قوی ترین واکسن کرونا

تلاش یک دانشمند ایرانی برای ساخت قوی ترین واکسن کرونا

قوی ترین واکسن کرونا به تازگی توسط کیوان مجرد ، دانشمند ایرانی ساکن آمریکا ساخته شده و آزمایش‌های انسانی خود را آغاز کرده است.

واکسنی که تا به امروز هیچ‌کسی اسم آن را نشنیده است، توسط دانشمند ایرانی الاصل ساکن آمریکا به نام کیوان مجرد به تازگی وارد مرحله آزمایش انسانی شده است. دانشمندان معتقد هستند که این واکسن قوی ترین واکسن کرونا است و می‌تواند با انواع ویروس کرونا مقابله کند و حتی با فراگیری آینده هم مقابله کند.

ساخت واکسنی جدید در آمریکا برای مقابله با انواع کروناویروس

در حالی که بیش از 100 میلیون آمریکایی با دوزهای ساخته شده در شرکت‌های دارویی از جمله مدرنا (Moderna) و فایزر (Pfizer) در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، یک گروه از دانشمندان در یک آزمایشگاه نظامی درست در حومه پایتخت آمریکا به آرامی با دستکاری پروتئین‌ها و آزمایش‌ روی میمون‌ها، در حال ساخت واکسنی جدید به منظور مقابله با کرونا و تمام انواع دیگر از ویروس‌های خانواده کروناویروس هستند.

این واکسن حاصل تلاش، زحمت و تجربیات این گروه به سرپرستی کیوان مجرد است و به تازگی وارد محله آزمایش انسانی شده است. دکتر کیوان مجرد که کوشش برای ابداع این واکسن را به عنوان مدیر بیماری‌های عفونی جدید در مؤسسه تحقیقات نظامی والتر رید (WRAIR) رهبری می‌کند می‌گوید ما قصد داریم تا در این جنگ پیروز شویم، اما همچنین می‌خواهیم در یک جنگ طولانی مدت هم برنده باشیم.

قوی ترین واکسن کرونا

مادامی که ویروس کرونا در ژانویه سال 2020 توالی‌یابی شد، دکتر مجرد و تیمش بی‌وقفه مشغول کار شدند و در مدت 6 ماه از دوازده نمونه اولیه به یک واکسن واحد دست پیدا کردند. مجرد در دهه قبل همچنین تلاش برای ابداع واکسن برای ارتش آمریکا در جهت مبارزه با ابتلا به ویروس‌های زیکا و ابولا را بر عهده داشته است و محقق اصلی در مقابله با ویروس مرس (MERS) بوده که یک بیماری ناشی از خانواده کروناویروس است.

طولانی بودن پروسه تولید قوی ترین واکسن کرونا

گرچه WRAIR قدیمی‌ترین مؤسسه تحقیقاتی پزشکی در وزارت دفاع آمریکا است، اما شاخه بیماری‌های عفونی جدید هنوز جوان است. مجرد عنوان می‌کند که با وجود تلاش شبانه‌روزی و سرعت ما در پیش‌برد این واکسن، ما آگاه بودیم که این نخستین واکسنی نخواهد بود که برای عامه مردم عرضه می‌شود. وی همچنین افزود طراحی و تولید این واکسن کمی بیشتر از تصورات به طول می‌انجامد.

وجود واکسن پیش از شیوع انواع جدید ویروس

تمرکز دکتر مجرد از همان اول روی تهدیدهای نسل بعدی بود؛ تهدیدهایی که می‌توانند در غارهای ناشناخته میزبان خفاش‌ها رشد کنند و منتظر تماس و تکثیر در انسان‌ها باشند. مجرد در ادامه اظهار کرد که حتی اگر ظرف یک سال بعد از شیوع بیماری واکسن تزریق کنیم، صدها هزار نفر در ایالات متحده و چندین میلیون نفر در جهان پیش از این که قوی‌ ترین واکسن کرونا در دسترس قرار بگیرد، از دنیا رفته‌اند. ما قصد داریم به نقطه‌ای برسیم که واکسن از پیش وجود داشته باشد؛ پیش از آن که نوع بعدی، ویروس بعدی و گونه‌های جهش‌یافته بعدی کروناویروس‌ها پیدا شوند.

