دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی

بنیان‌گذار هواوی از نحوه دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی می‌گوید

حدود دو ماه تا شروع تحریم‌های دولت ترامپ علیه هواوی باقی مانده و بنیان‌گذار این کمپانی از نقشه‌هایش برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی رونمایی کرد.

هفته گذشته در یک خبر اعلام کردیم از تاریخ 31 ماه مارس، موبایل‌های اندرویدی که فاقد تاییدیه گوگل هستند، مانند گوشی‌های هواوی، دیگر امکان دسترسی به برنامه‌های پیام‌رسان گوگل را نخواهند داشت. در حال حاضر گوشی‌های زیادی را نمی‌توان یافت که تاییدیه گوگل را نداشته باشند اما حتی جدیدترین موبایل‌های هواوی نیز شامل این لیست خواهند شد چرا که در لیست تحریم بازرگانی آمریکا قرار دارند. قرار گرفتن در این لیست به معنای عدم اجازه استفاده از تکنولوژی آمریکایی خواهد بود و از آنجایی که گوگل یک کمپانی آمریکایی است، هواوی نمی‌تواند از نسخه اندرویدی استفاده کند که توسط گوگل تایید شده باشد.

یکی از برنامه‌های گوگلی که روی گوشی‌های هواوی از دسترس خارج خواهد شد برنامه ویدیو چت Duo برشمرده می‌شود. همان‌طور که گفتیم این برنامه نیز از جمله پیام‌رسان‌هایی خواهد بود که کاربران هواوی تنها تا 31 مارس اجازه استفاده از آن را خواهند داشت و سپس بلا استفاده خواهد شد. بر اساس گفته‌های XDA، یک خط کدنویسی شده روی ورژن 123 برنامه Duo (که در حال حاضر از طریق گوگل پلی استور قابل دانلود است) پیدا شده که این پیام را در خود دارد:

Duo به زودی از دسترس خارج می‌شود. به دلیل اینکه شما از دیوایس پشتیبانی نشده استفاده می‌کنید، Duo ثبت نام شما را روی این گوشی لغو خواهد کرد. تمامی اطلاعاتتان را از برنامه دانلود کنید تا از مفقود شدنشان جلوگیری شود.

دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی

این کد تنها برای گوشی‌های هواوی و دیوایس‌های پشتیبانی نشده درج می‌شود. گوگل با این دیوایس‌ها رفتاری «تقریبا» مشابه با سایر دیوایس‌های پشتیبانی نشده خواهد داشت. تفاوت رفتار گوگل با محصولات هواوی به دلیل ایجاد فرجه 14 روزه پس از 31 مارس خواهد بود تا کاربران بتوانند از تمامی اطلاعاتشان روی سرویس‌های گوگل بکاپ بگیرند، پیش از آنکه برنامه‌ها به طور کامل غیرفعال شوند.

در حال حاضر امکان نصب و استفاده از برنامه Duo روی هواوی پی 40 پرو – Huawei P40 Pro بدون نیاز به اجرای دیگر برنامه‌های گوگل وجود دارد اما متاسفانه این ویژگی تنها تا 31 مارس در دسترس خواهد بود مگر اینکه تا پیش از آن زمان هواوی طی مذاکراتی با رییس جمهور جدید ایالات متحده از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا فرار کند و دوباره مجوز استفاده از سرویس‌های موبایلی گوگل را داشته باشد. اعمال تحریم‌ها در اختیار جو بایدن خواهد بود تا درباره نحوه رفتار با هواوی و دیگر سرویس‌های چینی نظیر تیک تاک، شیائومی، SMIC و سایرین دوباره تصمیم‌گیری کند.

دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی

در همین حال Ren Zhenfei، موسس و بنیان‌گذار هواوی در ماه ژوئن گذشته درباره نحوه دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی سخنرانی کرده بود تا علی‌رغم آن‌ها همچنان این کمپانی به حیات خود ادامه بدهد. سخنرانی او هفته گذشته در روزنامه صبح جنوب چین منتشر شده و گفته هواوی نیاز دارد تا کارهایش را کمتر متمرکز کند و بیشتر به فکر ایجاد سود، ساده‌سازی خطوط تولید و عدم پرداخت پول به مدت سه تا پنج سال باشد. این مرد 76 ساله اذعان دارد تحریم‌های آمریکا علیه هواوی روند برنامه‌های حضور جهانی این شرکت را دشوار کرده و بدین ترتیب هواوی مجبور به ایجاد خط تولیدهای خودش خواهد شد. او می‌گوید بین توانایی و استراتژی هواوی تطابقی وجود ندارد و این همان نقطه ضعف ماست. بنابراین باید همانند دانش آموزان اول دبستانی به سراغ مراحل اولیه برویم.

ژنفی می‌گوید هواوی شکست نخواهد خورد و همچنین از آمریکا دلخور نمی‌شود. او در تابستان گذشته گفت:

لطفا از فشارهای موقت آمریکا ناراحت نشوید و همچنین از استراتژی حضور جهانی‌مان دلسرد. هیچ آینده‌ای بدون حضور جهانی شرکت‌های مختلف وجود نخواهد داشت.

در کنار حفظ روحیه کارکنان و عدم پرداخت به مدت سه تا پنج سال، رن می‌گوید هواوی باید به آخر خط فکر کند. محصولات ما نباید کورکورانه به دنبال شماره یک شدن باشند و وضعیت ما متناسب با رقابت برای کسب رتبه اول نیست. ما باید ارزش و سود توجیه‌کننده‌ای برای تداوم رشدمان کسب کنیم. بنابراین به جای تعداد فروش و بارگیری محصولات هواوی باید روی میزان سودآوری این کمپانی تمرکز داشته باشیم.

رن در صحبت‌هایش درباره نحوه دور زدن تحریم های آمریکا علیه هواوی می‌گوید:

در ابتدا فکر می‌کردیم شاید در تطابق با بازار اشتباهی کرده‌ایم و خودمان را دوباره آزمودیم. اما سپس تحریم‌های دوم و سوم به دنبال هم رخ دادند. آنگاه متوجه شدیم آمریکا می‌خواهد هواوی بمیرد؛ اما آرزوی زنده ماندن به ما انگیزه بخشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به نظر من بهتره که اینارو لوندن و ازش استفاده کنند ولی به هر حال به هر نحوی هم تحریم‌ها را دور بزنند نمی توانند از خدمات گوگل استفاده کنند که این به نظر من نقطه‌ای بسیار مهمی است