ژن های ویروس کرونا

محققان شواهد بیشتری از ادغام ژن های ویروس کرونا با دی ان ای انسان کشف کردند

محققان در بررسی‌های جدید خود توانستند شواهد بیشتری را برای اثبات فرضیه ادغام ژن های ویروس کرونا با دی ان ای انسان کشف کنند.

مدتی است که گروهی از دانشمندان برای دستیابی به یک تست موثر ویروس کرونا در حال تلاشند؛ این تلاش دانشمندان از آنجایی حائز اهمیت است که بعضا نتیجه تست افرادی که در گذشته به کرونا مبتلا شدند حتی با بهترین تست آزمایش یعنی PCR نیز بدون این که شواهدی از تکثیر ویروس در بدن آنها وجود داشته باشد، مثبت می‌شود.

در حال حاضر برخی از دانشمندان به دنبال اثبات فرضیه‌ای هستند که طبق آن ویروس کرونا قادر است در کروموزوم‌های انسانی به شکل معکوس ادغام شده و کد ژنتیکی خود را وارد ژنوم انسان کند؛ اقدامی که برای یک ویروس غیر معمول است، اما اثبات آن وجود موارد نادر تست کرونا مثبت کاذب با تست PCR را توضیح خواهد داد.

ادغام ژن های ویروس کرونا با دی ان ای انسان

محققان در آزمایش‌های اخیر خود شواهدی برای اثبات فرضیه ادغام معکوس ژن های آر ان ای کرونا در دی ان ای انسان پیدا کردند، اما منتقدان به نتایج این آزمایش‌ها اطمینانی نداشته و بر این باورند که چنین نتایجی فقط محصول انجام در آزمایشگاه است. منتقدان تاکید کردند چنین ادعاهایی باعث می‌شود نگرانی‌های زیادی در خصوص کرونا به وجود بیاید و برداشت اشتباه مردم از آن باعث ایجاد مسائل ایمنی عمومی شود.

وجود یک تست دقیق و به تعداد انبوه باعث می‌شود تا بتوان شیوع هر نوع بیماری همه‌گیر را کنترل کرد. تست PCR از مدتی قبل به عنوان یک استاندارد ارزشمند برای تست ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و تا به امروز بسیاری از کشورها از این تست به شکل موفقیت‌آمیزی استفاده کرده‌اند. اما اکنون گروهی از دانشمندان در تلاشند تا به این پرسش پاسخ دهند که چرا تست برخی از بیماران همچنان مثبت می‌شود.

ریچارد یانگ، متخصص تنظیم ژن و رودولف جائنیش، زیست‌شناس سلول‌های بنیادی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) گروهی از محققان را برای تحقیق در این حوزه رهبری می‌کنند. این محققان با توجه به این که ویروس SARS-CoV-2 باعث ایجاد عفونت می‌شود و از ژن‌های ساخته شده از آر ان ای (RNA) بهره می‌برد، فرضیه‌ای را دنبال می‌کنند که در مواردی نادر آنزیم انسانی احتمال دارد توالی ویروسی را در DNA انسان کپی و وارد کروموزوم‌های ما کند.

رودولف جائنیش در مقاله جدید خود مدعی شد تیم وی توانسته شواهد مبهمی در خصوص ادغام توالی ویروس کرونا در ژنوم انسان را کشف کنند. این محققان میان عناصر ویروس و توالی ژنتیکی ویروس روابطی را کشف کردند که فرضیه رونویسی معکوس آنها را اثبات می‌کند. همچنین استفان هیوز از انستیتوی ملی سرطان آمریکا نیز با این تیم همکاری می‌کند تا متوجه شوند که آیا واقعا ادغام ویروسی رخ می‌دهد یا اینکه این فرضیه فقط حاصل نتایج آزمایشگاهی است.

سدریک فشوت، متخصص توالی‌های ویروس درون‌زا در انسان از دانشگاه کرنل که به عنوان یکی از منتقدان مطالعه قبلی این گروه محسوب می‌شود عنوان کرد مقاله جدید این محققان بسیار قانع کننده‌تر بوده و با اتکا به آن می‌توان گفت در حال حاضر چنین فرضیه‌ای قابل قبول است. هرچند شواهد جدید این فرضیه که ویروس کرونا می‌تواند به شکل معکوس در دی ان ای انسان کپی شود را تقویت می‌کند، اما تمام دانشمندان این فرضیه را قطعی نمی‌دانند.

در همین راستا برخی از منتقدان با انتقاد از ادعاهای جائنیش و یانگ اعلام کردند این دو دانشمند باعث شدند تا نگرانی‌هایی در این خصوص ایجاد شود که واکسن های کرونا توسعه یافته بر پایه (mRNA) قادرند دی ان ای انسان را تغییر دهند. البته این واکسن‌ها باعث تغییر دی ان ای انسان نمی‌شوند. جائنیش و یانگ نیز در مقاله خود تاکید کردند مطالعه آنها بیانگر این موضوع نیست که واکسن‌های mRNA باعث ادغام در دی ان ای انسان می‌شوند. با توجه به اختلاف نظرهایی که در این خصوص وجود دارد، جائنیش و یانگ قصد دارند با آزمایش‌های بیشتر به شواهدی دقیق‌تر برای اثبات فرضیه خود دست پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بدبخت شدیم رفت که 😂😂😂😂