مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با اکسپریا ۵ مارک ۲

مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با اکسپریا ۵ مارک ۲

به بهانه رونمایی از  گوشی Sony Xperia 5 III در این مقاله قصد داریم به مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با مارک ۲، دو نسل از سری اکسپریا 5 بپردازیم.

سونی شش ماه بعد از عرضه اکسپریا ۵ مارک ۲ به بازار، روز گذشته رسماً از سومین نسل گوشی جمع و جور اکسپریا ۵ رونمایی کرد. گوشی سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ دیروز در یک رویداد خبری آنلاین به همراه گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ و گوشی میان‌رده اکسپریا ۱۰ مارک ۳ معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ معرفی شد؛ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین‌های شگفت‌انگیز

مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با اکسپریا ۵ مارک ۲

ما در مقاله‌ای جداگانه به مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با دو نسل گذشته خود پرداختیم. اکنون می‌خواهیم به مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با اکسپریا ۵ مارک ۲ بپردازیم.

طراحی

  • اکسپریا ۵ مارک ۳: ۱۵۷ در ۶۸ در ۸.۲ میلی‌متر، ۱۶۸ گرم
  • اکسپریا ۵ مارک ۲: ۱۵۷ در ۶۸ در ۸ میلی‌متر،‌ ۱۶۳ گرم

طراحی دو نسل Xperia 5 بسیار شبیه به یکدیگر است. این دو از بدنه‌ای به نام OmniBalance با یک فریم فلزی و لبه‌های انحنا پیدا کرده استفاده می‌کنند، در حالی که لبه‌ها بین یک شیشه در جلو و پنل پشتی قرار گرفته است. Xperia 5 III کمی کوتاه‌تر شده و حدود ۰.۲ میلی‌متر ضخیم‌تر از نسل گذشته است. علاوه بر این ۵ گرم هم به وزن آن افزوده شده است. به جز این موارد در ظاهر و اندازه یکی هستند.

مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با اکسپریا ۵ مارک ۲

سونی اکسپریا ۵ مارک ۳

هر دو گوشی گواهی IP65/68 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب، گرد و غبار ارائه می‌کنند، به یک حسگر اثر انگشت زیر کلید پاور در فریم سمت راست و همچنین یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز هستند. یک دکمه اختصاصی برای فراخوانی دستیار مجازی گوگل، کلید شاتر دوربین و همچنین ماژول دوربین پشتی دکمه‌ای نیز در بین این دو نسل مشترک است.

در حالی که Xperia 5 II سال گذشته در دو رنگ مشکی و آبی عرضه می‌شد، این نسل جدید در رنگبندی مشکی، سبز و صورتی به فروش خواهد رسید.

نمایشگر

  • اکسپریا ۵ مارک ۳: ۶.۱ اینچ، OLED، فول اچ دی پلاس، 120 هرتز، HDR
  • اکسپریا ۵ مارک ۲: ۶.۱ اینچ، OLED، فول اچ دی پلاس، 120 هرتز، HDR

هر دو گوشی از نمایشگر مشابهی برخوردارند. این نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با نسبت تصویر ۲۱:۹ است که رزولوشن فول اچ دی پلاس برابر با ۲۵۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی 449ppi را ارائه می‌کند. دو نسل جدید Xperia 5 نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمس ۲۴۰ هرتزی را ارائه می‌کنند. هر دو نمایشگر از CineAlta قدرت می‌گیرند که می‌تواند تولید رنگ مشابهی با تلویزیون‌های سونی را ارائه کند.

سخت افزار و مشخصات فنی

  • اکسپریا ۵ مارک ۳: کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸، رم ۸ گیگ، حافظه ۱۲۸/۲۵۶ گیگ، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • اکسپریا ۵ مارک ۲: کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵، رم ۸ گیگ، حافظه ۱۲۸ گیگ، باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ از چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ قدرت می‌گیرد که ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را پشتیبانی می‌کند. ما انتظار داریم این گوشی از کارت حافظه میکرو اس دی نیز پشتیبانی کند؛ گرچه سونی حرفی در این باره نزده است.

