مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰

مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰ ؛ کدام گوشی مناسب شماست؟

در این مقاله به مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰ – Sony Xperia 1 & 5 & 10 III به همراه مشخصات فنی و امکانات آن‌ها خواهیم پرداخت.

سونی موبایل هفته گذشته از سه گوشی هوشمند جدید خود برای سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد که تابستان پیش رو وارد بازار می‌شوند. این گوشی‌ها شامل مدل پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳، مدل جمع و جور اکسپریا ۵ مارک ۳ و مدل میان‌رده اکسپریا ۱۰ مارک ۳ می‌شوند.

مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰

اما کدام یک از گوشی‌های اکسپریا مناسب شما است؟ ما در این مقاله با مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰ از نظر مشخصات فنی و امکانات، به شما خواهیم گفت که بسته به نیازتان کدام مدل مناسب‌تر است.

طراحی

  • اکسپریا ۱ مارک ۳: ۱۶۵ در ۷۱ در ۸.۲ میلی‌متر، ۱۸۶ گرم
  • اکسپریا ۵ مارک ۳: ۱۵۷ در ۶۸ در ۸.۲ میلی‌متر، ۱۶۸ گرم
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: ۱۵۴ در ۶۸ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۶۹ گرم

گوشی‌های جدید اکسپریا برای سال ۲۰۲۱ همگی زبان طراحی مشترکی دارند. همه‌ی آن‌ها به بدنه‌ای بلند قامت و باریک، طراحی ورقه‌ای مسطح و لبه‌های گرد شده مجهز هستند. مدل اکسپریا ۱ مارک ۳ از لبه‌های مربعی‌تری نسبت به دو مدل دیگر برخوردار است. علاوه بر این روی فریم سمت راست دو مدل اکسپریا ۱ و ۵ مارک ۳ نیز یک دکمه برای دسترسی به دستیار مجازی گوگل تعبیه شده است.

یک حسگر اثر انگشت فیزیکی در زیر کلید پاور روی فریم سمت راست هر سه گوشی قرار دارد، ماژول دوربین در گوشه سمت چپ قاب پشتی آن‌ها قرار گرفته و همگی به گواهی IP65/68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب، گرد و غبار مجهز هستند.

مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰

گوشی‌های اکسپریا ۱ و ۵ مارک ۳ نسبت به اکسپریا ۱۰ مارک ۳ خوش ساخت‌تر هستند، اما همگی از قاب پشتی شیشه‌ای و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون برخوردارند. مدل اکسپریا ۱ کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است، در حالی که دو مدل دیگر جمع و جورتر بوده و در ابعاد و وزن تقریباً مشابه یکدیگر هستند. نمایشگر مدل پرچمدار اکسپریا ۱ با گوریلا گلس ویکتوس شرکت Corning محافظت می‌شود، در حالی که اکسپریا ۵ و ۱۰ دارای گوریلا گلس ۶ قدیمی‌تر هستند.

اکسپریا ۱ در نسخه‌های مشکی، خاکستری و بنفش عرضه می‌شود. مدل اکسپریا ۵ شامل رنگ‌های مشکی، سبز و صورتی می‌شود و اکسپریا ۱۰ نیز در چهار رنگ مشکی،‌ سفید، صورتی و آبی به فروش خواهد رسید.

نمایشگر

  • اکسپریا ۱ مارک ۳: ۶.۵ اینچ، 4K OLED، نسبت تصویر ۲۱:۹، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، HDR
  • اکسپریا ۵ مارک ۳: ۶.۱ اینچ، OLED، فول اچ‌دی پلاس، نسبت تصویر ۲۱:۹، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، HDR
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: ۶ اینچ، OLED، فول اچ‌دی پلاس، نسبت تصویر ۲۱:۹، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز، HDR

مدل Xperia 1 III از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۱۶۴۴ پیکسل بهره می‌برد که حاصل آن تراکم پیکسلی 643ppi است. این بزرگ‌ترین و شفاف‌ترین نمایشگری است که تاکنون در یک گوشی اکسپریا به کار رفته است. این نمایشگر همچنین نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و نمونه‌برداری لمس ۲۴۰ هرتز را هم ارائه می‌کند.

مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰

نمایشگر مدل Xperia 5 III نیز همین جزئیات، یعنی نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و نمونه‌برداری لمس ۲۴۰ هرتز را ارائه می‌کند، اما ابعاد آن به ۶.۱ و رزولوشن آن به ۲۵۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل نزول پیدا کرده است که حاصل آن تراکم پیکسلی 449ppi خواهد بود.

و اما مدل Xperia 10 III هم به یک نمایشگر ۶ اینچی تجهیز شده که مثل برادر بزرگ‌تر خود، رزولوشن ۲۵۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را ارائه می‌کند؛ اما نرخ تازه‌سازی آن نصف شده و به ۶۰ هرتز می‌رسد. این بسته به نیاز کاربر با استفاده از گوشی است که می‌تواند به نرخ تازه‌سازی سریع‌تر اهمیت ببخشد. همه‌ی این گوشی‌ها از HDR پشتیبانی می‌کنند، به پنل OLED مجهز هستند و نسبت تصویر ۲۱:۹ را ارائه می‌کنند که مناسب دیدن فیلم است.

سخت افزار و مشخصات فنی

  • اکسپریا ۱ مارک ۳: کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸، 5G، رم ۱۲ گیگ، حافظه ۲۵۶/۵۱۲ گیگ، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • اکسپریا ۵ مارک ۳: کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸، 5G، رم ۸ گیگ، حافظه ۱۲۸/۲۵۶ گیگ، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: کوالکام اسنپدراگون ۶۹۰ جی، 5G، رم ۶ گیگ، حافظه ۱۲۸ گیگ، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

گوشی‌های اکسپریا ۱ و ۵ مارک ۳ از چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ قدرت می‌گیرند، در حالی که اکسپریا ۱۰ مارک ۳ چیپست اسنپدراگون ۶۹۰ جی را در بر می‌گیرد. این یعنی دو مدل اکسپریا ۱ و ۵ گوشی‌های قدرتمندتری هستند، در حالی که اکسپریا ۱۰ مارک ۳ یک محصول میان‌رده محسوب می‌شود. اما هر سه مدل شبکه موبایل 5G را ارائه می‌کنند.

گوشی اکسپریا ۱ مارک ۳، ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. میزان رم در مدل اکسپریا ۵ مارک ۳ به ۸ گیگابایت و حافظه آن نیز به ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت کاهش پیدا می‌کند. در سمتی دیگر اکسپریا ۱۰ مارک ۳ از حافظه رم کمتر ۶ گیگابایتی بهره می‌برد و گزینه حافظه آن به ۱۲۸ گیگابایت محدود می‌شود.

هر سه گوشی نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰ از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیرو می گیرند؛ اما در حالی که دو مدل قدرتمندتر از شارژ سریع ۳۰ وات، شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کنند، اکسپریا ۱۰ مارک ۳ فاقد آن‌ها است.

همانطور که گفته شد، هر سه گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را ارائه می‌کنند. علاوه بر این از فناوری‌های صوتی Hi-Res Audio و DSEE Ultimate نیز پشتیبانی می‌کنند.

دوربین

  • اکسپریا ۱ مارک ۳: سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسلی + ToF؛ سلفی ۸ مگاپیکسلی
  • اکسپریا ۵ مارک ۳: سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسلی؛ سلفی ۸ مگاپیکسلی
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسلی؛ سلفی ۸ مگاپیکسلی

دو مدل پرچمدار اکسپریا ۱ و ۵ مارک ۳ از دوربین سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسلی مشابهی برخوردارند. یکی از این سه حسگر نیز دارای یک لنز پریسکوپی است که دو فاصله کانونی تله فوتو متفاوت را با یک لنز ارائه می‌کند. این یعنی حسگر سوم زیر لنز آن‌ها یکی است. این لنز می‌تواند بین دو فاصله کانونی ۷۰ تا ۱۰۵ میلی‌متر جابجا شود، زوم ۳ و ۴.۴ برابری اپتیکال و لرزشگیر اپتیکال تصویر را هم ارائه کند.

مقایسه نسل سوم سونی اکسپریا ۱ با اکسپریا ۵ و ۱۰

حسگر اصلی این دو گوشی یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است و حسگر اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی را هم شامل می‌شود. تنها اختلاف در بخش دوربین این دو گوشی، تجهیز به یک حسگر ۳ بعدی ToF برای انتقال داده‌ها به سیستم ردیاب در لحظه است.

در آن سو مدل اکسپریا ۱۰ مارک ۳ نیز از دوربین سه‌گانه برخوردار است، اما حسگرهای متفاوتی در سیستم دوربین آن حضور دارند. این گوشی از حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر تله فوتو ۸ مگاپیکسلی و یک حسگر ۸ مگاپیکسلی دیگر از نوع اولترا واید برخوردار است.

جمع‌بندی

تفاوت زیادی به جز ابعاد و اندازه بین دو مدل اکسپریا ۱ و ۵ مارک ۳ وجود ندارد. در مدل ۱ شما یک نمایشگر بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر، یک حسگر ToF اضافه‌تر در بخش دوربین، رم و حافظه بیشتر و یک محافظ مستحکم‌تر روی نمایشگر به نام گوریلا گلس ویکتوس را در اختیار خواهید داشت. این گوشی همچنین بزرگ‌تر و سنگیم وزن‌تر از مدل ۵ است.

در سمتی دیگر اکسپریا ۱۰ ابعادی مشابه اکسپریا ۵ دارد، ولی نرخ تازه‌سازی نمایشگر آن پایین‌تر بوده، ظرفیت رم و حافظه کمتری دارد و حداقل روی کاغذ دوربین آن ضعیف‌تر است. حال بر اساس این اطلاعات، انتخاب با شماست که کدام گزینه را انتخاب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. چنگی به دل نمی زنند تازه خاورمیانه هم نمیان

  2. هر 3 گوشی عالی و زیبا و با امکانات بی نظیر
    هر 3 گوشی حرف ندارن