فراموشی خاطرات نوزادی

محققان دلیل فراموشی خاطرات نوزادی را کشف کردند

محققان دانشگاه ییل آمریکا توانستند طی بررسی‌های جدید خود دلیل فراموشی خاطرات نوزادی در انسان را کشف کنند.

نیک تورک براون (Nick Turk-Browne)، استاد روانشناسی در دانشگاه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا عنوان کرد در مورد طبیعت انسان یک راز اساسی وجود دارد و آن هم این است که ما خاطرات مربوط به زمان تولد تا اوایل کودکی را فراموش می‌کنیم، اما در این بین اطلاعات مهم دیگری چون زبان مادری، شیوه راه رفتن، شناخت اشیا و غذا را فرا گرفته و به خوبی به یاد می‌آوریم.

کشف دلیل فراموشی خاطرات نوزادی

محققان دانشگاه ییل در بررسی‌های جدید خود به این پرسش پاسخ دادند که چرا انسان خاطرات سال‌های ابتدای زندگی خود را فراموش می‌کند؟. طبق اعلام این محققان، دلیل فراموشی خاطرات نوزادی به تکمیل نشدن رشد هیپوکامپ مغز که برای رمزگذاری حافظه ضروری است، مربوط می‌شود.

این محققان با استفاده از فناوری جدید fMRI (تصویرسازی تشدید مغناطیسی) توانستند روشی را برای ارزیابی فعالیت هیپوکامپ در 17 نوزاد سه ماهه تا دو ساله پیدا کنند. این محققان مجموعه تصاویر تهیه شده از هیپوکامپ نواحی مغزی که برای رمزگذاری حافظه بسیار اهمیت دارد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

تورک براون در خصوص این مطالعه عنوان کرد بررسی‌ها حاکی از آن است هنگامی که کودکان در حال کسب تجربه زندگی هستند، مغز آنها به دنبال الگوهای کلی بوده تا نوزاد بتواند محیط اطراف خود را بهتر درک و پیش‌بینی کند، اما در همین حال مغز نوازد در این زمان توانایی ذخیره دائمی خاطرات خاص را ندارد. همچنین این محققان می‌گویند دلیل چنین رویکردی از سوی مغز به این موضوع مربوط می‌شود که کسب دانش عمومی نظیر الگوهای صدایی که تشکیل‌دهنده کلمات در یک زبان هستند، برای کودک بیش از حفظ خاطرات خاص حائز اهمیت است.

این استاد روانشناسی در دانشگاه ییل در ادامه بیان کرد بررسی‌ها نشان می‌دهند اندازه هیپوکامپ در دو سال ابتدایی زندگی به دو برابر افزایش پیدا می‌کند و سرانجام اتصالات ضروری برای ذخیره خاطرات به تدریج در این دوره به وجود می‌آید. چنین تغییراتی باعث می‌شود تا انسان بتواند قدرت ذخیره خاطرات را کسب کند.

در گزارش این محققان که در مجله تخصصی زیست شناسی Current Biology منتشر شده آمده است هرچند خاطرات کودکی ما به گونه‌ای ذخیره نمی‌شوند که بتوانیم آنها را در بزرگسالی به یاد آوریم، اما در واقع این خاطرات به روشی ذخیره شده‌اند تا قادر باشیم از آنها برای یادگیری و درک محیط در سنین ابتدایی زندگی استفاده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*