در آن سو گوشی اکسپریا ۵ مارک ۲ به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز است که آن هم ۸ گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کند، اما فقط در یک نسخه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود. ضمن اینکه این گوشی کارت حافظه میکرو اس دی را هم پشتیبانی می‌کند. هر دو گوشی 5G هستند.

مقایسه سونی اکسپریا ۵ مارک ۳ با اکسپریا ۵ مارک ۲

سونی اکسپریا ۵ مارک ۲

سومین نسل اکسپریا ۵ در بخش دوربین پیشرفت کرده و اکنون یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را شامل می‌شود. این باتری با شارژ سیمی ۳۰ وات شارژ می‌شود، در حالی که از فناوری شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند. در عین حال نسل دوم این گوشی از یک باتری کوچک‌تر ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انرژی می‌گیرد که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، اما فاقد پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است. در عوض سونی از یک پد خنک کننده در زیر قاب این گوشی استفاده کرده است.

دوربین

  • اکسپریا ۵ مارک ۳: سه‌گانه، سلفی ۸ مگاپیکسلی
    • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، ۱۶ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم f/1.7
    • ۱۲ مگاپیکسلی واید، ۲۴ میلی‌متری،‌ گشودگی دیافراگم f/2.2
    • ۱۲ مگاپیکسلی پریسکوپی، ۷۰-۱۰۵ میلی‌متری، دیافراگم f/2.3-f/2.8
  • اکسپریا ۵ مارک ۲: سه‌گانه، سلفی ۸ مگاپیکسلی
    • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، ۱۶ میلی‌متری
    • ۱۲ مگاپیکسلی واید، ۲۴ میلی‌متری، گشودی دیافراگم f/1.7
    • ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو،‌ ۷۰ میلی‌متری

گوشی ‌Xperia 5 III به همان دوربین Xperia 1 III تجهیز شده است، اما خبری از حسگر ToF در آن نیست. این یعنی سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای اولترا واید،‌ واید و پریسکوپی روی قاب پشتی آن حضور دارند. لنز پریسکوپی این گوشی دو فاصله کانونی تله فوتو مختلف را روی یک لنز ارائه می‌کند که بین ۷۰ تا ۱۰۵ میلی‌متر جابجا می‌شوند و در نتیجه، تصاویر بهتری را ثبت می‌کنند.

هرچند Xperia 5 II هم از سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما به جای لنز پریسکوپی از یک لنز پریسکوپی استاندارد با فاصله کانونی ۷۰ میلی‌متری بهره می‌برد. این دوربین امکانات جذابی مثل عکاسی پیاپی ۲۰ فریم بر ثانیه‌ای، فوکوس خودکار تشخیص چشم در لحظه برای انسان و حیوانات و همچنین فیلمبرداری اسلوموشن ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای 4K HDR را ارائه می‌کند. اکسپریا ۵ مارک ۳ هم همه‌ی این امکانات به علاوه چند قابلیت جدیدتر را ارائه می‌کند،

قیمت

سونی هنوز قیمت مدل جدید خانواده اکسپریا ۵ را اعلام نکرده است و بعید است تا پیش از تابستان آینده وارد بازار شود. در آن سمت اکسپریا ۵ مارک ۲ با قیمت ۷۹۹ پوندی عرضه می‌شود.

جمع‌بندی

نسل سوم اکسپریا ۵ در چند بخش پیشرفته‌تر از نسل قبلی است که شامل پردازنده، دوربین، باتری و حافظه داخلی می‌شود. به این گوشی پشتیبانی از شارژ بی‌سیم نیز اضافه شده و با توان بیشتری توسط سیم شارژ می‌شود.

اگر واقعاً به هیچ یک از این قابلیت‌های پیشرفته‌تر نیازی ندارید، اکسپریا ۵ مارک ۲ هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ زیرا از عمر این گوشی کمتر از یک سال است که می‌گذرد و هنوز دیوایس جدیدی محسوب می‌شود. البته نتیجه نهایی وقتی مشخص می‌شود که ببینیم اکسپریا ۵ جدید با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سامورایی که میگن اینو داداششن، فوق العاده ست

  2. مقایسه خوبی بود ولی به نظرمXPERIA5MARK3بهترین گوشی اندرویدی بعد ازXPERIA1MARK3هست