محصول جدید سایپا

عرضه سه محصول جدید سایپا به بازار تا پایان سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت سایپا در تازه‌ترین مصاحبه خود از آغاز تولید سه محصول جدید سایپا و توقف تولید وانت زامیاد تا پایان سال جاری یعنی ۱۴۰۰ خبر داد.

سید جواد سلیمانی، مدیرعامل شرکت سایپا در مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا مربوط به دوره مالی منتهی به 30 اسفند 99 عنوان کرد که شرکت سایپا تولید انبوه خودرو آریا که اولین شاسی بلند تمام بومی محسوب می‌شود را تا انتهای سال جاری آغاز خواهد کرد. لازم به ذکر است که این خودرو از لحاظ امکانات و ظاهر در زمره خودروهای به‌روز دنیا قرار دارد.

تا پایان امسال سه محصول جدید سایپا وارد بازار می‌شود

سه محصول جدید سایپا

شرکت سایپا قصد دارد در پاییز سال جاری تولید و عرضه خودرو شاهین را نیز با جعبه دنده اتوماتیک آغاز کند. علاوه بر شاهین و آریا، خودرو اطلس نیز به عنوان جایگزین تیبا وارد خط تولید سایپا خواهد شد. با توجه به این موضوع می‌توان عنوان کرد که تا پایان سال جاری سه محصول جدید سایپا برای فروش روانه بازار خواهند شد.

سید جواد سلیمانی در ادامه با اشاره به گذشت یک سال از توقف تولید پراید عنوان کرد که خودرو پراید آسیب‌های بسیاری را بر صنعت خودرو کشور و شرکت سایپا وارد کرد و علاوه بر این تکنولوژی قدیمی این اتومبیل نیز به بهانه‌ای تبدیل شده بود که منتقدان با تکیه بر آن حجمه‌های منفی بسیاری را بر خودروسازی کشور وارد می‌کردند. به همین علت شرکت سایپا تصمیم گرفت تا تولید این خودرو را هر چه سریع‌تر متوقف کند.

ضمن این که به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها شرکت سایپا با تولید هر دستگاه از این اتومبیل با زیان‌ مالی مواجه می‌شد؛ به نحوی که مطابق با گزارش‌های مالی در صورتی که شرکت سایپا تولید پراید را همچنان ادامه می‌داد و متوقف نمی‌کرد در طی یک سال گذشته با ضرر 2300 میلیاردی روبه‌رو می‌شد.

توقف تولید پراید دلهره‌آور بود

سلیمانی در ادامه با اشاره به این که سهم چشم‌گیری از تیراژ تولید سایپا متعلق به خودروی پراید بود، بیان کرد که توقف تولید پراید برای سایپا کمی دلهره‌آور بود؛‌ اما در نتیجه تلاش های همه جانبه در مدت زمانی کوتاهی چندین خودرو به عنوان جایگزین پراید روانه بازار شدند، به نحوی که تولیدات شرکت سایپا پس از توقف تولید پراید و در انتهای سال گذشته در مقایسه با سال 98 روند صعودی پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت سایپا با اشاره به تولید و عرضه شاهین اظهار کرد که شرکت‌های خودروسازی کشور در طی سال‌های اخیر اتومبیل‌هایی را به عنوان خودرو بومی روانه بازار کردند که هیچ یک از آن‌ها به معنای حقیقی داخلی نبودند و حاصل کمی تغییر نسبت به نمونه‌های خارجی بودند؛‌ اما خودرو شاهین به طور کامل و به معنای حقیقی یک خودروی بومی است.

توقف تولید وانت زامیاد تا پایان سال جاری

سه محصول جدید سایپا

سید جواد سلیمانی در ادامه عنوان کرد که تا انتهای سال جاری وانت زامیاد (نیسان آبی) از خط تولید سایپا خارج خواهد شد و شرکت سایپا خودرو پادرا پلاس را با پیشرفته‌ترین امکانات به عنوان جایگزین آن روانه بازار خواهد کرد. ضمن این که دو شرکت سایپا دیزل و زامیاد قصد دارند تا تولید اتوبوس‌های برقی و دیزلی را آغاز کنند و به همین منظور اقدام به انعقاد قراردادهایی کرده‌اند.

سلیمانی در ادامه بیان کرد که شرکت سایپا در سه ماهه آغازین سال گذشته از ضرردهی خروج پیدا کرد و حتی نزدیک بود به سوددهی نیز برسد؛ اما قیمت‌گذاری دستوری،‌ صعودی شدن نرخ ارز و… باعث شد تا سایپا مجددا گرفتار ضرردهی شود.

سلیمانی در ادامه بیان کرد که شرکت سایپا در سه ماهه آغازین سال جاری هم با توجه به تلاش‌های همه جانبه ضرردهی نداشته و در صورت پایدار بودن شاخص اقتصادی امسال گرفتار ضرردهی نخواهد شد. شرکت سایپا 540 هزار تعهد در آغاز سال 98 داشت که موفق شد با تلاش‌های شبانه‌روزی این میزان از تعهد را هم‌اکنون به 170 هزار کاهش دهد. ضمن این که شرکت سایپا در حال حاضر بیش از 3 هزار تعهد معوق دارد. مدیرعامل شرکت سایپا در انتها خاطر نشان کرد که شرکت سایپا  تعهدی را تا انتهای چهار ماهه آغازین سال جاری برای سال بعد به وجود نیاورده که این مسئله برای این گروه خودروسازی یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا مربوط به دوره مالی منتهی به 30 اسفند 99 در تاریخ 31 تیر برگزار شد. در این مجمع بیش از 37 درصد سهامداران حضور داشتند و در آن اعضا به تصویب صورت‌های مالی پرداختند. در مجمع مذکور عملکرد هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سایپا در شرایط کنونی کشور از سوی سهامداران مورد بررسی قرار گرفت و سهامداران از عملکرد آن‌ها اعلام رضایت کردند. علاوه بر این سهامداران خواستار آن شدند که هیأت مدیره تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند مشکل قیمت‌گذاری دستوری و ضررهای ایجاد شده از آن را برطرف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*