کارت گرافیک‌ سری RX 6000M

AMD از کارت گرافیک‌ سری RX 6000M و فناوری FidelityFX رونمایی کرد

شرکت AMD از کارت گرافیک‌ های سری RX 6000M و پردازنده‌های Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G رونمایی کرد. این شرکت همچنین فناوری FidelityFX را نیز معرفی کرد.

شرکت AMD از مجموعه‌ای از محصولات مختلف در کامپیوتکس ۲۰۲۱ رونمایی کرد. اولین محصول معرفی شده کارت گرافیک‌ سری رادئون RX 6000M است که جدیدترین و قوی‌ترین سری کارت گرافیک این شرکت برای نوت بوک ها به حساب می‌آید.

کارت گرافیک‌ سری RX 6000M

کارت گرافیک‌های سری RX 6000M در حال حاضر شامل پردازنده گرافیکی پرچمدار RX 8600M با ۴۰ واحد پردازشی و ۱۲ گیگابایت رم، RX 6700M با ۳۶ واحد پردازشی و ۱۰ گیگابایت رم و RX 6600M با ۲۸ واحد پردازشی و ۸ گیگابایت رم می‌شوند. هر سه پردازنده گرافیکی به فناوری رهگیری پرتو مجهز شده‌اند و به ترتیب از ۹۶، ۸۰ و ۳۲ مگابایت کش اینفینیتی در GPU استفاده می‌کنند تا شاهد تأخیر زمانی (Latency) کمتری باشیم.

کارت گرافیک‌ سری RX 6000M

AMD اطلاعاتی را نیز درباره جزئیات عملکرد کارت گرافیک‌های سری RX 6000M منتشر کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که کارت گرافیک RX 6800M قادر به اجرای بازی با رزولوشن 1440p و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه است. کارت گرافیک RX 6700M در بهترین حالت بازی‌ها را با رزولوشن 1440p و نرخ ۱۰۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند و RX 6600M نیز رزولوشن 1080p و نرخ ۱۰۰ فریم بر ثانیه را برای علاقه‌مندان گیمینگ به ارمغان می‌آورد.

کارت گرافیک‌ سری RX 6000M

همچنین نوت بوک هایی که از پردازنده‌های AMD رایزن در کنار پردازنده‌های گرافیکی رادئون بهره می‌برند، می‌توانند از فناوری‌های خاص AMD نیز استفاده کنند. فناوری Smart Access Memory به پردازنده اصلی لپ‌تاپ اجازه دسترسی به رم GDDR6 پردازنده گرافیکی را می‌دهد و فناوری Smartshift نیز سبب می‌شود که در هنگام نیاز دستگاه به صورت خودکار منابع را در اختیار CPU یا GPU قرار دهد.

کارت گرافیک‌ سری RX 6000M / ای ام دی Advantage

این شرکت همچنین از برنامه جدید خود به نام Advantage Design Framework رونمایی کرد. این برنامه به همراه شرکای سخت‌افزاری ای ام دی توسعه داده شده است و محصولات عرضه شده طبق این برنامه قرار است از پردازنده، پردازنده گرافیکی، نرم‌افزار و دیگر ویژگی‌های AMD بهره گیرند.

مدل‌های ایسوس روگ استریکس G15 و G17 از لپ‌تاپ‌های AMD Advantage خواهند بود و قرار است به همراه پردازنده گرافیکی رادئون RX 6800M، پردازنده رایزن 5900X و دیگر فناوری‌های AMD از اواسط خرداد در بازار عرضه شوند.

شرکت AMD همچنین از ویژگی FidelityFX Super Resolution خود یا همان FSR رونمایی کرد. این ویژگی مشابه قابلیت DLSS انویدیا است. این فناوری می‌خواهد سبب بهبود عملکرد در هنگام اجرای برنامه‌های سنگینی که از ردیابی پرتو استفاده می‌کنند، شود و در عین حال کیفیت تصویر خوبی را نیز ارائه دهد.

فناوری FSR بر پایه فریم بر فریم کار می‌کند و بر خلاف DLSS و به علت بهره نبردن از یادگیری ماشینی، نیازی به سخت‌افزار اختصاصی ندارد. نکته جالب توجه این است که می‌توان از این فناوری در اکثر پردازنده‌های گرافیکی از جمله سری RX 6000، ۵۰۰۰، ۵۰۰ و وگا استفاده کرد و حتی کارت گرافیک‌های سری ۱۰ به بعد انویدیا نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

کارت گرافیک‌ سری RX 6000M / فناوری FidelityFX

همانند انویدیا، AMD نیز فناوری FSR را در سطوح مختلفی ارائه می‌دهد. این سطوح مختلف Ultra Quality، Quality، Balanced و Performance نام دارند.

البته همه این‌ها تنها روی کاغذ تحسین برانگیز به نظر می‌رسند زیرا فناوری FSR در مقایسه با DLSS بسیار ساده تر است. در این فناوری خبری از بازسازی تصویر بر اساس هوش مصنوعی و بردارهای حرکتی نیست و می‌توان گفت که بیشتر شبیه کاری است که تلویزیون‌ها در هنگام افزایش کیفیت یک محتوای با رزولوشن پایین انجام می‌دهند. در واقع به همین دلیل است که DLSS به سخت‌افزار خاص‌تری نیاز دارد.

AMD یک فیلم تبلیغاتی کوتاه را از عملکرد این فناوری روی انویدیا جی فورس GTX 1060 نشان داد که مشخصاً سبب بهبود در عملکرد شده بود، اما حتی در این ویدیو نیز تصاویر کمی تار به نظر می‌رسیدند. این ویژگی از یکم تیر ماه در دسترس خواهد بود و بهتر است قضاوت نهایی را به آن زمان موکول کنیم.

کارت گرافیک‌ سری RX 6000M / ای پی یو AMD

در نهایت ای ام دی از APU های جدید خود نیز رونمایی کرد. هر دو پردازنده Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G همچون دیگر پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ بر پایه معماری جدید ذن ۳ هستند و از گرافیک مجتمع رادئون بهره می‌برند.

Ryzen 7 5700G دارای ۸ هسته و ۱۶ ترد است. فرکانس این محصول در حالت پایه به ۳.۸ گیگاهرتز و در حالت بوست به ۴.۶ گیگاهرتز نیز می‌رسد. همچنین؛ پردازنده گرافیکی مجتمع دارای ۸ واحد پردازشی و توان طراحی گرمایی ۶۵ وات است.

Ryzen 5 5600G به ۶ هسته و ۱۲ ترد مجهز شده و دارای فرکانس پایه ۳.۹ گیگاهرتز و حداکثر کلاک ۴.۴ گیگاهرتز است. از مشخصات پردازنده گرافیکی این محصول نیز می‌توان به ۷ واحد پردازشی و توان طراحی گرمایی ۶۵ وات اشاره کرد. در جعبه هر دو محصول فن Wraith Steal جای گرفته است.

قیمت Ryzen 7 5700G برابر با ۳۵۹ دلار است و Ryzen 5 5600G نیز ۲۵۹ دلار قیمت دارد. پردازنده‌های جدید AMD از ۱۴ خرداد در بازار عرضه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*