لغو رجیستری

ماجرای لغو رجیستری بیش از سه هزار گوشی موبایل در سال گذشته

معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد ماجرای لغو رجیستری بیش از سه هزار گوشی موبایل و غیر فعال شدن آنها در سال گذشته دوباره بررسی می‌شود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 12 مهر 99 اعلام کرد ثبت غیر حضوری گوشی و بعد از خروج از گمرکات اجرایی توسط مسافران ممنوع است و می‌بایست اظهار و ثبت گوشی مسافران فقط در محل مبادی ورودی در لحظه ورود به کشور به انجام برسد، اما به دلیل انتقادات زیاد به این رویه به دلیل شیوع کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصمیم بر آن شد تا رجیستری بار دیگر به شکل غیر حضوری اجرا شود.

البته در این رویه جدید می‌بایست در ابتدای ورود، هویت مسافر و گوشی توسط بارکدخوان در حداقل زمان ثبت گردد و ادامه فرایند به شکل غیر حضوری در سامانه همتا انجام شود. با وجود چنین رویه‌ای نیز گمرک ایران در سال گذشته اعلام کرد به دلیل سوءاستفاده‌هایی که برخی از سودجویان از این فضا انجام دادند، حدود 3400 گوشی لغو رجیستری شدند. اکنون پس از مدتی ارونقی، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد قصد داریم ماجرای لغو رجیستری بیش از سه هزار گوشی موبایل در سال گذشته را بار دیگر مورد بررسی قرار دهیم تا حق کسی ضایع نشود.

چرا 3400 گوشی لغو رجیستری شد؟

معاون فنی گمرک ایران در همین رابطه عنوان کرد بر اساس بخشنامه مربوطه هر مسافر ورودی به ایران می‌تواند به صورت سالانه فقط یک دستگاه موبایل را وارد کشور کرده و آن را رجیستری کند، اما اگر افراد تعداد گوشی بیشتری را به ثبت برسانند یا با گذرنامه خود تعداد گوشی بیشتری را ثبت کرده باشند، با آنها برخورد شده و گوشی آنها لغو رجیستری می‌شود.

ارونقی در ادامه افزود:

این در حالی است که در هنگام هر بار ورود به سامانه برای رجیستری، پیام هشدار اعلام و بعد از پذیرش توسط متقاضی، امکان انجام مراحل رجیستری وجود دارد. از این رو در صورتی که با یک گذرنامه بیش از یک گوشی رجیستر شود، وجه واریزی بابت حقوق ورودی برگشت داده نخواهد شد و با متخلفان برخورد می‌شود.

معاون فنی گمرک در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در دی ماه سال 99 و در ابتدای طرح رجیستری با رویه جدید برخی افراد از این فضا سوءاستفاده کردند و توانستند با یک گذرنامه تعداد زیادی از گوشی های موبایل خود را به ثبت برسانند. وی افزود بر اساس بررسی‌هایی که توسط سامانه‌های مرتبط انجام شده، رجیستری بیش از 3400 گوشی لغو شد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر مراجع این افراد خاطی را مورد رصد قرار دادند.

بررسی مجدد 3400 گوشی غیر فعال شده

ارونقی در ادامه عنوان کرد با وجود این که طی ماه‌های گذشته از سوی مالکان گوشی‌های غیر فعال شده پیگیری‌های متعددی به انجام رسید و اتحادیه مربوطه نیز برای بررسی وضعیت این گوشی‌ها پیگیری‌های لازم را انجام داده است، باز هم بسیاری از این افراد مدعی هستند گوشی های موبایل آنها به شکل کاملا قانونی رجیستری شده و خواهان بررسی مجدد هستند.

معاون فنی گمرک در پایان خاطرنشان کرد:

از آنجایی که این موضوع از اهمیت و حساسیت بالایی بهره می‌برد، طی مذاکرات انجام شده از طریق معاونت فنی گمرک ایران و معاونت حقوقی این سازمان با دستگاه‌های مربوطه تصمیم بر آن شد تا برای ممانعت از تضییع حقوق ذی‌نفعان بررسی‌های لازم انجام و در دستور کار قرار گیرد که نتیجه این رسیدگی‌ها طی هفته آتی اعلام خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*