تایم لپس گوگل ارت

قابلیت تایم لپس جدید گوگل ارث چهل سال از عمر سیاره را به ما نشان می‌دهد

اخیرا قابلیتی به نام تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Timelapse) توسط این سرویس ارائه شده که تغییرات قسمت‌های مختلف سیاره زمین در چهل سال گذشته را به ما نشان می‌دهد.

تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Timelapse) قابلیت جدیدی بوده که تغییرات مناطق مختلف سیاره محل زندگی ما را از دید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد. این تایم لپس عکس‌های چهار دهه گذشته را کنار هم گذاشته و تاثیرات زندگی بشر روی زمین را از نمایی شگفت‌انگیز به نمایش می‌گذارد.

کمپانی گوگل اعلام کرده که آپدیت جدید اضافه شده به سرویس‌های گوگل ارث از سال 2017 تاکنون، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی از نوع خود بوده که تعداد باورنکردنی 24 میلیون عکس ماهواره‌ای ثبت شده از سیاره ما در طول 37 سال گذشته را در قالب یک سرویس واحد کنار هم قرار داده است. به گفته مدیران این شرکت هدف از این کار نمایش تغییرات زمین در طول دهه‌های گذشته بوده است.

همان‌طور که حدس می‌زنیم، برخی از تغییرات مورد نظر به شدت قابل توجه هستند؛ در تایم لپس‌های موجود شهرهای کوچک گسترش پیدا می‌کنند و مراکز صنعتی مختلف تا چندین برابر ابعاد اولیه خود بزرگ می‌شوند. از طرف دیگر، جنگل‌ها و پوشش گیاهی مناطقی از زمین بسیار کوچک شده‌اند و تغییرات آب و هوایی و گرمایش سیاره هم باعث دگرگونی قابل توجه قسمت‌های مختلف زمین، به خصوص قطب‌های شمال و جنوب شده‌اند.

ویدیو معرفی تایم لپس گوگل ارث

 

نکته جالب در مورد اقدام اخیر کمپانی گوگل، تفاوت اطلاعات و داده‌هایی بوده که در طول 4 دهه گذشته، توسط تجهیزات هوایی و فضایی مختلف تهیه شده و هرکدام مربوط به منابع گوناگونی هستند. در واقع کنار هم گذاشتن این اطلاعات کار دشواری بوده که عملی کردن آن باعث جنجالی‌تر شدن آپدیت جدید گوگل شده است.

کارشناسان گوگل اعلام کرده‌اند که برای ساخت قابلیت تایم لپس گوگل ارث از پلتفرم ابری گوگل انجین (Earth Engine) استفاده شده تا 20 پتابایت فایل تصویری برای انجام آنالیزهای ژئوفضایی، با هم ترکیب شوند. این حجم عظیم از اطلاعات در قالب یک ویدیو 4.4 تراپیکسلی ادغام شده‌اند. برای انجام این کار دو میلیون ساعت زمان پردازش در مجموع تمامی چندین هزار ماشین ابری کمپانی گوگل سپری شده است.

در نهایت، این شرکت توانست بزرگ‌ترین ویدیو روی زمین، از سیاره زمین را تهیه کند. برای این منظور، علاوه بر داده‌های ماهواره‌های آژانس فضایی آمریکا، از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ماهواره لندست دولت ایالات متحده و همچنین ماهواره‌های اتحادیه اروپا هم استفاده شده است. گوگل قصد دارد که سرویس مورد نظر را در طول سال‌های دهه میلادی که در آن هستیم، مرتبا آپدیت کرده و تصاویر جدیدی به آن اضافه کند.

به گفته کمپانی مورد نظر، انتظار می‌رود که توسعه این قابلیت جدید گوگل ارث آگاهی ساکنان سیاره را در مورد تاثیرات زندگی آن‌ها بر روی زمین بیشتر کند. در نهایت، چنین اقدامی باعث می‌شود تا بشریت دگرگونی‌های به وجود آمده در اثر تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین در مناطق شهری و همچنین مناطق دورافتاده را بهتر درک کند؛ در نهایت گوگل امیدوار است که تایم لپس گوگل ارث باعث رسیدگی بهتر انسان‌ها به چالش‌هایی شود که در عصر حاضر زندگی ما را به خطر انداخته‌اند.

تایم لپس جزیره‌ای در ایالت نیویورک آمریکا

 

شما هم می‌توانید از طریق این لینک به سرویس تایم لپس تهیه شده توسط شرکت گوگل دسترسی داشته باشید. در لینک مورد نظر این امکان وجود دارد که مشخصات هر منطقه از سیاره زمین را جستجو کرده و تغییرات این منطقه را در بین سال‌های 1984 تا 2020 ببینید.

به علاوه، برخی از قابل توجه‌ترین تغییرات رخ داده در مناطقی از سیاره به صورت ویژه توسط سرویس مورد نظر مشخص شده‌اند که با کلیک روی نشانه سکان کشتی می‌توانید این لیست را ببینید. از طرف دیگر بیش از 800 ویدیو به شکل دو بعدی و سه بعدی، همانند ویدیو بالا از طریق قابلیت تایم لپس گوگل ارث تهیه شده‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها هم‌اکنون در وب‌سایت یوتیوب قابل دسترس هستند.

در نهایت هم باید گفت که پنج تور مجازی با همکاری گوگل و آزمایشگاه “CREATE” دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در سرویس جدید گوگل ارث وجود دارند که با موضوعات مهمی مرتبط هستند؛ موضوعاتی مانند تغییرات جنگل‌ها و پوشش گیاهی، توسعه شهری، افزایش دمای سیاره، منابع انرژی و همچنین از بین رفتن زیبایی مناطق گوناگون سیاره که هرکدام به طریقی مهم‌ترین تاثیرات زندگی بشر روی زمین را به نمایش می‌گذارند.

تایم لپس منطقه‌ای در مادرید اسپانیا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*