کنترل کرونا

اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای کمک به کنترل کرونا در هند با وجود ناتوانی در مدیریت ایران

با وجود ناتوانی در مدیریت ایران و عملکرد فاجعه‌بار، نمکی وزیر بهداشت ایران برای کمک به کنترل کرونا در هند اعلام آمادگی کرده است.

این روزها شیوع ویروس کرونا در کشور هند، شرایط بحرانی را ایجاد کرده و تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا در هند رکوردهای جدیدی را از خود به جای گذاشته است. طبق آمار منتشر شده، طی چهار روز اخیر بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت روزانه در این کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. به عنوان مثال در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۹ هزار و ۶۹۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در هند گزارش شده است. همچنین طی شبانه‌روز گذشته، ۲۷۶۷ نفر در این کشور جان خود را از دست دادند تا بسیاری از رسانه‌ها از یک فاجعه انسانی در هند خبر بدهند. این وضعیت از آنجایی بدتر می‌شود که بیمارستان‌ها در دهلی و دیگر شهرهای این کشور به دلیل کاهش تخت و اکسیژن از پذیرش بیماران جدید خودداری می‌کنند.

کنترل کرونا

اما از وضعیت بد کرونا در هند که بگذریم، واکنش مسئولان ایرانی به این موضوع بسیار جالب توجه بوده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار توییتی با مردم هند اعلام همبستگی کرد. ظریف در این توییت نوشت:

در حالی که هند درگیر بدترین صحنه‌های همه‌گیری فاجعه‌باری است که به درد مشترک بشری بدل شده است، ایران همبستگی خود را با این کشور ابراز می‌کند. به خانواده‌های داغدیده تسلیت می‌گوییم و برای بهبودی سریع تمام مبتلایان دعا می‌کنیم. پایان بخشیدن به این تراژدی جهانی مستلزم همکاری جهانی است.

اما جالب‌تر و عجیب‌تر از واکنش ظریف، اظهارات سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در مورد وضعیت هند بوده است. سعید نمکی به هاراش وارد هان، وزیر بهداشت هند نامه‌ای نوشت و ضمن اعلام همدردی با مردم و مسئولان هند، برای کمک به کنترل کرونا در این کشور و انتقال تجارب و تجهیزات اعلام آمادگی کرد. در ادامه متن نامه وزیر بهداشت ایران به همتای خود در هند را مطالعه می‌کنید:

خبر تاسف‌آور ابتلا و مرگ و میر بالای شهروندان عزیز کشور دوست هندوستان موجب تاثر و تالم اینجانب و هیات محترم دولت، مسئولان و مردم کشورمان شد. مدیریت پاندمی موجود به جز با همدلی، همکاری و مساعدت تمام کشورها در سایه عدالت، رفع تبعیض‌ها و تحریم‌ها و همچنین رساندن عادلانه همه امکانات موثر در پیشگیری، تشخیص و درمان برای یکایک مردم نیازمند جهان و حمایت سیاسی، کارشناسی و اقتصادی تشکیلات بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد میسر نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران گرچه در سایه تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ناشی از آن برای تهیه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، روزهای سختی را گذراند و امروز نیز با موج چهارم بیماری ناشی از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی روبه‌رو است، مع‌الوصف توانسته با تکیه بر دانش بومی، استفاده از تجربه و علم دانشمندان داخلی و همچنین وفاق گسترده علمی با کمترین عارضه ممکن از این موج سهمگین عبور کند، تجهیزات و داروهای مورد نیازش را بسازد و در عرصه واکسن نیز زیرساخت‌های مناسبی را فراهم نماید که امیدواریم تبادل تجارب با مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی دو کشور بتواند آینده روشن‌تری را برای دو کشور که سابقه دیرینه‌ای در تبادلات علمی، فرهنگی و تولیدی دارند رقم بزند. دولت و مردم ایران آماده‌اند تا در این روزهای سخت و در اوج گرفتاری شهروندان عزیز کشور هندوستان با اپیدمی کووید ۱۹ از هر کمک فنی، کارشناسی و تجهیزاتی دریغ نکند.

کنترل کرونا

این اظهارات نمکی از آنجایی بسیار عجیب است که کشور ما در این روزها وضعیت سختی را از لحاظ شیوع کرونا و تعداد مبتلایان و فوت شدگان سپری می‌کند. وزیر بهداشت در نامه خود مدعی شده که ایران توانسته با کمترین عارضه ممکن از موج چهارم بیماری کووید ۱۹ عبور کند، در حالی که روز به روز به تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا افزوده می‌شود و در شبانه روز گذشته ۴۵۴ بیمار دیگر قربانی کرونا شدند. مدیریت فاجعه‌بار مسئولان دولت صدای همه را درآورده و مدیران ما به جای این که اقدامی برای کنترل این وضعیت نگران کننده انجام بدهند، همه تقصیرها را گردن مردم می‌اندازند و فقط از شهروندان می‌خواهند در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. در ادامه به چند مورد از بی تدبیری‌های دولت در کنترل کرونا اشاره می‌کنیم.

