سایپا شاهین دنده ای

تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای در کاتالوگ رسمی این خودرو

طبق کاتالوگ منتشر شده در وب‌سایت گروه خودروسازی سایپا، مشخصات فنی خودرو سایپا شاهین دنده ای با تغییراتی همراه شده است.

شرکت سایپا بخش مربوط به سایپا شاهین دنده ای را روی وب‌سایت خود به‌روزرسانی کرده و در این قسمت اطلاعات تازه‌ای را از مشخصات فنی این خودرو ملی درج کرده است. همچنین به واسطه انتشار این کاتالوگ مشخص می‌شود که یک به‌روزرسانی فنی برای شاهین اتفاق افتاده است.

قبل از این اعلام می‌شد که سایپا شاهین دنده‌ ای با پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ و 8 سوپاپ، 108 تا 110 اسب بخار قدرت را به همراه 165 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گشتاور 165 نیوتن‌متری این اتومبیل در دور کمتر از 1800rPM قابل بهره‌برداری بود و به همین علت در کاتالوگ شاهین G به این قابلیت اشاره می‌شد. اما هم‌اکنون در کاتالوگ جدید سایپا شاهین دنده ای آمده است که گشتاور شاهین با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ M15TC نزدیک به 178 نیوتن‌متر است و در در موتور 2500rPM در پیشرانه این خودرو به تولید می‌رسد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، مهندسان سایپا یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای شاهین دنده ای در نظر گرفته‌اند و با این کار در ضمن تولید 110 اسب بخار، گشتاور این خودرو 1278 کیلوگرمی را 13 نیوتن‌متر افزایش داده و به 178 نیوتن‌متر رسانده‌اند.

سایپا شاهین دنده ای

 

بر اساس اظهارات مدیران ارشد شرکت سایپا و شرکت توسعه قوای محرکه، در سال 1401 پیشرانه یک لیتری سه سیلندر و توربوشارژ تیوان به منظور نصب روی نسخه‌های کامل‌تر شاهین و آریا به خط تولید سایپا اضافه خواهد شد. همان‌گونه که بیان شد این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و در حال حاضر با مشارکت شرکت تیوان، سایپا و معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری خط تولید آن در فاز 3 شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین شروع شده است. این پیشرانه 999 سی‌سی حجم دارد و چیدمان آن از نوع 3 سیلندر و 12 سوپاپ است. این پیشرانه آلومینیومی حاوی فناوری توربو است و می‌تواند به طور استاندارد 143 اسب بخار را در دور 5600RPM تولید کند. همین‌طور گشتاور این پیشرانه 222 متر است که در بازه 1600RPM تا 4400RPm در دسترس راننده خواهد بود. این پیشرانه کم حجم که برای سایپا شاهین و آریا در نظر گرفت شده است، استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد و در هر کیلومتر فقط 90 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. همچنین مصرف سوخت بهینه پیشرانه تیوان در اتومبیل‌های کلاس C (سدان‌های متوسط رده C و کراس اوورهای شهری رده B و C) که جرم خالص آن کمتر از 1300 کیلوگرم است، 5 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر است. پیشرانه مذکور که توسط شرکت تیوان به تولید رسیده است و دارای مهندسی AVL اتریش است و هم‌اکنون برای سایپا شاهین دنده ای و آریا درنظر گرفته شده است، تنها موتور تولید داخل بوده که 100 درصد تولیدات این کارخانه قوای محرکه وارد فرآیند تست سرد می‌شوند. همچنین پیشرانه جدید خانواده SP100 تنها موتور در بین خودروهای ساخت داخل است که فرآیند تست سرد را تجربه می‌کند و به همین دلیل می‌توان کیفیت و عملکرد باثبات‌تری را در این پیشرانه جدید مشاهده کرد.

سایپا شاهین دنده ای

 

امکانات و مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای

سایپا شاهین G دنده‌ای که در واپسین روزهای سال 1399 به مشتریان تحویل داده شده است، دارای یک پیشرانه 1497 سی‌سی 4 سیلندر و 8 سوپاپ است که با فناوری توربوشارژ 110 اسب بخار قدرت را به همراه 178 نیوتن متر گشتاور به تولید می‌رساند. این توان از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی و کابلی 5F18 به چرخ‌های جلوی شاهین G منتقل می‌شود. این خودرو دارای امکانات زیادی است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به فرمان کمک برقی، سانروف، نمایشگر تعویض دنده، استارت دکمه‌ای، زیرآرنجی جلو، تهویه اتوماتیک، رهیاب ماهواره‌ای، کامپیوتر سفر، سنسور نور،‌چراغ روشنایی روز، آینه‌های تاشو برقی، دو کیسه هوا، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز BAS و EBD و ABS، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، سنسور فشار باد و دمای تایر، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، تریم چرم مصنوعی و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان اشاره کرد. در نهایت می‌توانید کاتالوگ مشخصات سایپا شاهین دنده دستی که در سایت سایپا منتشر شده را مشاهده کنید.

سایپا شاهین دنده ای

 

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*