ویروس زونا

با واکسیناسیون کرونا ممکن است به ویروس زونا مبتلا شویم

ممکن است ابتلا به کرونا یا واکسیناسیون کرونا منجر به فعال‌سازی مجدد ویروس زونا شود. این ویروس اخیرا در برخی افراد مشاهده شده است.

در چند وقت اخیر بسیاری از افراد پس از تزریق واکسن کرونا به ویروس زونا مبتلا شده‌اند. پژوهشگران به دنبال این موضوع به تحقیق در ارتباط با این مسئله پرداختند و از نتایج به دست آمده از تحقیق‌های آن‌ها مشخص شد که واکسیناسیون کرونا نمی‌تواند به طور مستقیم منجر به ابتلای شخص به ویروس زونا شود؛‌ اما می‌تواند منجر به فعال‌سازی مجدد ویروس های غیر فعال موجود در بدن شخص و نهایتا ابتلا به این ویروس شود.

دکتر جرالد ایوان، رئیس بخش بیماری‌های عفونی دانشگاه کویین در کینگستون در خصوص این مسئله عنوان کرد که این موضوع اصلا حیرت‌آور نیست،‌ زیرا بعضی از اشخاص پس از تزریق واکسن کرونا به زونا آلوده می‌شوند.

با ویروس زونا یا هرپس زوستر بیشتر آشنا شوید

ویروس زونا

زونا نام یک عفونت ویروسی است که تحت عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می‌شود. این ویروس به وسیله آبله مرغان و عمدتا در قالبت بثورات پوستی به همراه تاول ایجاد می‌شود. بیماری زونا عمدتا در افرادی که ایمنی پایینی دارند ظهور پیدا می‌کند. دلایل بسیاری برای ظهور زونا در فرد وجود دارد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، ابتلای همزمان به بیماری‌های مشابه و… اشاره کرد. حتی این بیماری در پی استرس ناشی از تزریق واکسن کرونا نیز می‌تواند در بدن فرد ظهور پیدا کند.

دانشمندان معتقد هستند که ویروس آبله مرغان حتی بعد از آن که فرد بهبود یافت نیز در بدن او همچنان باقی می‌ماند و می‌تواند در هر موقعی منجر به ظهور زونا در فرد شود. دکتر ویلیام شافنر،‌ متخصص بیماری‌های عفونی در ارتباط با این مسئله اظهار کرد که در حال حاضر بسیاری از افراد پس از واکسیناسیون کرونا با ویروس زونا مواجه می‌شوند.

این در صورتی است که در حال حاضر تزریق واکسن به افراد مسن یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های تمام کشورهای جهان است و ویروس زونا عمدتا در بدن این افراد ظهور پیدا می‌کند. از این رو ممکن است افراد مسن پس از تزریق واکسن کرونا با این ویروس مواجه شوند.

در فلسطین نیز 491 نفر از تزریق کنندگان واکسن کرونا مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که شش نفر از آن‌ها به ویروس زونا آلوده شده‌اند. لازم به ذکر است که هر شش نفر به بیماری‌هایی مبتلا بودند که منجر به پایین آمدن ایمنی بدن می‌شود. میانگین سنی این افراد از 36 تا 61 سال بوده و تمام آن‌ها بهبودی صد در صدی پیدا کردند.

دانشمندان تأکید کردند از آنجایی که تعداد اندکی از افراد در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند نمی‌توان یقین پیدا کرد که واکسیناسیون کرونا منجر به ظهور ویروس زونا می‌شود. مطالعات انجام شده در کشور برزیل مشخص می‌سازد که از هر یک میلیون نفر در دوران شیوع کرونا ده نفر به زونا آلوده شده‌اند.

آیا ویروس کرونا با هرپس زوستر ارتباط مستقیم دارد؟

ویروس زونا

علاوه بر این یک مطالعه دیگر نیز اعلام کرد که تاکنون هیچ شواهدی پیدا نشده که با تکیه بر آن بتوان گفت کرونا و ویروس زونا با هم در ارتباط مستقیم هستند. دکتر ایوانز در خصوص این موضوع بیان کرد که ممکن است کرونا منجر به ظهور زونا نشده و عفونت کرونا تنها منجر به فعال شدن دوباره زونا شود. اما با این وجود نمی‌توان با قطعیت گفت که این فرضیه درست است یا خیر. دکتر ایوانز در پایان عنوان کرد که واکسن کرونا تنها یکی از دلایل فعال شدن زونا است و نمی‌تواند به تنهایی منجر به ظهور زونا شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه