امنیت تلگرام

چگونه امنیت تلگرام را بالا ببریم و از هک شدن آن جلوگیری کنیم؟

آیا امکان هک شدن Telegram وجود دارد؟ با انجام دادن چند روش پیشنهادی زیر می‌توانید امنیت تلگرام خود را بالا ببرید و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنید.

تلگرام یکی از محبوب ترین و پراستفاده‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان در دنیا و به خصوص در ایران است. حتی فیلتر شدن Telegram نیز نتوانست مانع از حضور کاربران ایرانی در این مسنجر محبوب شود و طبق آمارهای منتشر شده بیش از 10 میلیون ایرانی از آن استفاده می‌کنند. اما یکی از دغدغه‌هایی که همیشه کاربران دارند، امنیت تلگرام و احتمال هک شدن آن است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در خصوص امنیت تلگرام توضیح دهیم و روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که با انجام دادن آنها می‌توانید از احتمال هک شدن اکانت خود جلوگیری کنید.

امنیت تلگرام

همیشه صحبت‌هایی در مورد امنیت بالای تلگرام شنیده شده و مدیران این پیام رسان اصالتا روسی مدعی امن بودن این پیام رسان شده‌اند. حتی مدیران تلگرام و در راس آنها پاول دوروف جایزه‌ای را برای کسی که بتواند تلگرام را هک کند در نظر گرفته بود، اما خود مدیران این شبکه اجتماعی ادعا دارند که تاکنون کسی موفق به این کار نشده است. Telegram از پروتکل رمزنگاری MtProto استفاده می‌کند که هم سرعت بالایی دارد و هم امنیت آن بسیار خوب است.

با وجود ادعاهای زیادی که درباره امن بودن تلگرام مطرح شده، اما شما به هیچ وجه نباید از پروتکل‌های امنیتی غافل شوید و حتما کارهای را انجام دهید تا خیالتان از بابت هک نشدن اکانت تلگرامتان راحت باشد. این را هم بگوییم که خیلی از هکرها اصلا تلگرام شما را هک نمی‌کنند، بلکه اقدام به هک کردن گوشی شما می‌کنند و به اس ام اس‌های شما دسترسی داشته و کد 5 رقمی که در هنگام ورود به تلگرام به شماره موبایلتان ارسال می‌شود را می‌خوانند.

یکی از روش‌هایی که پیشنهاد می‌شود تا بتوانید مطمئن شوید که گوشی شما و اکانت تلگرامتان هک شده یا خیر این است که به قسمت تنظمیات یا Settings تلگرام خود بروید. بعد گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید و به بخش Active Sessions بروید. در این بخش صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که در آن تعداد دستگاه‌هایی که با خط شما در حال استفاده از تلگرام هستند را نمایش می‌دهد. در واقع یوزرهایی که در این بخش به شما نشان داده می‌شود به این معنی است که این افراد با شماره و نام کاربری شما و از دستگاهی غیر از گوشی فعلی شما به تلگرام متصل شده‌اند.

امنیت تلگرام

این نمی‌تواند لزوما به معنای هک شدن تلگرام شما باشد، چرا که اگر خودتان از لپ تاپ یا گوشی دیگری به اکانت تلگرامتان وصل شوید هم در این صفحه نشان داده می‌شود. اما ممکن است اشخاص دیگری هم این کار را کرده باشند که در این صورت ممکن است متوجه شوید که تلگرامتان هک شده است. شما همچنین می‌توانید گزینه Terminate all other Session را انتخاب کنید تا دسترسی تمام دستگاه‌های دیگری که به اکانت شما وصل می‌شوند، به غیر از گوشی فعلی‌تان، قطع شود.

اما علاوه بر موردی که ذکر کردیم، در ادامه این مطلب قصد داریم روش‌هایی را به شما بگوییم که با انجام دادن آنها امنیت اکانت تلگرام خود را به طور قابل توجهی افزایش خواهید داد. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما این چند کار ساده را انجام دهید و آنها را پشت گوش نیندازید.

