم بلند تر است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

به لطف بلندی قد کروم بوک، تعداد پیکسل های نمایشگر در هر اینچ به ۲۳۹ عدد رسیده که بسیار عالیست. برای مقایسه بهتر است بدانید تراکم پیکسل مک بوک پرو‌ی ۱۳ اینچی رتینا ۲۲۷ پیکسل در اینچ است.

در کروم بوک پیکسل، نه تنها دقت نمایش تصاویر بالاست، بلکه کنتراست رنگ‌ها و زاویه دید هم برتری بیشتری نسبت به نمایشگر‌های رتینا دارد. این برتری به حدی است حتی که اگر نور خورشید مستقیما به نمایشگر شما بتابد، فردی که در کنار شما نشسته، می‌تواند به راحتی محتوای نمایشگر را تشخیص دهد.تنها نگرانی‌ای که باید داشته باشید، این است که ارتفاع زیاد لپ تاپ، مانع جای گرفتنش در کیف و یا کوله‌پشتی نشود.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ظاهرا در گوگل قانونی حکم می کند: ” تا زمانی که چیزی خراب نشده لازم نیست تغییراتی در آن بدهی.” نمونه بارز این قانون طلایی را می‌توان در کیبورد کروم بوک پیکسل ۲۰۱۵ مشاهده کرد؛ چون هیچ گونه بازخورد بدی از طرف کاربران نسبت به کیبورد وجود نداشت، آن‌ها هم طراحی‌اش را دست‌کاری نکردند.

google_chromebook_pixel_2015_5

دکمه‌ها در این کیبورد به اندازه کافی بزرگ و با کیفیت هستند که هنگام تایپ کردن احساس لذت کنید و نیازی هم به وارد کردن فشار بیش از حد، نباشد. ترک‌پد نیز عالیست؛ سایزش به اندازه کافی بزرگ است و هنگام استفاده با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد.

google_chromebook_pixel_2015_6

از این‌ها که بگذریم به پورت‌ها می‌رسیم. در نسخه جدید کروم بوک پیکسل تغییراتی در این قسمت به وجود آمده است. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، دو عدد پورت USB Type-C اضافه شده است – از همان‌هایی که اپل هم در جدید ترین نسخه مک‌بوک خود استفاده کرده است. تنها تفاوت این دو محصول از لحاظ پورت‌های جدید USB Type-C این است که اپل تنها یک عدد پورت در محصولش قرار داده است؛ گوگل علاوه بر دو عدد پورت USB Type-C، دو عدد هم پورت استاندارد و معمولی USB در کروم بوک پیکسل تعبیه کرده است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

از دیگر قسمت‌های بدنه می‌توان به یک اتصال هدفون و یک شیار SD card اشاره کرد. شاید دومی زیاد به دردتان بخورد چون فضای ذخیره سازی داخلی در کروم بوک فقط ۳۲ گیگابایت است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

در کل، پورت های موجود می‌توانند بسیاری از کار‌های مورد انتظار شما را انجام دهند. حتی برای شارژ کردن اسمارت‌فون تان هم گزینه بهتر و پرسرعت تری در اختیار دارید: USB Type-C.

شاید حق با اپل باشد که می‌گوید در آینده مردم از پورت ها و اتصال‌های کمتری استفاده خواهند کرد، ولی امروز این طور نیست و آن آینده مورد اشاره هنوز فرا نرسیده است. به همین دلیل داشتن دو نوع پورت USB در دستگاهی مانند کروم بوک پیکسل بسیار به‌جا و مناسب است.

نرم افزار

از زمان معرفی کروم بوک پیکسل اولیه در سال ۲۰۱۳ تا کنون، سیستم عامل کروم پیشرفت قابل توجهی داشته است. اول از همه این که تقریبا تمام اپلیکیشن‌های گوگل مانند جی‌میل، Drive، Music، و پخش فیلم و رسانه، در حالت آفلاین به خوبی کار می کنند. تعداد اپلیکیشن‌های این‌چنینی به حدی زیاد هستند که در کروم وب استور قسمتی مجزا برای اپ‌های دارای قابلیت آفلاین وجود دارد. این که بگوییم کروم بوک ها بدون اتصال اینترنت اصلا به درد نمی‌خورند، دیگر صحت ندارد.

google_chromebook_pixel_2015_7

دیگر چه چیزهایی در مورد سیستم عامل کروم تغییر کرده؟ حالا دیگر ساختن و استفاده از چندین اکانت راحت‌تر از گذشته است. دستیار صوتی گوگل در کروم بوک‌ها همیشه روشن و در درسترس است. نمایشگر لمسی پیکسل اکنون از قابلیت Pinch-to-zoom پشتیبانی می‌کند. اگر دستگاه‌تان گم شد و یا به سرقت رفت، می‌توانید آن را از راه دور قفل کنید. فایل منیجر بسیار بهبود یافته‌تر شده. و مهم‌تر از همه، حالا می‌توانید تعدادی از اپلیکیشن‌های اندرویدی را در سیستم عامل کروم اجرا کنید.

اپلیکیشن‌های سازگار با کروم OS هنوز زیاد نیستند، ولی همین که چنین قابلیتی وجود دارد، قابل تقدیر است. امیدواریم در آینده اپلیکیشن های بیشتری سازگار شوند. چند نمونه از مهم‌ترین اپلیکیشن‌هایی که هم‌اکنون قابل استفاده‌اند عبارتند از: Vine، Evernote، و Flipboard.

با وجود پیشرفت هایی که اشاره کردیم، هنوز راه زیادی باقی مانده تا سیستم عامل کروم بتواند به دیگر رقبا برسد. شما قطعا نخواهید توانست همه کار‌هایی که در ویندوز انجام می‌دادید را در اینجا هم انجام دهید. اما این را هم در نظر داشته باشید که جهت حرکت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها طوری است که در آینده‌ای نه چندان دور خواهید توانست کار‌های به مراتب بیشتری در فضای آنلاین انجام دهید. برای مثال اسکایپ یکی از سرویس‌هایی بود که در سیستم عامل کروم وجود نداشت، اما اکنون امکان استفاده از آن در مرورگر هم فراهم شده است. به نظر می‌رسد همین اتفاق در آینده برای برنامه‌ها و سرویس‌های دیگر هم بیفتد. این مساله باعث خواهد شد کروم بوک‌ها در آینده از محبوبیت بیشتری برخوردار شوند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

با وجود این‌ها، هنوز راه زیادی در پیش است. شما قادر نخواهید بود آیتونز را در کروم بوک پیکسل نصب کنید. و یا قادر نخواهید بود اکثر بازی‌های مشهور و جذاب را نصب کنید. همچنین اگر حرفه تخصصی‌تان به ادیت و ویرایش ویدیو مربوط است، نخواهید توانست نرم افزار هایی مشابه نرم افزار های موجود در ویندوز یا مک را در فضای آنلاین پیدا کنید.

بسته به این که استفاده شما از دستگاه چه‌طور خواهد بود، می‌توانید در مورد خریدن یا نخریدن یک کروم بوک انتخاب کنید. شاید موانعی که در بالا معرفی کردیم برای شما اهمیتی نداشته باشد. اما اگر فکر می‌کنید به یکی از نرم افزار های موجود در ویندوز و یا مک نیاز اساسی دارید و آن نرم افزار در سیستم عامل کروم پشتیبانی نمی شود، به هیچ وجه یک کروم بوک نخرید چون در آینده پشیمان خواهید شد.

اگر قرار است هزینه‌ای نزدیک به هزار دلار برای یک لپ تاپ پرداخت کنید، حتما باید طوری باشد که تمام کار‌های مورد انتظار تان را انجام دهد. پس با این حساب شاید خریدن یک دستگاه دیگر با همین قیمت که سیستم عامل ویندوز و یا مک دارد، بهتر باشد.

