اسپیس ایکس

ناسا و اسپیس ایکس توافق‌نامه‌ای برای جلوگیری از برخورد فضایی امضا کردند

اسپیس ایکس به دنبال ایجاد یک شبکه بزرگ ماهواره‌های اینترنتی در فضا است و در همین راستا اخیرا توافق‌نامه‌ای را با سازمان ناسا برای جلوگیری از برخوردهای فضایی امضا کرد.

ناسا و اسپیس ایکس طی ماه ژانویه توافق‌نامه‌ای را برای جلوگیری از برخورد فضایی امضا کردند، اما ناسا جزئیات این توافق‌نامه را به تازگی منتشر کرد که به واسطه این توافق‌نامه، شرکت اسپیس ایکس می‌بایست اطمینان حاصل کند که هیچ یک از ماهواره‌های استارلینک به متعلقات ناسا در فضا برخورد نخواهد کرد. همچنین از آنجایی که شرکت SpaceX به دنبال ایجاد شبکه بزرگ ماهواره های اینترنتی در فضا است، ماموریت‌های مربوط به این توافق‌نامه را به انجام خواهد رساند.

جزئیات توافق‌نامه ناسا و اسپیس ایکس

بر اساس این توافق‌نامه قرار است ناسا و SpaceX از تغییر جهت همزمان متعلقات خود در فضا جلوگیری کنند تا از هر نوع برخورد جلوگیری شود. از این رو شرکت اسپیس ایکس فقط حرکات ماهواره‌های استارلینک را برای جلوگیری از هر نوع برخورد با متعلقات ناسا تنظیم خواهد کرد و ناسا نیز طبق این توافق‌نامه پذیرفت تا در زمان برخورد احتمالی بدون اجازه اسپیس ایکس هیچ اقدامی را انجام ندهد.

از آنجایی که برخورد‌های فضایی با سرعت بالایی انجام می‌شود و بسیار مخرب خواهد بود، چنین توافق‌نامه‌ای بسیار حائز اهمیت است. همچنین در این توافق‌نامه تاکید شده است اگر اسپیس ایکس نتواند برای جلوگیری از برخورد احتمالی جهت ماهواره های استارلینک را تغییر دهد، باید این موضوع را به ناسا اعلام کند تا ناسا جهت متعلقات خود را تغییر دهد. گفتنی است ماهواره‌های استارلینک شرکت SpaceX از موتورهای یونی بهره می‌برند که به کمک آنها می‌توانند به آسانی در مدار تغییر جهت دهند.

این توافق‌نامه توسط استفان جورچیک، معاون ناسا و لی روزن، معاون عملیات‌های SpaceX به امضا رسیده است. گفتنی است در حال حاضر 1325 ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار دارد، اما بر اساس مجوزی که این شرکت از کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) دریافت کرده است، به‌زودی تعداد ماهواره‌ها را به 12 هزار خواهد رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*