سه واکسنی که تا به امروز در ایالت متحده آمریکا مجوز تزریق دریافت کرده‌اند، با دادن دستورالعمل‌های ژنتیکی به بدن به منظور ایجاد پروتئین سنبله‌ای که در سطح ویروس یافت می‌شود، کار می‌کنند. زمانی که بدن این پروتئین را به وجود می‌آورد، سیستم ایمنی بدن هشدار داده و مشغول به تشکیل آنتی‌بادی یا پادتن می‌شود. این یک روش ایمن برای تحریک پاسخ ایمنی مشابهی است که شخص بعد از ابتلا به ویروس واقعی دارد. بر خلاف دیگر واکسن‌های مبتنی بر پروتئین در حال آزمایش، قوی ترین واکسن کرونا یعنی WRAIR نانوذرات ویروسی را ارائه می‌دهد که هر یک حاوی یک آرایه ثابت از 24 پروتئین سنبله هستند که در دسته‌های کوچک سه تایی از یک پایه فریتین بیرون زده‌اند.

مجرد اظهار کرد نظریه‌های فراوانی وجود دارد که مشخص می‌سازد چرا چیزی که به این صورت ارائه می‌شود چنین واکنش ایمنی مناسبی در پی دارد؛ اما بعضی از جهات می‌توانند مشاهده کنند که شبیه به ویروس به نظر می‌رسد. بنابراین حاوی بعضی از خواص است که پاسخ ایمنی را به نحوی آموزش می‌دهد که به شما یک پاسخ بسیار قوی و کاملی ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که نتایج آزمایش روی هزاران موش و ده‌ها میمون امیدوارکننده بوده است.

قوی ترین واکسن کرونا

مجرد بیان می‌کند که ما تصور می‌کنیم واکسن‌ها به احتمال فراوان در مقابل انواع جدید ویروس هم محافظت ایجاد می‌کنند؛ اما ممکن است در میزان محافظت شاهد کاهش باشیم. اما آن چیزی که تا به امروز در خصوص قوی ترین واکسن کرونا در حیوانات دیده‌ایم، این است که از اثر محافظتی این واکسن در برابر انواع مختلف به هیچ عنوان کاسته نمی‌شود و در برابر ویروس‌های خانواده کرونا مثل سارس-1 نیز تأثیرگذار است. بنابراین آن چیزی که تا به امروز گسترش داده‌ایم واکسنی است که تمام خانواده کرونا را در بر می‌گیرد و ما مشغول به آزمایش همه چیز در این میان هستیم.

در صورت موفقیت واکسن WRAIR در آزمایش‌های بالینی، این واکسن می‌تواند میان جمعیت ایالات متحده رایج شود و به احتمال فراوان به عنوان تقویت کننده برای افرادی که از پیش واکسن دریافت کرده‌اند، عمل کند. این واکسن بسیار پایدار است و به شرایط ویژه‌ای برای نگهداری، مانند نگهداری در دمای انجماد احتیاج ندارد. این بدان معنا نیست که شما می‌توانید از آن در یک خنک کننده یا حتی پشت موتورسیکلت نگهداری کنید و باز هم خوب عمل کند. گرچه دانشمندان قوی ترین واکسن کرونا یعنی WRAIR با اطمینان خاطر از آن حرف می‌زنند، اما خود آن‌ها هم آگاه هستند که محصول آن‌ها در انسان ثابت نشده است.

دکتر ویلیام شافنر، استاد پزشکی پیش‌گیری و بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت در نشویل عنوان کرد که آن‌ها بعضی از داده‌های بسیار اولیه را دارند که در آزمایشگاه مشخص می‌سازد پاسخ ایمنی برانگیخته شده توسط این واکسن انواع مختلفی را پوشش می‌دهد. این که آیا این به معنای واقعی محافظت در برابر تمام انواع ویروس کرونا را در افراد به وجود می‌آورد یا خیر هنوز مشخص نشده است. در کل این یک سفر طولانی است که ما در حال برداشتن نخستین گام‌ها هستیم. روز سه‌شنبه هفته پیش یک سرهنگ بازنشسته ارتش پیش قدم شد تا نخستین فردی باشد که مرحله اول آزمایش بالینی این واکسن را شروع می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*