روش‌هایی برای افزایش امنیت تلگرام

1. اولین قدم و یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای افزایش امنیت تلگرام این است که برای این اپلیکیشن یک رمز تعیین کنید تا با هر بار باز کردن برنامه از شما یک رمز عبور چهار رقمی خواسته شود. برای این کار آیکون سه خط در گوشه سمت چپ بالای صفحه را لمس کنید و وارد گزینه Settings شوید. گزینه Privacy & Security و سپس گزینه Passcode Lock را انتخاب کنید. این گزینه را فعال کنید و سپس رمز عبور مورد نظر خود را وارد نمایید و پس از آن یک بار دیگر رمز عبور خود را تکرار کنید. اگر گوشی شما دارای حسگر اثر انگشت باشد، می‌توانید به جای وارد کردن رمز از تشخیص اثر انگشت برای باز کردن برنامه استفاده کنید.

امنیت تلگرام

2. قابلیت تایید دو مرحله‌ای یا Two-Step Verification را فعال کنید. تایید دو مرحله‌ای یکی از بهترین ویژگی‌های امنیتی است که در بیشتر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. برای فعال کردن این قابلیت به بخش Settings بروید و گزینه Privacy & Security را انتخاب کنید. گزینه Two-Step Verification را انتخاب و سپس روی گزینه Set Additional Password بزنید. رمز عبور مورد نظرتان را وارد کنید و آیکون تیک موجود در گوشه سمت راست بالای صفحه را لمس کنید. دوباره رمز عبور خود را تکرار کنید. در مرحله بعد برای رمز عبور خود یک هینت – Hint را راهنما تعیین کنید. البته با لمس آیکون تیک در گوشه سمت راست بالای صفحه می‌توانید از تکمیل این مرحله صرف نظر کنید. آدرس ایمیلی که همیشه در دسترستان است را وارد کنید. به آدرس ایمیل ریکاوری که وارد کردید مراجعه کنید و وارد ایمیلی شوید که از سوی تلگرام برای شما ارسال شده است. روی لینک فعال‌سازی ارسال شده کلیک کنید و سپس صفحه‌ای با عنوان تایید فعالسازی ورود دو مرحله‌ای نشان داده می‌شود.

امنیت تلگرام

3. همواره نسخه رسمی تلگرام را در گوشی خود نصب کنید و از نصب برنامه‌های ثانویه مثل تلگرام فارسی و غیره خودداری کنید. چرا که ممکن است برخی از اپلیکیشن‌های غیره، ابزاری برای هک کردن گوشی شما باشد.

4. احتمالا در شبکه های اجتماعی، کانال‌های تلگرامی و مکان‌های دیگر تبلیغ برنامه‌هایی به اسم هک تلگرام را دیده‌اید. به هیچ عنوان اقدام به نصب این گونه برنامه‌ها در گوشی خود نکنید.

5. از طریق سکرت چت – Secret Chat یا گفتگوی مخفیانه برای چت کردن استفاده کنید. در این حالت، یک لایه امنیتی مضاعف به حالت عادی تلگرام اضافه می‌شود. همچنین در این حالت با پاکسازی خودکار پیام‌ها، هیچ ردی از پیام‌های ارسال و دریافت شده باقی نمی‌ماند و حتی امکان اسکرین شات گرفتن از صفحه چت در حالت Secret Chat وجود ندارد. برای این کار وارد صفحه چت شخص مورد نظرتان بشوید. نام پروفایل طرف مقابل در بالای صفحه را لمس کنید. آیکون سه نقطه در بالای سمت راست صفحه را بزنید و گزینه Start Secret Chat را انتخاب کنید.

امنیت تلگرام

6. اگر فرد ناشناس و مشکوکی به شما پیام داد، تا حد امکان از گفتگو با وی خودداری کنید و حتی پیشنهاد می‌شود وی را بلاک کنید. بسیاری از هکرها به صورت ناشناس به شما پیام می‌دهند و با کسب اطلاعاتتان، ممکن است تلگرام یا گوشی شما را هک کنند.

7. حواستان به ربات‌های تلگرامی باشد و از اضافه کردن آنها به گروه‌های خود یا وارد شدن بی دلیل به آنها خودداری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*