مشترکان اینترنت ثابت

تعداد مشترکان اینترنت ثابت در ایران به بالای 10 میلیون نفر رسید

سازمان تنظیم مقررات به تازگی آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت ثابت در ایران از 10 میلیون فراتر رفته است.

تا انتهای سال 1399 تعداد مشترکان اینترنت ثابت که از فناوری‌های اینترنت پرسرعت شامل ADSL، VDSL، TD-LTE، FTTX استفاده می‌کردند 10 میلیون و 600 هزار نفر بوده است. این آخرین آماری است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر کرده است.

در طول سال‌های گذشته، فناوری ADSL که از سرعت‌ بیشتری برخوردار بوده و حتی تا 16 مگابیت بر ثانیه را نیز پوشش داده به مرور زمان جایگزین اینترنت دایال آپ شد؛ اما امروزه فیبر نوری که سرعت به مراتب بیشتری دارد رضایت بیشتری برای کاربران به همراه آورده است. هم‌اکنون و با توجه به شرایط مکانی و سرویس‌های مورد نیاز هر کاربر، سرویس‌های متفاوتی برای کاربران عرضه شده است. اینترنت ثابت نمونه‌ای از این سرویس‌ها است که شامل اینترنت‌های ADSL ، FTTX ، VDSL می‌شود. از این سرویس تنها می‌توان در یک محدوده جغرافیایی خاص استفاده نمود و خارج از محدوده، کاربر قادر به استفاده از آن نیست.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آماری را تا انتهای سه ماهه پایانی سال 1399 منتشر کرده که نشان می‌دهد تعداد مشترکان تجاری و خانگی اینترنت ثابت 10 میلیون و 600 هزار و 50 نفر است.

تعداد مشترکان اینترنت ثابت تا پایان سه ماهه نخست 99

مشترکان اینترنت ثابت

اینترنت ADSL یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت دنیا است که با بهره‌گیری از خطوط تلفن ثابت، اطلاعات را از مراکز مخابراتی روی مودم می‌آورد و هیچ مزاحمتی برای تماس‌های صوتی ایجاد نمی‌کند. این سرویس را می‌توان روی تمام خطوط تلفن ثابت پایه‌ریزی کرد و نیازی به کابل‌کشی دوباره نخواهد داشت. هرچند که محدودیت‌های دیگری از جمله سرعت آپلود کمتر از 2 مگابیت بر ثانیه یا سرعت دانلود کمتر از 24 مگابیت بر ثانیه را داراست.

اینترنت VDSL روی کابل‌های شبکه عرضه می‌شود و بر خلاف ADSL احتیاجی به کابل‌کشی ندارد. سرعت دانلود این سرویس 5 برابر ADSL و سرعت آپلود آن 10 برابر است. بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت مخابرات، 4 میلیون و 500 هزار نفر از سرویس X-DSL استفاده کرده‌اند. این در حالی است که تعداد اشتراک‌های تجاری و اداری این سرویس، 366 هزار بوده و در مجموع به رقم 4 میلیون و 935 هزار و 622 اشتراک رسیده است.

سرویس فیبر نوری مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری بوده و به واسطه همین زیرساخت قوی، سرعت دانلود و آپلود 1 گیگابیت برثانیه را هم پشتیبانی می‌کند. طبق آمار منتشر شده از طرف سازمان رگولاتوری تا پایان سه ماهه چهارم سال 1399، چیزی حدود 149 هزار و 154 نفر از اینترنت فیبر نوری استفاده کرده‌اند. تعداد اشتراک‌های تجاری و اداری اینترنت فیبر نوری 10 هزار و 268 مشترک بوده و در مجموع به رقم 159 هزار و 422 اشتراک رسیده است.