خودروهای داخلی

با قیمت خودروهای داخلی می‌توانید این خودروهای خارجی را بخرید

با پول خودروهای داخلی نظیر پژو 207 اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک و سایپا شاهین چه خودروهای خارجی را می‌توان خرید؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

این روزها شاهد داغ شدن مقایسه‌ها میان خودروهای داخلی با محصولات خارجی هستیم، به گونه‌ای که بسیاری از مشتریان این سوال را مطرح می‌کنند که با پول یک دنا پلاس، پژو 207 یا هایما اس 7 در بازارهای جهانی چه خودرویی را می‌توان خریداری کرد؟ از این رو در این مقاله قصد داریم با مقایسه قیمت 7 خودرو داخلی با مشابه خارجی آنها به این پرسش پاسخ دهیم.

خرید خودروهای خارجی با قیمت خودروهای داخلی

نام خودرو داخلیمعادل ارزی در بازار داخلیخودروهای مشابه در بازار جهانی
پژو 207 اتوماتیک17 هزار و 500 دلارکیا پیکانتو – کیا ریو
دنا پلاس توربو معمولی18 هزار و 700 دلارهیوندای اکسنت – هیوندای النترا
دنا پلاس توربو اتوماتیک20 هزار دلارهیوندای ولستر – هیوندای CHR
سایپا شاهین20 هزار دلارتویوتا کرولا هاچ بک- تویوتا کرولا سدان
هایما اس 730 هزار و 400 دلارنیسان لیف – نیسان فرنتیر
چری تیگو 737 هزار دلارنیسان پیکاپ تیتان – نیسان ماکسیما
جک اس 530 هزار و 700 دلارتویوتا RAV4 هیبرید – تویوتا کمری

بررسی‌ها حاکی از آن است که در شرایط کنونی هر مشتری که در بازار داخلی ایران بودجه‌ی حدود 400 تا 500 میلیون تومان را برای خرید خودرو در نظر می‌گیرد، با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد که این روزها در بازه 22 تا 23 هزار تومان در حال نوسان است، می‌تواند یکی از محصولات میان‌رده برندهای مشهور جهانی را بخرد.

برای مثال هم‌اکنون مشتریان برای خرید خودرویی چون پژو 207 اتوماتیک با سقف شیشه‌ای می‌بایست مبلغ حدود 400 میلیون تومان را بپردازند که این مبلغ برای خودروهای تولید داخل دیگری چون دنا پلاس توربو شارژ با گیربکس معمولی، دنا پلاس توربو شارژ با گیربکس اتوماتیک و سایپا شاهین به حدود 410 تا 450 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر مشتریان برای خرید محصولات مونتاژی خودروسازان بخش خصوصی باید بودجه‌ای تا 850 میلیون تومان را نیز در نظر بگیرند. با توجه به این که این روزها قیمت دلار در حدود 22 تا 23 هزار تومان در حال نوسان است و با تبدیل مبالغ ریالی این محصولات به دلار می‌توان گفت مشتریان به جای این محصولات خودروسازان می‌توانند محصولات برندهای جهانی با قیمت 15 تا 18 هزار دلار را بخرند.

مشتریان با بودجه‌ای که برای خرید این خودروهای داخلی در نظر گرفتند می‌توانند خودروهایی چون هیوندایی اکسنت، هیوندای النترا و هیوندایی ولستر مدل 2021 را خریداری کنند. همچنین با این مبلغ امکان خرید محصول دیگر برند کره‌ای یعنی کیا پیکانتو یا ریو مدل 2021 نیز وجود دارد. مشتریانی که برای خرید محصول تولید داخل یا مونتاژی داخلی بودجه حدود 600 تا 700 میلیون تومان را در نظر گرفتند می‌توانند با معادل دلاری این مبالغ خودروهایی از برندهای ژاپنی تویوتا، میتسوبیشی و نیسان را بخرند.

با بودجه 600 تا 700 میلیون تومان مشتریان ایرانی در بازار کشور فقط باید به سراغ محصولات مونتاژی چینی دو خودروساز بزرگ کشور یا خودروسازان بخش خصوصی بروند. این در حالی است که با این بودجه می‌توان تویوتا RAV۴ معمولی و هیبرید، تویوتا CH-R معمولی و هیبرید، تویوتا کرولای معمولی و کرولای هیبرید، اپیروس، کمری معمولی و هیبرید مدل 2021 را خریداری کرد. با بودجه 600 تا 700 میلیون تومان می‌توان به سراغ میتسوبیشی اوتلندر و کراس‌اوور اکلیپس مدل ۲۰۲۱ نیز رفت.

در حالی که خریداران فقط مبلغ پرداختی برای خرید خودرو را ملاک قرار می‌دهند و با آن به مقایسه خودروهای بازار داخلی و محصولات برندهای معروف در سایر بازارها می‌پردازند، برخی کارشناسان در این خصوص دیدگاه متفاوتی دارند. در یک طرف برخی از کارشناسان حق را به خریداران می‌دهند و می‌گویند مقایسه مبلغ پرداختی توسط مصرف‌کننده برای یک خودرو داخلی با یک خودرو بین‌المللی فاکتور مناسبی محسوب می‌شود.

در طرف دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که شرایط حاکم بر اقتصاد کشور مانند نرخ تورم، مولفه‌های موثر بر بازار خودرو نظیر ممنوعیت واردات یا استفاده از تعرفه بالا برای ایجاد محدودیت در ورود خودرو به کشور، وضعیت کسب‌وکار، نحوه اداره شرکت‌های خودروساز نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و نمی‌توان فقط با در نظر گرفتن فاکتور قیمت به مقایسه محصولات تولید داخل با محصولات برندهای معروف جهانی پرداخت.

در همین راستا کریمی سنجری، کارشناس خودرو توضیح می‌دهد:

بازار خودروی کشور از مشخصات یک بازار رقابتی برخوردار نیست. نزدیک به 3 سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد، بنابراین بازار در این دوران به صورت انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. رقابتی نبودن بازار به تولید نیز سرایت کرده است و شرکت‌های خودروساز امکان تولید رقابتی ندارند. همچنین خودروسازان در بحث تامین مواد اولیه و همچنین قطعات مورد نیاز چندان از آزادی عمل برخوردار نیستند. خودروسازان از مسیر جلب مشارکت‌های بین‌المللی نیز امکان رقابت‌پذیری را ندارند که البته بخشی از آن به شرایط تحریمی مربوط می‌شود.

این کارشناس خودرو تاکید کرد تا زمانی که پلتفرم‌های مورد استفاده شرکت‌های خودروساز به‌روز‌رسانی نشود و خودروسازان نتوانند با آزادی عمل کامل استانداردهای ضروری را روی محصولات تولیدی خود اجرا کنند، شاهد مطلوبیت مد نظر مشتریان نخواهیم بود.

فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز در این خصوص بیان کرد:

تیراژ تولید خودرو در کشور به هیچ وجه با استانداردهای جهانی منطبق نیست و همین مساله مسیر هر گونه تولید با قیمت مناسب را در خودروسازی سد می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*