ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی به ضرر مردم می‌شود

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل عنوان کرد که ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی باعث می‌شود آسیب جدی به مصرف‌کننده وارد شود.

به تازگی واردات گوشی های شیائومی و محصولات برخی از برندهای دیگر به کشور ممنوع اعلام شده است. علت اعمال این ممنوعیت عدم اتصال آن‌ها به شماره‌های اضطراری کشور اعلام شده است. این برندها در بازار از سهم زیادی برخوردار هستند و قیمت مناسبی نیز دارند. به همین دلیل چنانچه ممنوعیت به اجرا برسد،‌ عرضه،‌ تقاضا و تأمین کالای مورد نظر کاربران با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه،‌ تبلت و لوازم جانبی، با اشاره به این که این ممنوعیت ریشه در پاییز سال گذشته دارد عنوان کرد که تصمیم‌ گرفته شد تا از واردات موبایل‌هایی که امکان اتصال به سرشماره‌های اضطراری کشور را ندارند جلوگیری شود. انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به دنبال این خبر با ارائه نامه‌ای اعلام کرد که این کار امکان‌پذیر نیست، چرا که شرایط تحریمی ایران اجازه نمی‌دهد که شرکت‌ها به صورت مستقیم و بدون واسطه اقدام به فروش کالا به ایران کنند و از این رو چنین درخواستی نمی‌تواند به تحقق برسد.

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی

عدم همکاری شرکت‌های سازنده با ایران به علت تحریم

محمدرضا عالیان در ادامه با اشاره به این که انجمن واردکنندگان در پی حل این مشکل در داخل کشور است، بیان کرد که بهترین راه این بود که مشکل به دست شرکت‌های سازنده حل شود؛‌ ولی تحریم‌ها این اجازه را به شرکت‌های سازنده نمی‌دهد. به همین دلیل انجمن واردکنندگان با ارائه نامه‌ای به رگولاتوری و تمام دستگاه‌های مربوطه خواستار آن شد که آن‌ها در ارتباط با این موضوع تصمیم‌گیری کرده و به برطرف کردن آن کمک کنند.

سازمان تنظیم مقررات می‌تواند این مشکل را با همکاری اپراتورها برطرف کند. این در صورتی است که از زمان طرح این مسئله تا به امروز هیچ مساعدتی برای برطرف کردن این مشکل انجام نشده است. محمدرضا عالیان در ادامه در ارتباط با انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی و برخی از برندهای دیگر عنوان کرد که در طی روزهای گذشته پیامی به شرکت‌های واردکننده ارسال شد که در آن آمده بود تلفن‌های همراهی که توسط شرکت‌ها سفارش‌گذاری شده است تا زمانی که شرایط مد نظر سازمان تنظیم مقررات اجرایی نشود به کشور ورود پیدا نخواهند کرد.

وی در ادامه عنوان کرد که درخواست برطرف کردن مشکل شماره‌های اضطراری یک درخواست کاملا منطقی است؛‌ اما شرکت‌ها به دلیل تحریم بودن ایران نمی‌توانند این مشکل را برطرف کنند. انجمن واردکنندگان برای رفع این مشکل به راهکارهایی رسیده و آن‌ها را در نامه ارائه شده به رگولاتوری ذکر کرده است و باید منتظر ماند و دید که نتیجه چه خواهد شد. به نظر می‌رسد که دولت کنونی در آخرین روزهای خود برای برطرف کردن مشکلات موجود در این بخش تلاش‌هایی را صورت دهد تا بدین واسطه خاطره خوشی از خود در ذهن فعالان اقتصادی و بازرگانان به جای بگذارد.

30 درصد از سهم بازار ایران متعلق به شیائومی است

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل،‌ تبلت و لوازم جانبی در ادامه با بیان این که شیائومی در بازار ایران سهم 30 درصدی دارد و دستگاه‌های مربوطه نیز از این مسئله آگاه هستند، بیان کرد که در صورت ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی و برخی از برندهای دیگر 30 درصد از سهم برندها به طور ناگهانی از بین خواهد رفت و زنجیره تأمین و توزیع با یک آسیب جدی مواجه خواهد شد. علاوه بر این مصرف کننده نیز آسیب خواهد دید. شیوع کرونا باعث شد تا سبک زندگی مردم به طور کلی تغییر کند و به سمت مجازی شدن حرکت کند و علاوه بر این فعالیت شرکت‌ها، آموزش و درمان نیز مجازی شد. به همین دلیل مردم مجبور شدند تا به خرید دستگاه‌هایی روی بیاورند که هم نیاز‌های آن‌ها را برطرف کند و هم از نظر اقتصادی صرفه داشته باشد.

شیائومی هم از نظر امکانات تقریبا کامل محسوب می‌شد و علاوه بر آن قیمت چندان بالایی هم نداشت. سهم این برند از بازار ایران در همین مدت زمان در سال گذشته 7 درصد بود و در حال حاضر 30 درصد را تجربه می‌کند. مردم به علت قابلیت‌های شیائومی به طور گسترده‌ای از آن استقبال کردند و ممنوعیت واردات این برند باعث می‌شود که مردم از خرید این برند محروم شوند.

عالیان ادامه داد که هم‌اکنون محور بحث ما شیائومی است،‌ چرا که بخش عمده‌ای از سهم بازار ایران متعلق به این برند است و تا به امروز واردات این برند ممنوع اعلام شده است؛ اما به زودی سایر برندها نیز با ممنوعیت واردات مواجه خواهند شد و تخمین زده می‌شود که این ممنوعیت‌ها در آینده روی 50 درصد از بازار تأثیر بگذارد. عرضه و تقاضا با اعمال چنین تصمیم‌هایی در شرایط کنونی کشور با مشکل اساسی مواجه می‌شود و ایجاد اختلال در این زنجیره باعث می‌شود که جدی‌ترین آسیب به مصرف کننده نهایی وارد شود.

حق انتخاب مصرف کننده در نتیجه ممنوعیت واردات ضایع می‌شود

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی

عالیان در ادامه با اشاره به این که هم‌اکنون 15 میلیون دستگاه در سال به کشور ورود پیدا می‌کند،‌ اظهار کرد که در صورت کاهش نیمی از مصرف کنونی و ورود 8 میلیون دستگاه به کشور،‌ بازار دچار تنش خواهد شد. اعمال این ممنوعیت باعث می‌شود که مصرف کننده مجبور شود تنها به استفاده از برندهای خاصی روی بیاورد و آزادی انتخاب از وی گرفته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که می‌توان این مشکل را با مشارکت بخش خصوصی،‌ سازمان تنظیم مقررات و همتا برطرف کرد،‌ بیان کرد که بحث ما هم‌اکنون در رابطه با برندهایی است که توسط عمده مردم خریداری می‌شوند و نه تنها یک قشر خاص. ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی و سایر برندها باعث می‌شود که این حق از عمده مردم گرفته شود. ممنوعیت واردات کالاها بدون نگاه به آینده باعث می‌شود که قیمت‌ افزایش پیدا کند و کالا در بازار با کمبود مواجه شود و در نتیجه آسیب شدیدی به مصرف کننده وارد می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*