بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲ ؛ از کنترل بهتر حریم خصوصی تا تغییرات رابط کاربری

به بهانه انتشار اولین نسخه پیش نمایش Android 12 برای توسعه‌دهندگان، در این مقاله قصد داریم بهترین قابلیت های اندروید ۱۲ را معرفی کنیم.

طی سالیان اخیر سیستم عامل اندروید اصلاحات جدید خوبی را دریافت کرده است. هر به‌روزرسانی که منتشر می‌شود به طور کلی تجربه کار با گوشی‌ها را بهبود می‌بخشد. اکنون غول جستجوی جهان اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۲ را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده که امکانات جالبی از آن را رونمایی می‌کند. این نسخه امکان دسترسی توسعه‌دهندگان به چندین API کارآمدتر را می‌دهد که می‌تواند به طور کلی پایداری سیستم عامل اندروید را بهبود ببخشد و چندین ویژگی جدید را به آن اضافه کند.

بیشتر بخوانید:

نسخه آزمایشی اندروید ۱۲ برای توسعه‌دهندگان منتشر شد؛ تغییرات را ببینید

اندروید ۱۲ با کدنام “Snow Cone” هنوز بیش از ۶ ماه تا عرضه نسخه پایدار خود فاصله دارد. با این حال نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان آن برخی از بهترین قابلیت های اندروید ۱۲ را به رخ می‌کشد که به کاربران اجازه لذت بردن بیشتر از گوشی‌هایشان در آینده‌ای نزدیک را می‌دهد. احتمالاً گوگل امسال در همان تاریخی نسخه نهایی اندروید جدید را منتشر خواهد کرد که سال گذشته اندروید ۱۱ را منتشر کرده بود.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

این نسخه موارد جدید زیادی و همچنین چندین API جدید برای کاربرپسندتر کردن اکوسیستم اندروید را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. علاوه بر متریال جدید، این نسخه چیزهای زیادی برای کاربران عادی اندروید دارد. از قابلیت‌های جدید گرفته تا حریم خصوصی بهبود یافته و به خدمت گرفتن تغییراتی در رابط کاربری به دنبال زبان طراحی جدید Material NEXT گوگل، همگی مواردی است که می‌توان در این نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان مشاهده کرد. ما با بررسی این نسخه، در ادامه بهترین قابلیت های اندروید ۱۲ را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

رابط کاربری جدید – زبان طراحی Material NEXT: گوگل اولین بار در سال ۲۰۱۴ از زبان طراحی Material رونمایی کرد. این زبان طراحی الهام گرفته شده از سایه‌ها و عمق بود و گوگل از آن در تمام سرویس‌های خودش استفاده کرد. سپس نوبت به استفاده از Material Design 2.0 رسید و حالا زبان طراحی جدید Material NEXT گوگل با برخی پیشرفت‌های تأثیرگذار در راه است.

رابط کاربری جدید نوتیفیکیشن‌ها: نوتیفیکیشن‌ها بخش مهمی از سیستم عامل گوشی‌ها را تشکیل می‌دهند. تغییرات ظاهری بسیاری همراه جابجایی‌های روان در بخش نوتیفیکیشن اندروید ۱۲ حاصل شده است. گوگل یک پس زمینه شفاف را نیز برای این بخش معرفی کرده است. آیکون‌ها همان شکل خواهند ماند، اما رنگ آن‌ها تغییر می‌کند. علاوه بر این پاسخگویی و سرعت نوتیفیکیشن‌ها در مقایسه با نسخه پیشین اندروید نیز بهبود یافته‌تر می‌شود.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

پنل تنظیمات: چندین تغییر بزرگ در بخش تنظیمات وجود دارد و برخی اصلاحات لازم نیز انجام شده است. دکمه‌ها در این صفحه برای دسترسی آسان‌تر، بزرگ‌تر شده‌اند. علاوه بر این چینش آن‌ها نیز کمی شبیه به رابط کاربری سفارشی One UI سامسونگ شده است. شاید به خاطر استفاده گوگل از یک پس زمینه آبی ما اینطور تصور می‌کنیم.

صفحه قفل: اگر از الگو برای باز کردن صفحه استفاده می‌کنید، یک تغییر جزئی در صفحه قفل را مشاهده خواهید کرد. این صفحه نیز شامل یک پس زمینه شفاف است.

بهینه شده برای نمایشگرهای بزرگ‌تر: گوگل اندروید ۱۲ را برای نمایشگرهای بزرگ‌تر نظیر تبلت‌ها، دیوایس‌های تاشو و تلویزیون‌ها بهینه‌سازی کرده است.

اشتراک‌گذاری Wi-Fi با دکمه Nearby

اندروید ۱۲ یک گام جلوتر از اسکین‌هایس سفارشی اکنون اشتراک‌گذاری Wi-Fi را با فشار دادن دکمه Nearby به مخاطبینی که در اطراف شما هستند ممکن می‌کند. به جای اشتراک‌گذاری از طریق اسکن بارکد، کاربر فقط کافیست یک دکمه را بفشارد.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

اسکرین شات‌های بهتر

اندروید ۱۲ گزینه‌های ویرایش بهبود یافته‌ای برای اسکرین شات‌ها ارائه می‌کند. جدیدترین ابزارهای ویرایشی به شما امکان اضافه کردن متن، اموجی و استیکرها را می‌دهد.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

صدای بهبود یافته

صدای چند کاناله: اندروید ۱۲ از MPEG-H پشتیبانی می‌کند، در حالی که میکسرهای صوتی می‌توانند پشتیبانی از ۲۴ کانال را ارائه کنند.

