رئیس جمهور السالوادور

رئیس جمهور السالوادور در پی رسمیت بخشیدن به معاملات بیت کوین در این کشور!

السالوادور می‌تواند نخستین کشوری باشد که معاملات بیت کوین – Bitcoin را رسمی و قانونی می‌کند. دولت لایحه‌ای را در همین زمینه به مجلس قانون‌گذاری کشور ارائه داده است.

رئیس جمهور السالوادور، قصد دارد معاملات بیت کوین را قانونی و این رمز ارز را در کنار دلار آمریکا، به پول رایج کشور تبدیل کند. لایحه پیشنهادی نجیب بوکیله، احتمالا به تصویب خواهد رسید؛ چرا که پارلمان کشور در کنترل حزب او است.

برای شکل دادن چهارچوب مالی مورد نیاز، دولت با شرکت Strike (فعال در حوزه کیف دیجیتالی) همکاری خواهد کرد. به ادعای موسس این شرکت، بیت کوین به کشورهایی مانند السالوادور کمک می‌کند تا از شوک‌های احتمالی ناشی از تورم و ارزهای سنتی، در امان بمانند.

اقدام دولت چندان هم بی‌مبنا نیست؛ زیرا انتقال پول مهاجران السالوادوری، حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. این تراکنش‌ها معمولا با کارمزد بالا و تاخیر زیادی همراه هستند؛ اما بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی می‌توانند روند انتقال سرمایه به داخل کشور را تسهیل کنند.

معاملات بیت کوین

ظاهرا شهروندان السالوادور نیز علاقه‌مند به پرداخت دیجیتالی هستند؛ چرا که اپلیکیشن Strike از زمان عرضه در حدود سه ماه قبل، به یکی از محبوب‌ترین اپ‌های این کشور تبدیل شده است.

البته هنوز تضمینی برای پیروزی در این قمار وجود ندارد. بیتکوین از پشتوانه‌ای محکم مانند طلا یا یکی از دولت‌های بزرگ دنیا بی‌بهره است. همچنین مانند سایر رمزارزها، به شدت بی‌ثبات بوده و در واکنش به رویدادهای نه چندان مهم، نوسان شدیدی نشان می‌دهد. بنابراین شاید بسیاری از معاملات با بیت کوین در اثر همین نوسانات ناگهانی، به هم بخورد.

از طرفی، رسمی کردن یک ارز دیجیتالی لزوما ضامن موفقیت نیست. مثلا می‌توانیم از دولت ونزوئلا مثال بزنیم که برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، رمز ارز Petro را معرفی و استفاده کرد؛ ولی به توفیق چندانی دست نیافت.

با تمام تفاصیل، اگر این طرح در السالوادور جواب دهد؛ راه بیت کوین و سایر رمزارزها برای ورود به معاملات کلان هموارتر خواهد شد؛ چون امکان تبادل آن‌ها با کل یک کشور وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*