عدم توانایی دولت و مسئولان ایران در کنترل کرونا

1. ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های کشور تکمیل شده و بیمارستان‌ها قادر به پذیرش بیماران جدید نیستند. به همین دلیل متاسفانه تعداد زیادی از مبتلا شدگان به کرونا از بیمارستان‌ها بازگردانده می‌شوند و مجبورند در خانه و بدون هیچ امکانات و تجهیزاتی با کرونا مقابله کنند.

2. بلافاصله بعد از انتشار اخبار شیوع نوع جهش یافته کرونا در هند، همه برای توقف پروازها به هند و بالعکس و همچنین لغو تمام مراودات با این کشور درخواست کردند. مسئولان کشور نیز با قاطعیت اعلام کردند تمام پروازهای هند و پاکستان لغو شده است. به عنوان مثال، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا در یک نشست خبری با حضور ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و دیگر اعضای کمیته مذکور اظهار کرد تا اطلاع ثانوی تمامی پروازهای هند و پاکستان لغو شده و افرادی که از حدود یک ماه قبل در هند و پاکستان حضور داشتند و اتباع این دو کشور ورودشان به کشور ممنوع شده است.

کنترل کرونا

اما با وجود ادعای مسئولان، اکنون خبر رسیده که پروازها به هند همچنان برقرار بوده و لغو نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهایی که هند با فاجعه شیوع کرونا مواجه است، هنوز فروش بلیت پروازه به مقصد دهلی ادامه دارد. اپراتور یکی از آژانس‌های هواپیمایی در این رابطه می‌گوید ما همچنان فروش بلیت پرواز به مقصد دهلی را داریم و فقط باید تست PCR داشته باشید.

3. نمکی در نامه خود گفته تجهیزات و داروهای مورد نیاز خود را ساخته‌ایم و در عرصه واکسن نیز زیرساخت‌های مناسبی را فراهم کرده‌ایم. این در حالی است که عملا تاکنون هیچ اقدامی برای واکسیناسیون مردم ایران انجام نشده است؛ نه واکسن داخلی به مرحله تولید و عرضه عمومی رسیده و نه میزان واردات واکسن‌های خارجی کافی بوده است. تعداد بسیار محدودی واکسن از چین و روسیه به کشور وارد شده که قرار شد این واکسن‌ها در مرحله اول به کادر درمان و افراد در معرض خطر تزریق شود. اما مسئولان حتی از مدیریت همین قضیه نیز عاجز بودند، به طوری که حتما در خبرها شنیده‌اید که مسئولان شهرداری در چند شهر کشور از سهمیه واکسن پاکبانان استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر فراموش نکنید که هند تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را واکسینه کرده و قصد دارد تا ماه آگوست امسال ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند. آیا تاکنون یک دهم درصد این تعداد در ایران واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؟

4. سعید نمکی در اظهار نظری گفته «می‌گوییم رنگ قرمز است اما مردم مشابه شهر زرد عمل می‌کنند. این نوع پروتکل رعایت کردن سبب می‌شود همکاران من کف رودخانه جنازه و زخمی جمع کنند.»

وزیر بهداشت در حالی از مردم طلبکار است و تقصیرها را گردن شهروندان انداخته که خود دولت در رعایت کردن پروتکل‌ها فاجعه آفریده است. نمونه این فاجعه را می‌توانید در مدیریت تعطیلات نوروزی و در درست کردن صف‌های طویل برای خرید مرغ ببینید.

کنترل کرونا

5. هند با جمعیت ۱ میلیارد و ۳۶۶ میلیون نفری روزانه ۲ هزار نفر فوتی بر اثر کرونا دارد، در حالی که ایران با جمعیت ۸۳ میلیون نفر بیش از ۴۰۰ نفر فوتی دارد. با یک تناسب‌بندی و محاسبه نسبت جمعیت به فوتی‌ها به این نتیجه می‌رسیم که ایران از لحاظ درصد، چند برابر هند مبتلا و فوت شده دارد و هند در صورتی که روزانه ۶۵۰۰ نفر فوت شده بر اثر کرونا داشته باشد، تازه به مدیریت مثال‌زدنی ایران در مهار کرونا می‌رسد. تصور کنید که با این مدیریت فاجعه‌بار، اگر ایران جمعیت هند را داشت چقدر در روز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دادند.

بنابراین وقتی ایران توانایی کنترل جمعیت کمتر از ۸۵ میلیون نفر را ندارد، چگونه می‌تواند ادعا داشته باشد که می‌تواند به یک کشور ۱.۵ میلیاردی در کنترل کرونا کمک کند؟ ما از عدم توانایی دولت و مسئولان کشوری در مدیریت کرونا و همچنین طلبکاری آنها از مردم و انداختن تقصیرها به گردن شهروندان عصبانی هستیم، اما اظهارات جدید وزیر بهداشت بیشتر شبیه به یک شوخی و تمسخر بود و بهتر است اصلا آن را جدی نگیریم.