انتخاب آسان منبع صوتی: اندروید ۱۲ کنترل پخش کننده صوتی از طریق تنظیمات سریع را بهبود می‌بخشد. کاربر اکنون می‌تواند از طریق تنظیمات سریع پخش از اسپاتیفای، یوتیوب و سایر پخش کننده‌ها را متوقف کند.

حالت یک دستی

گوشی‌های هوشمند بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند و همین باعث شده استفاده یک دستی از گوشی سخت‌تر شود. اندروید ۱۲ به عنوان یک راه حل، حالت One-Handed که در رابط کاربری One UI سامسونگ و OxygenOS وان پلاس قرار دارد را در اختیار کاربرانش خواهد گذاشت.

آپدیت‌های اندروید از طریق گوگل پلی

همانطور که انتظار می‌رفت Android Runtime که با عنوان Project Mainline شناخته می‌شد، سرانجام به برنامه به‌روزرسانی‌های سیستمی راه پیدا کرد. این یعنی گوگل به توسعه‌دهندگان متفرقه یا شرکت‌ها اجازه می‌دهد از طریق گوگل پلی به‌روزرسانی‌های کلیدی را منتشر کند.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

بهبود جسچرها

یکی از دیگر بهترین قابلیت های اندروید ۱۲ گوگل، بهبود امکان ناوبری مبتنی بر جسچرهای حرکتی در حالت تمام صفحه است که در اندروید ۱۲ بهبود پیدا کرده است.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

اسکرین شات‌های اسکرولی

سرانجام یک سال پس از اولین مشاهده در Android 11 مخصوص توسعه‌دهندگان، اسکرین شات اسکرولی این بار در نسخه پیش‌نمایش Android 12 ظاهر شده است. این قابلیت دقیقاً مشابه آن چیزیست که در رابط کاربری One UI سامسونگ، OxygenOS وان پلاس و MIUI شیائومی حضور دارد.

ویجت‌های استک شونده

بله، سرانجام استک‌های هوشمند آی او اس به نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۲ هم راه پیدا کردند. کاربران می‌توانند از ویجت‌های متعدد با همان اندازه و همان جایگاهی که در صفحه دارند، لذت ببرند. این قابلیت جذاب و مفیدی است که به اکوسیستم اندروید افه خواهد شد و می‌تواند ویجت‌ها را سودمندتر کند.

حالت چرت نوتیفیکیشن‌ها

این گزینه مهمی از اندروید اوریو به این‌طرف بوده است، اما نحوه استفاده از آن بسیار پیچیده بوده است. اکنون یک دکمه چرت برای دسترسی آسان کاربران به این ویژگی به اندروید جدید اضافه شده است که می‌توانید با رفتن به مسیر Settings>Apps and notifications>Notifications>Allow notification snoozing آن را فعال کنند.

در پس تغییرات رابط کاربری

مدیریت پیشرفته کوکی‌ها

اندروید ۱۲ در حالی که از WebView استفاده می‌کند، کوکی SameSite را هم به ارمغان میاورد. با این حال، این نوع مدیریت کوکی‌ها در حال حاضر برای مرورگرهای برجسته موجود است.

بازخوردهای هپتیک در دسته‌های بازی

پیش از این شایعاتی مبنی بر اینکه اندروید ۱۲ با حالت Game Mode همراه هست، شنیده می‌شد. اما هنوز در نسخه آزمایشی اندروید ۱۲ حضور پیدا نکرده است. اما یک قابلیت جذاب دیگر برای گیمرها در این نسخه، اضافه شدن بازخوردهای هپتیک به دسته‌های بازی است. این به کاربران اجازه می‌دهد هنگام بازی کردن لرزش را در دسته‌ی بازی خود احساس کنند.

رمزگذاری پیشرفته رسانه‌ای

اندروید ۱۲ به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها پیشنهاد می‌دهد از ی کلایه کدگذاری محلی استفاده کنند تا بتوانند از مزیت‌های فشرده‌سازی فیلم‌ها استفاده کنند. این یک راه حل است که گوگل به توسعه‌دهندگانش پیشنهاد می‌کند اپلیکیشن‌هایشان را با استانداردهای فشرده‌سازی ویدیویی جدیدی مانند HEVC سازگار کنند.

فرمت تصویر AVIF

مانند فرمت Webp برای تصاویر که فضای بیشتری از دیسک را ذخیره می‌کند و سرعت وب‌سایت را بهبود می‌بخشد، گوگل نیز یک فرمت تصویر جدید به نام AVIF را معرفی کرده است. این فرمت تصویر بهتری نسبت به JPEG است و کیفیت بالاتری را در عین اندازه کوچک‌تر ارائه می‌کند.

فهرست بالا تنها بخشی از بهترین قابلیت های اندروید ۱۲ گوگل است که سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رسماً منتشر می‌شود. انتظار داریم پیش از آنکه عرضه نسخه پایدار نهایی آغاز شود، شاهد تغییرات بیشتری در نسخه‌های پیش‌نمایش آن باشیم.

بهترین قابلیت های اندروید ۱۲

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*