ادوبی فلش پلیر

ادوبی فلش پلیر مرده است؛ همین حالا آن را حذف کنید

ادوبی فلش پلیر دیگر فعالیت نمی‌کند و کمپانی ادوبی مدتیست که پشتیبانی از آن را متوقف کرده است. بنابراین باید همین حالا Flash Player را از روی کامپیوتر خود حذف کنید.

بعد از ۲۵ سال سلطنت، سرانجام ادوبی فلش پلیر به فعالیت خودش پایان داد. چند هفته پیش بود که ادوبی پشتیبانی از پلتفرم Flash Player را متوقف کرد. به دلایل امنیتی شدیداً پیشنهاد می‌شود تمام کاربران این پلاگین را از روی مرورگر وب خود حذف کنند. از چند روز پیش، محتوایی که با این پلتفرم ایجاد شده‌اند، به طور کامل مسدود خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

ادوبی رسماً فلش پلیر را بازنشسته کرد

پایان عصر ادوبی فلش پلیر

از این پس وقتی کاربران تلاش کنند بازی‌ها یا محتوای فلش را روی مرورگری نظیر کروم اجرا کنند، آن‌ها بارگذاری نخواهند شد. به جای آن یک بنر کوچک روی صفحه نمایان می‌شود که شما را به صفحه مربوط به توقف فعالیت فلش در سایت ادوبی ارجاع می‌دهد. یکی دیگر از گام‌ها در مسیر توقف فعالیت این پلتفرم، این است که دیگر به صورت پیشفرض در مرورگرها فعال نیست. در واقع چندین سال است که هیچ مرورگری به صورت پیشفرض پشتیبانی از آن را فعال نکرده است. فلش سال ۱۹۹۶ توسط Macromedia راه اندازی شد و در سال ۲۰۰۵ توسط Adobe به خدمت گرفته شد.

ادوبی فلش پلیر

اما ادوبی در پاسخ به این که چرا کاربران باید فلش پلیر را حذف کنند، این چنین گفته است:

فلش پلیر تا زمانی که آن را حذف نکنید، روی سیستم شما باقی خواهد ماند. پاک کردن آن به شما کمک می‌کند تا از سیستم خود محافظت کنید، چرا که ادوبی دیگر هیچ به‌روزرسانی یا پچ امنیتی را از تاریخ اتمام پشتیبانی برای آن منتشر نمی‌کند. ادوبی محتوایی که از ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ روی فرمت فلش پلیر اجرا می‌شوند را مسدود می‌کند و مرورگرهای بزرگ نیز آن را از تاریخ ذکر شده غیرفعال می‌کنند.

ادوبی دستورالعمل‌هایی را برای حذف این پلتفرم روی مک و ویندوز داده است. هرچند مرورگر Safari اپل خودش هیچگاه از این پلتفرم پشتیبانی نکرده و نیازی به حذف ندارد. شرکت سازنده ابتدا در سال ۲۰۱۷ بود که خبر از توقف فعالیت این پلتفرم داد. این کمپانی توضیح داد که با پیدایش استانداردهایی نظیر HTML5، WebGL و WEebAssembly که طی سال‌ها به بلوغ رسیده‌اند، آن‌ها باید جایگزین محتوای فلش شوند. و از آنجا که دیگر قرار نیست هیچ به‌روزرسانی یا پچ امنیتی برای فلش منتشر شود، توصیه می‌شود که فوراً این پلاگین را از روی مرورگرهای خود حذف کنید.

Flash Player بیش از حد ‌‌آسیب پذیر است

طی سالیان اخیر، فلش به خاطر آسیب پذیری‌های مختلفی که برای کاربران کامپیوترهای شخصی و مک به وجود آورده مشهور بوده است و کاربران را در معرض بدافزارها و سایر خطرات قرار داده است. از طرفی حتی مایکروسافت و اپل هم در رفع برخی از این آسیب‌ها ناتوان بوده‌اند.

بنیانگذار فقید کمپانی اپل، استیو جابز سال ۲۰۱۰ در نامه‌ای سرگشاده فلش پلیر را مورد انتقاد قرار داده بود. او در نامه‌اش از عدم اطمینان‌پذیری و عملکرد ضعیف امنیتی نرم افزار ادوبی انتقاد کرده بود. جابز همچنین در این نامه عنوان کرده بود که نمی‌تواند اجازه دهد این پلتفرم در نرم افزارهایش فعالیت کنند.

البته غیرفعال کردن فلش برای اکثر کاربران چندان هم جدی نیست. زیرا بسیاری از مرورگرهای مشهور از فلش فاصله گرفته‌اند. علاوه بر این کاربران آیفون و آیپدهای اپل هم نیازی به انجام هیچ کاری نخواهند داشت؛ زیرا هیچگاه آی او اس و آیپد او اس از این پلتفرم شرکت ادوبی پشتیبانی نکرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*