واکسن سرطان

شرکت بایون تک به دنبال ساخت واکسن سرطان است

بایون تک که طی همکاری با شرکت فایزر توانست یک واکسن کرونا اثربخش بسازد، اکنون قصد دارد با فناوری mRNA یک واکسن سرطان با تاثیرگذاری بالا را توسعه دهد.

شرکت آلمانی بایون تک (BioNTech) موفق شد طی همکاری با شرکت آمریکایی فایزر یک واکسن اثربخش بر پایه فناوری mRNA را تولید و به بازار عرضه کند. اکنون این شرکت پس از موفقیت در تولید واکسن کرونا قصد دارد باز هم بر پایه فناوری mRNA یک واکسن سرطان اثربخش را توسعه دهد.

ساخت واکسن سرطان توسط بایون تک

شرکت بایون تک اخیرا آزمایش فاز دوم واکسن پیشرفته سرطان ملانوما را برای بیماران کشورهای اروپایی شروع کرد. بایون تک که خود را به عنوان یک شرکت ایمنی‌درمانی نسل جدید معرفی کرده قصد دارد در زمینه درمان سرطان و سایر بیماری‌های کشنده داروها و واکسن‌های متعددی را به تولید برساند. در حقیقت هدف این شرکت توسعه و ساخت واکسن‌های مختلف سرطان بر پایه فناوری mRNA بوده و تولید واکسنی برای کرونا در برنامه‌های این شرکت جایی نداشته است، اما به دلیل بحران کرونا و نیاز جدی به واکسن، این شرکت طی همکاری با فایزر به ساخت واکسن کرونا روی آورد.

در حال حاضر خط تولید این شرکت برای تولید واکسن‌های mRNA برای انواع مختلف سرطان آماده است و اکثر این واکسن‌ها در مراحل پیش‌بالینی قرار دارند. بایون تک به تازگی آزمایش فاز 2 واکسن BNT۱۱۱ را شروع کرده که یک واکسن بر پایه فناوری mRNA بوده و ترکیبی با دارو آنتی بادی لیبتایو (Libtayo) محسوب می‌شود. این واکسن به صورت ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان ملانوم پیشرفته در نظر گرفته شده است.

واکسن سرطان BNT۱۱۱ قادر به رمزگذاری چهار آنتی ژن مرتبط با تومور به نام‌های NY-ESO-۱،MAGE-A۳، تیروزیناز (tyrosinase) و TPTE است و طبق اعلام شرکت بایون تک، حداقل یکی از این آنتی‌ژن‌ها با حدود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به ملانوما مرتبط خواهد بود. واکسن BNT۱۱۱ یکی از چند واکسن شرکت بایون تک بر بستر FixVac است؛ FixVac ترکیبی ثابت از آنتی‌ژن‌های اختصاصی کدگذاری شده تومور با mRNA را شامل می‌شود که به سلول‌های دندریتیک مورد هدف قرار گرفته منتقل خواهند شد. این واکسن‌ها با تحریک پاسخ ایمنی قوی در برابر این آنتی‌ژن‌ها باعث می‌شوند بدن بتواند سلول‌های سرطانی بیان‌کننده این آنتی‌ژن‌ها را مورد هدف قرار دهد.

آزمایش فاز دوم واکسن سرطان شرکت بایون تک با هدف بررسی 120 بیمار از اسپانیا، آلمان، ایتالیا، لهستان، آمریکا، انگلیس و استرالیا به انجام خواهد رسید. محققان پس از اینکه در آزمایش فاز اول موفق به ایجاد ایمنی مناسب در 89 بیمار شدند، تصمیم گرفتند فاز دوم آزمایش را آغاز کنند. اوزلم تورکی، بنیانگذار و مدیر ارشد پزشکی شرکت بایون تک در این خصوص اعلام کرد با آزمایش فاز ۲ می‌توانیم پتانسیل واکسن mRNA برای بیماران سرطانی را بهتر درک کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*