ایستگاه فضایی بین المللی

احتمال خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین المللی

دیمیتری راگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه اظهار کرد که به احتمال فراوان روسیه تا سال 2025 از ایستگاه فضایی بین المللی خارج می‌شود.

روسیه در حال بررسی ترک ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به منظور راه‌اندازی و استقرار در ایستگاه فضایی مخصوص خود است و روسکاموس (Roscomoos) احتمالا تا سال 2025 از ایستگاه فضای بین المللی خارج خواهد شد.

بیش از دو دهه است که ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی مشترک برای فضانوردان سراسر دنیا خدمت کرده است. آزمایش‌های علمی صورت گرفته روی این فضاپیمای سرنشین‌دار دائمی به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از اکتشافات آینده محسوب می‌شود و حتی پایه و اساس موفقیت‌هایی را در کره زمین نیز فراهم کرده است.

برنامه این ایستگاه بیش از یک آزمایشگاه تحقیقاتی، به عنوان یک موفقیت و دستاورد دیپلماتیک بعد از جنگ سرد میان ایالات متحده آمریکا و روسیه که این فضاپیما را با اروپا، ژاپن و کانادا اداره می‌کنند، ستایش شده است.

راه‌اندازی ایستگاه فضایی روسیه تا سال 2025

اما اکنون به نظر می‌رسد که روسیه در حال خروج است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کشور روسیه قصد دارد که ایستگاه فضایی مداری مخصوص خود را تا سال 2025 راه‌اندازی کند، بنابراین از برنامه ISS خارج می‌شود.

طبق بیانیه مشترک دیمیتری راگوزین رئیس روسکاسموس، آژانس فضایی روسیه کار روی نخستین واحد اصلی ایستگاه مخصوص خود را آغاز کرده است. مسکو اظهار می‌کند که این تصمیم در راستای توجه به سن ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است؛ اما بی‌توجهی به بعضی از اتفاقات اخیر روی زمین هم سخت است.

روسکاموس طی بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه بیان کرد زمانی که بخواهیم ایستگاه مخصوص خود را راه‌اندازی کنیم، مذاکرات را با شرکای خود در خصوص شکل و شرایط همکاری بعد از سال 2024 آغاز خواهیم کرد.

روسیه سال پیش بعد از انجام نخستین ماموریت عملیاتی شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) به سوی این آزمایشگاه مداری برای ناسا، دسترسی کنترلی خود را به این ایستگاه فضایی از دست داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز هشدار داده است که تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر تأسیس شاخه نیروی فضایی در ارتش این کشور مشخص می‌سازد که کاخ سفید به فضا به عنوان یک عرصه نظامی نگاه می‌کند و تصمیم دارد که در آن‌جا عملیات‌های نظامی صورت دهد.

در همین حال، برخی اختلافات سیاسی بین روسیه و آمریکا مانند انتقاد دولت بایدن از رفتار روسیه با الکس ناوالنی، رهبر زندانی مخالفان دولت روسیه و ترس از وقوع درگیری نظامی در اوکراین، دو طرف را بیش از قبل از یکدیگر دور کرده است.

روسیه سابقه فعالیت در آزمایشگاه‌های فضایی را دارد. این شرکت قبل از این یک ایستگاه فضایی ماژولار را تحت عنوان میر (Mir) ساخته بود که به مدت 15 سال در مدار قرار داشت و هم‌اکنون بر اساس گزارش‌ها، در حال همکاری با کشور چین به منظور ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی برنامه‌ریزی شده روی ماه است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*