واکسیناسیون کرونا

محققان می‌گویند واکسیناسیون کرونا نمی‌تواند ایمنی جمعی را تضمین کند

محققان انگلیسی بر این باورند که نخستین فاز واکسیناسیون کرونا که در اکثر کشورهای جهان آغاز شده، نمی‌تواند تضمین کننده ایمنی جمعی در قبال این بیماری باشد.

جدیدترین بررسی‌های محققان انگلیسی آن‌ها را بر این موضوع آگاه ساخته که برای ایمن سازی گروهی باید از واکسن‌هایی استفاده کرد که تأثیرگذاری بیشتری دارند و حتی کودکان نیز باید تحت واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند.

پژوهشگران تحقیقات و بررسی‌هایی انجام دادند که نمایان می‌کند برنامه‌ی فعلی واکسیناسیون کرونا در سطح جهانی ممکن است در ایمن سازی گروهی موفقیت آمیز نباشد. پژوهشگران بر این عقیده هستند که برای موفقیت در ایمن سازی گروهی باید از واکسن‌هایی با تأثیرگذاری بیشتر استفاده کرد.

توضیحاتی در مورد واکسیناسیون کرونا و انواع واکسن کووید 19

پژوهشگران انگلیسی تحقیقاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد، برای جلوگیری از پاندمی انواع جدید ویروس کرونا باید به جای واکسن آکسفورد از واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا استفاده کرد. زیرا تأثیرگذاری و نتایج ایمنی این واکسن‌ها بیشتر بوده است؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که این عمل برای تأمین ایمن سازی گروهی الزامی است.

بررسی‌های صورت گرفته ما را بر این واقعیت وامی‌دارد که تأثیرگذاری واکسن‌های فایزر و مدرنا بیش از ٩٠ درصد است، درصورتی که تأثیرگذاری واکسن‌های آکسفورد تا ٨٠ درصد است. واکسن‌های چینی با ٧٨ درصد و دیگری با ۵٠ درصد تأثیرگذاری در رتبه‌های بعدی واکسن‌های ساخته شده برای مقابله با ویروس کرونا قرار دارند. البته دو واکسن هندی از جمله دیگر واکسن‌هایی هستند که تأیید شده‌اند اما هنوز به طور رسمی میزان تأثیر گذاری آن‌ها منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

۳۳ سالمند در آلمان و نروژ پس از دریافت واکسن فایزر فوت کردند

محققان با بررسی نوع انگلیسی ویروس کرونا که بسیار قوی‌تر و خطرناک‌تر از انواع دیگر است بر این حقیقت پی‌بردند که واکسیناسیون تمام جمعیت از طریق واکسن آکسفورد تعداد افرادی که یک فرد آلوده به ویروس کرونا آنها را مبتلا کرده به ١/٣ کاهش می‌دهد. در صورتی که اگر تعداد افرادی که یک فرد مبتلا به ویروس کرونا آنها را مبتلا کرده بالاتر از ١ باشد نشان دهنده‌ این امر است که فراگیری بیماری درحال رشد است.

واکسیناسیون کرونا

دانشمندان دانشگاه آنگلیای شرقی مدل سازی اولیه را انجام دادند و پیشبینی کردند که برای جلوگیری از فراگیری ویروس کرونا در گام اول و پایین امدن تعداد افرادی که یک فرد آلوده ان‌ها را مبتلا می‌کند در گام دوم نیازمند این امر است که ۶٩ درصد جمعیت توسط واکسن فایرز یا ٩٣ درصد از جمعیت توسط واکسن آکسفورد واکسینه شوند.

به عنوان مثال دانشمندان اعلام کرده‌اند ٨٢ درصد از جمعیت کشور انگلستان باید تحت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند تا فراگیری جدید ویروس کرونا در این کشور کنترل شود ولی به‌دلیل این‌ که  برخی افراد از زدن واکسن کرونا امتناع می‌کنند رسیدن به واکسیناسیون ٨٢ درصدی جمعیت عملا غیر ممکن است. ضمنا تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد واکسن آکسفورد تخصص بیشتری در کاهش نوع شدید و جدی این بیماری نسبت به نوع خفیف این بیماری دارد.

در واقع تأثیرگذاری واکسن آکسفورد در برابر پیدایش عفونت‌های بدون علامت کمتر است. میتوان از این صحبت ها نتیجه گرفت که مثلا با واکسیناسیون تمام جمعیت انگلستان از طریق واکسن آکسفورد ،ایمن سازی کلی به وجود نخواهد آمد. در حقیقت تأثیر گذاری بیشتر واکسن کرونا موجب می‌شود تا جهان به ایمن سازی کلی نزدیک تر شود. دانشمندان انگلیسی بر این عقیده هستند که واکسن آکسفورد بدون شک در جامعه یک مداخله کنترلی مهم به وجود خواهد اورد ولی تا زمانی که اثربخشی دارو از طریق تغییر در دوز تزریقی افزایش پیدا نکند به نظر نمی‌رسد که ویروس کرونا تحت کنترل کامل واکسن قرار بگیرد و ایمن سازی گروهی در کل جمعیت صورت پذیرد.

پروفسور ازرا غنی، رئیس اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی در کالج امپریال لندن  بیان می‌دارد با واکسیناسیون بخش زیادی از افراد که در معرض عوارض شدید بیماری هستند، موجب کاهش حداکثری بستری‌ها، مرگ و میر‌ها می‌شود. ما در برابر ویروس کرونا باید مثل سایر ویروس ها مانند آنفولانزا واکنش نشان دهیم. چالش دیگری درباره‌ی ایمن سازی کامل جامعه در برابر ویروس کرونا وجود دارد و آن چالش عدم توصیه این واکسن برای کودکان است. در صورت لزوم کودکان نیز واکسینه خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*