فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

فناوری Mini-LED در نمایشگر آیپد پرو جدید چیست و چه تفاوتی با OLED دارد؟

اگر در مورد فناوری Mini-LED به کار رفته در نمایشگر آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل و تفاوت‌هایی که با OLED دارد کنجکاو هستید، این مقاله را مطالعه کنید.

اپل دو شب قبل از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی جدید خود به عنوان اولین آیپد قدرت گرفته از چیپست M1 ساخت خود این شرکت رونمایی کرد. اما یکی دیگر از فناوری‌های جدید به کار رفته در آیپد که در این مقاله می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، یک نوع جدید نمایشگر به نام Mini-LED است که تجربه استفاده از تبلت‌ها را ارتقاء می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل معرفی شد؛ شبکه ۵G، نمایشگر mini-LED و چیپست M1

Mini-LED نام فناوری است که در پشت نمایشگر Liquid Retina XDR  آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی اپل حضور دارد. عبارت “XDR” در نام این نمایشگر که از مانیتورهای حرفه‌ای ۵ هزار دلاری اپل قرض گرفته شده است، نشان می‌دهد که اپل به دنبال تغییرات بنیادی در صنعت نمایشگر محصولات موبایلی است. این نمایشگر که روی آیپد جدید استفاده شده، اوج روشنایی ۱۶۰۰ نیت، نسبت کنتراست ۱ میلیون به ۱، زوایای دید بسیار گسترده و در نتیجه تصویری شاداب را ارائه می‌کند.

اما آنچه که باعث شده نمایشگر Liquid Retina XDR معجزه کند، فناوری Mini-LED در پشت آن است. بسیاری از کاربران اولین باری است که نام این فناوری را می‌شنوند. بنابراین طبیعی است که در ذهن آن‌ها سوالات مختلفی شکل گرفته است:

  • Mini-LED چیست و چه تفاوتی با نمایشگرهای استاندارد LCD دارد؟
  • آیا نمایشگرهای Mini-LED بهتر از OLED هستند؟
  • چه تفاوتی بین نمایشگرهای Mini-LED و Micro-LED وجود دارد.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم به تمام سوالاتی که در ذهن شما شکل گرفته، پاسخ دهیم. به طور خلاصه، مینی ال ای دی، یک نوع فناوری جدید نور پس زمینه برای نمایشگرهای LCD است و در حالی که خیلی گران قیمت‌تر نیست، پیشرفت خوبی در مقایسه با فناوری نور پس زمینه کنونی نمایشگرهای LCD کرده است.

نمایشگرهای رایج LCD از ده‌ها LED در نقش نور پس زمینه استفاده می‌کنند. مینی ال ای دی‌ها تا ۱۲۰ برابر ریزتر از ال ای دی‌ها هستند و این به معنای حضور تعداد بیشتری از آن‌ها زیر نمایشگر است. به عنوان مثال در حال حاضر روی آیپد جدید از ۱۰ هزار مینی ال ای دی استفاده شده است، در حالی که در نسل پیشین آیپد (که به یکی از بهترین نمایشگرهای بازار نیز مجهز بودند)، تنها ۷۲ ال ای دی حضور داشت. این ۱۰ هزار مینی ال ای دی مستقل باعث به وجود آمدن حدود ۲۵۰۰ نقطه لوکال دایمینگ می‌شود و در نتیجه کنتراست فوق‌العاده بالایی را ارائه می‌کند.

ال ای دی‌ها

ال ای دی‌ها، دستگاه‌های نیمه هادی بسیار کوچکی هستند که با عبور جریان از آن‌ها نور ساطع می‌کنند. آن‌ها برای نخستین بار در دهه ۶۰ میلادی معرفی شدند و از آن زمان موارد استفاده از ال ای دی‌ها گسترده‌تر شده است. به عنوان مثال ما از آن‌ها در ریموت کنترل تلویزیون‌ها، چراغ قوه‌ها و فلاش دوربین روی گوشی‌ها استفاده می‌کنیم.

فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

نمایشگرهای مدرن با نصب این ال ای دی‌ها در اطراف صفحه و جایگزینی با لامپ‌های فلورسنت قدیمی کاتدی، وارد بازار شدند. سپس با جایگزینی آرایه‌های لوکال دایمینگ که دارای ال ای دی‌های قرار گرفته کاملاً در پشت صفحه LCD هستند و برای ایجاد نور بهتر به صورت ستونی و ردیفی کنترل می‌شوند، پیشرفته‌تر شدند. در برخی نمایبشگرها نیز از ال ای دی‌های رنگی RGB (قرمز، سبز و آبی) برای افزایش کنتراست و شفاف‌سازی رنگ‌ها استفاده می‌شود، اما اکثر نمایشگرهای LCD امروزی از ال ای دی‌های سفید ساده استفاده می‌کنند. اما مینی ال ای دی چیست و چرا انقدر مهم است؟

فناوری Mini-LED

همانطور که در بالاتر گفتیم، فناوری مینی ال ای دی به ال ای دی‌های کوچک‌تری اشاره دارد که به عنوان نور پس زمینه نمایشگر استفاده می‌شوند. این همان نور پس زمینه‌ای است که به شما کمک می‌کند نور را روی نمایشگر ببینید. برای نخستین بار کمپانی TCL در سال ۲۰۱۹ از این فناوری در یکی از تلویزیون‌های خود استفاده کرد. این تلویزیون که تصویرش را در زیر می‌بینید، تی سی ال سری ۸ روکو نام دارد.

فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

شما احتمالاً با دیدن تصویر بالا متوجه درخشندگی بالای صفحه و عمیق بودن بخش‌های سیاه تصویر می‌شوید. با آنکه این پنل از فناوری OLED استفاده نمی‌کند، اما تصویر بسیار عالی به نظر می‌رسد. ایده‌ی به وجود آمدن فناوری Mini-LED کوچک‌تر کردن ال ای دی‌ها است تا کنترل نور در نمایشگر بهتر شود. این فناوری با جدا کردن مناطق کم نور با مناطقی که به نور نیاز دارند به کمک HDR می‌آید و در کنار آن از درز نور نیز جلوگیری می‌کند. همه‌ی این‌ها بدان معناست که رنگ‌های سیاه عمیق‌تر شده، رنگ سفید و دیگر رنگ‌ها وضوح بالاتری گرفته و خطوط اطراف سوژه‌ها در نمایشگر به وضوح دیده می‌شود.

انتظار می‌رود اپل به زودی از این فناوری نمایشگر در دیگر دستگاه‌های خودش نیز استفاده کند که در مقایسه با نمایشگرهای OLED کیفیت تصویر کلی بهتری را ارائه می‌کند.

فناوری Micro-LED

میکرو ال ای دی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. از نظر کارایی در اصل همان مینی ال ای دی است،‌ اما کوچک‌تر شده است. به عنوان مثال اگر اندازه یک نور پس زمینه LED معمولی ۱ میلی‌متر باشد و مینی LED نیز ۰.۲ میلی‌متر، اندازه یک میکرو LED حدود ۰.۰۰۵ میلی‌متر است. این تفاوت چشمگیری در اندازه است.

فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

ما پیشتر شاهد استفاده از این فناوری روی برخی تلویزیون‌ها نظیر The Wall سامسونگ (که تصویر آن را در زیر می‌توانید ببینید) بودیم. با این که این تلویزیون OLED نبود، اما عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

این تلویزیون کنتراست شگفت انگیز و رنگ‌های خوبی را ارائه می‌کند. سامسونگ تبلیغات خوبی را برای این فناوری انجام داده و ما را امیدوار می‌کند که توسعه این فناوری ادامه پیدا کند. و احتمالاً در آینده جایگزین پنل‌های OLED شود؛ زیرا تولید آن کم هزینه‌تر است. یک پنل Micro-LED می‌تواند تا ۵۰۰۰ نیت روشنایی را در مقایسه با حداکثر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نیت روشنایی در پنل‌های OLED ارائه کند و نشان می‌دهد که در تولید روشنایی چه عملکرد بی‌نظیری دارد.

