واکسن کوو ایران برکت

واکسن کوو ایران برکت به تولید انبوه رسید؛ تولید ماهانه ۳۰ میلیون دوز تا شهریورماه

روز گذشته محصول تولید انبوه شده واکسن ایرانی کرونا یعنی واکسن کوو ایران برکت به صورت رسمی رونمایی شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام وعده داد تا شهریورماه، ۳۰ میلیون دوز از این واکسن به صورت ماهانه تولید می‌شود.

واکسن ایرانی کوو ایران برکت سرانجام به مرحله تولید انبوه رسید. روز گذشته با برگزاری مراسمی از محصول تولید انبوه شده این واکسن رونمایی شد. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم اظهار کرد ما قول داده بودیم که در اردیبهشت ۱۴۰۰ یک میلیون دوز از این واکسن را به وزارت بهداشت تحویل بدهیم که امروز اولین محموله آن به میزان ۳۰۰ هزار دوز را تحویل دادیم. وی تاکید کرد که این دو خط تولید تا پایان شهریورماه امسال ظرفیت تولید ماهانه ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا را خواهد داشت. به گفته مخبر، یک میلیون دوز در اردیبهشت ماه، سه تا چهار میلیون دوز در خردادماه، ۱۲ میلیون دوز در تیرماه، ۲۰ میلیون دوز در مردادماه و ۳۰ میلیون دوز واکسن در شهریورماه به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در ادامه گفت تولید واکسن را از مسیرهای دیگر از جمله دی ان ای و فایزر دنبال می‌کردیم که خوشبختانه همه این‌ها به مرحله تست انسانی رسید و تولیدشان در ستاد اجرایی فرمان امام انجام شده است. همچنین نتایج آزمایش‌های بالینی این واکسن کرونا که تاکنون انجام شده در فاز یک و دو صد در صد مثبت بوده و امیدواریم در فاز ۳ آزمایش‌ها نیز به تاثیر صد در صدی برسیم.

واکسن کوو ایران برکت عوارض جدی ندارد

همچنین در این مراسم، مینو محرز، محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت بیان کرد این واکسن در کارآزمایی‌های بالینی تاکنون عوارض جدی نشان نداده و در مجموع، واکسن‌های ضعیف شده معمولا عارضه شدیدی ندارند و حتی اگر عوارض هم داشته باشند، خفیف و از نوع درجه یک هستند. به گفته مینو محرز، در حالی که جهش‌های مختلفی در ویروس کرونا به وجود آمده، واکسن‌های تولید شده به روش ویروس کشته شده تاثیر بیشتری در افزایش ایمنی بدن و مقابله با ویروس دارند. البته وی تاکید کرد که هرچه ویروس‌های جهش یافته بیشتر بشوند، مقاومت ویروس در برابر واکسن نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین چه با واکسن و چه بدون واکسن لازم است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

واکسن کوو ایران برکت

شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت نیز اظهار کرد در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا را تا فروردین سال آینده در کشور ایجاد کرده‌ایم. بیش از یک قرن بود که در بخش واکسن‌سازی در کشور توفیقی نداشتیم، اما با وجود کرونا و در یک شرایط نابرابر و تحریمی موفق شدیم خودمان را به جمع چهار تا پنج کشور برتر دنیا در این زمینه برسانیم. وی همچنین افزود امروز در کنار واکسن، می‌توانیم تمام اقلام مرتبط با ویروس کرونا را صادر کنیم که این موفقیت با تکیه بر دانش و توان خودمان حاصل شده است و به زودی در زمینه تولید واکسن نیز در دنیا به جمع کشورهای برتر خواهیم رسید.

عزیزاله شهبازی، استاندار البرز هم در مراسم رونمایی از محصول تولید انبوه شده واکسن کوو ایران برکت عنوان کرد واکسن‌های دیگری هم در موسسه رازی، انستیتو پاستور و اکتوورکو که در استان البرز مستقر هستند، مراحل تحقیقاتی خود را به اتمام رسانده‌اند و این استان با ظرفیت‌هایی که دارد در حال تبدیل شدن به هاب دارویی کشور است. گفتنی است که شهرک دارویی برکت در منطقه ويژه اقتصادی ساوجبلاغ قرار دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*