کارایی و طول عمر باتری

کروم بوک پیکسل سریع‌تر از سایر کروم بوک هاست. پردازنده ای Core i5 دارد، کارت گرافیکی‌اش Intel HD 5500 است، و ۸ گیگابایت حافظه رم دارد. همه این ها باعث می‌شوند در مقایسه با کروم بوک های رقیب، یک سر و گردن بالاتر باشد. اما آیا این همه قدرت واقعا مورد نیاز است؟ دستگاه‌هایی که نصف این مقدار قدرت دارند هم می‌توانند به خوبی از عهده وظایف یک کروم بوک برآیند. سوال اصلی اینجاست که این همه قدرت اضافی، چه تاثیری روی طول عمر باتری خواهد داشت؟

طبق اعلام خود گوگل، طول عمر باتری کروم بوک پیکسل ۱۲ ساعت است – در مقایسه با مدل قبلی پیشرفت بسیار زیادی دارد چون مال آن ۵ ساعت بود. در آزمایش های انجام شده، کروم بوک نتوانست ۱۲ ساعت دوام آورده و ادعا‌های گوگل را تایید کند، اما با ۱۰ ساعت و خورده‌ای پخش مداوم ویدیو نشان داد حرفی برای گفتن دارد.

google_chromebook_pixel_2015_8

شارژ شدن باتری کروم بوک پیکسل ۲۰۱۵ هم پیشرفت زیادی داشته است. با ۱۵ دقیقه شارژ کردن این دستگاه قادر خواهید بود ۲ ساعت از آن استفاده کنید. برای شارژ شدن ۱۰۰ درصدی هم باید ۲ ساعت منتظر بمانید. رکورد بسیار خوبی است.

البته این‌ها اعلام رسمی گوگل بودند. در این زمینه هم آزمایش‌های مستقلی انجام شد که نتایج بهتری در مقایسه با تخمین های رسمی به دست آمد: بعد از ۱۷ دقیقه شارژ شدن، میزان باتری به ۲۹ درصد رسید که یعنی امکان ۳.۵ ساعت استفاده مداوم. در آزمایش ها، برای ۱۰۰ درصد شارژ شدن هم ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه زمان صرف شد. همان طور که می بینید بسیار بهتر از آنچه گوگل اعلام کرده است.

گالری تصاویر

جمع بندی

چهار سال بعد از معرفی اولین کروم بوک، هنوز هم این ایده که یک لپ تاپ با سیستم عامل کروم کار کند، کمی عجیب است. این دستگاه‌ها برای همه مناسب نیستند و شاید از این به بعد هم نباشند. با این وجود، ایده کلی کروم بوک چندان هم احمقانه نیست.

شاید تعداد افرادی که حاظر به خریدن این نوع محصولات نیستند، زیاد باشد. ولی بالاخره برای انجام کار‌های ساده و پیش پا افتاده می‌توان داشتن یک کروم بوک ارزان قیمت را هم در نظر گرفت.

اگر بخواهیم در مورد کروم بوک پیکسل جدید یک جمع بندی داشته باشیم، باید بگوییم فوق‌العاده زیبا و با کیفیت است.

از لحاظ زیبایی، نمایشگر، کیبورد، و طول عمر باتری، به جرات می‌توان گفت که بهترین کروم بوک موجود در بازار است. اما متاسفانه با وجود این مزایا و نکات مثبت، باید بگوییم که کارایی چندانی ندارد. نه در مقایسه با همتایان ویندوزی خود. یک عیب بزرگی هم که دارد قیمت ۹۹۹ دلاری‌اش است. با همین هزینه می‌توانید یک لپ تاپ ویندوزی بخرید که تمام نرم افزار‌های مورد انتظار‌تان را هم پشتیبانی کند. پس برای افرادی که احتمال دارد به نرم افزارهای تخصصی نیاز داشته باشند، خریدن یک کروم بوک به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

مزایا:

1- نمایشگر زیبا و با کیفیت
2- کیفیت ساخت فوق‌العاده
3- کیبورد و ترک‌پد عالی
4- طول‌عمر طولانی باتری
5- شارژ شدن سریع
6- مجهز بودن به USB عادی و همچنین Type-C

معایب:

1- مجهز بودن به سیستم عامل کروم OS که هنوز راه زیادی پیش رو دارد
2- هنوز هم قیمتش نسبت به چیزی که هست بالاست
3- در ضخامت و وزنش هیچ تغییری مشاهده نمی شود

نظر شما در مورد این محصول چیست ؟ آیا حاظر به خرید یک کروم بوک پیکسل 2015 هستید ؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام
    این کروم بوک حرفی برای گفتن نمیزاره ولی تنها مشکل کمبود باطری داره که در مقابل این همه مزایا و امکانات اصن مشکل خاصی نیست فقط خدا کنه قیمتش هم خوب باشه که بتونیم بخریم