مقایسه Mini-LED با Micro-LED

اگر بخواهیم ال ای دی‌های معمولی را با ال ای دی‌های کوچک‌تر مقایسه کنیم،‌ نتایجی از جمله روشنایی، رنگ و وضوح بهتر را در مدل‌های کوچک‌تر به دست خواهیم آورد. اما تفاوت دو فناوری Mini-LED و Micro-LED در چیست؟ گرچه مینی ال ای دی کوچک است،‌ اما به کوچکی میکرو ال ای دی نمی‌رسد.

فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

هرچند هزینه تولید میکرو ال ای دی کمتر است، اما در عملکرد لوکال دایمینگ عقب‌تر از فناوری بزرگ‌تر قرار می‌گیرد و اگرچه ممکن است بگویید که لوکال دایمینگ در نمایشگرهای بزرگ‌تر محسوس نیست، اما برای نمایشگرهای کوچک‌تری مثل ساعت‌های هوشمند اهمیت زیادی دارد.

مورد دیگری که ما مصرف کنندگان به آن توجه زیادی نداریم ولی برای سازنده اهمیت دارد، این است که تولید نمایشگرهای میکرو ال ای دی در حال حاضر بسیار سخت است؛ زیرا به تعداد بسیار زیادی LED کوچک نیاز دارد که باید عملکرد یکنواختی داشته باشند. این مورد می‌تواند در مورد نمایشگرهای مینی ال ای دی نیز وجود داشته باشد و ممکن است در ابتدا کمی گران‌تر باشند تا فرآیند تولید آن‌ها کامل شود.

تاریخچه

بسیاری از کاربران به گذشته‌ی نمایشگرهای LCD و اینکه چرا آن‌ها همگی به یک نور پس زمینه نیاز دارند، فکر می‌کنند. کم و بیش از ۱۵ سال پیش تاکنون، تقریباً تمام تلویزیون‌ها، کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند از یک نمایشگر LCD با نور پس زمینه استفاده کرده‌اند.

این پنل‌ها که کریستال مایع نیز نامیده می‌شوند، فاقد راهی برای انتشار نور بدون نیاز به یک نور پس زمینه هستند. شاید بتوانند تصویر تاریکی را نشان دهند، اما برای آنکه تصویر به وضوح دیده شود حتماً به کمک یک نور پس زمینه نیاز است.

فناوری Mini-LED در مقایسه با OLED و Micro-LED

نور پس زمینه از ده‌ها ال ای دی (دیودهای ساطع‌کننده نور) که در نمایشگرها گنجانده شده ساخته می‌شود و اینگونه نور مناسب را تولید می‌کند. اما راه دیگری وجود دارد که نمایشگرها به خودی خود می‌توانند به صورت ارگنیک (OLED) و بدون نیاز به نور پس زمینه خودشان را روشن کنند. اما استفاده از این روش هزینه بر است و علاوه بر این،‌ عمر مفید کمتری نسبت به نمایشگرهای LCD با پس زمینه LED دارد.

جمع‌بندی

ملخص کلام اینکه Mini-LED فوق‌العاده است. آن‌ها ارزان‌تر از نمایشگرهای OLED هستند، در حالی که در کیفیت با آن‌ها رقابت می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها یک فناوری آزمایش شده مانند ال سی دی‌ها که از سالیان دور وجود داشته‌اند را بهبود می‌بخشند.

در حال حاضر تنها محصول موبایلی که از یک نمایشگر مینی ال ای دی استفاده می‌کند، آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ است که ۱۱۰۰ دلار قیمت دارد. هرچند این دیوایس گران است، اما قیمت آن عجیب و غریب نیست و ما حدس می‌زنیم به زودی دستگاه‌های دیگری با بهره‌گیری از این پنل روانه بازار شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*