سایپا شاهین

هرآنچه درباره سایپا شاهین باید بدانید + مشخصات، امکانات، طراحی و بیشتر

در این مطلب مشخصات، امکانات، طراحی، کیفیت، قیمت و هر آنچه لازم است پیش از خرید سایپا شاهین بدانید را به شما توضیح می‌دهیم.

سایپا شاهین نخستین خودرو تمام بومی شرکت سایپا بر پایه پلتفرم PS است که در ابتدا رهام نام‌گذاری شده بود؛‌ اما پس از گذشت مدتی سایپا تصمیم گرفت تا این اتومبیل را به شاهین تغییر نام دهد. این اتومبیل که یکی از بهترین محصولات شرکت سایپا محسوب می‌شود در حال حاضر تلاش می‌کند تا جایگاه مناسبی را در بازار به دست بیاورد. شرکت سایپا در میانه‌های سال ۱۳۹۹ فروش شاهین را آغاز کرد و چند نمونه از این خودرو را در اسفند همان سال در اختیار مشتریان قرار داد. شاهین یک سدان متوسط است که از طراحی جذابی بهره می‌برد.

موتور در نظر گرفته شده برای سایپا شاهین

سایپا شاهین

شرکت سایپا برای شاهین یک موتور M15-T توربوشارژ را در نظر گرفته است که می‌تواند قدرت ۱۱۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر به تولید برساند. نکته قابل توجه این است که گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متری این اتومبیل در دور کمتر از ۱۸۰۰ rpm به تولید می‌رسد. بر اساس اظهارات مدیران شرکت سایپا، پیشرانه سایپا شاهین در سال آینده به یک موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ تیوان تغییر پیدا خواهد کرد. همچنین این تغییر پیشرانه برای اتومبیل آریا نیز در نظر گرفته شده است.

سایپا شاهین در حال حاضر از یک گیربکس دنده‌ای بهره می‌برد؛ اما قرار است که در آینده این اتومبیل با جعبه دنده اتوماتیک نیز به بازار عرضه شود. گیربکس دنده‌ای شاهین ۵ سرعته دستی است که وظیفه انتقال توان موتور شاهین به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

سایپا شاهین از نظر امکانات رفاهی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که برای نمونه‌ای از این امکانات می‌توان به تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تریم چرم مصنوعی، کامپیوتر سفری، آینه‌های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، فرمان کمک برقی،‌ رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمز‌های EBD، ABS و BAS، ترمزهای عقب و جلوی دیسکی، زیرآرنجی جلو، سانروف، استارت دکمه‌ای، دو کیسه هوا، سنسور فشار باد تایر و دمای تایر، سنسور نور و دو کیسه هوا اشاره کرد.

به احتمال فراوان برای نسخه اتوماتیک سایپا شاهین ضمن امکانات مذکور یک‌سری امکانات دیگر نیز مانند سیستم کنترل پایداری، سامانه کروز کنترل و صندلی‌های برقی در نظر گرفته شود. اگر این امکانات در نسخه فعلی شاهین نیز وجود داشت این خودرو می‌توانست سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

یکی از اصلی‌ترین معایب شاهین داشبورد آن است که از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است. این مسئله برای افرادی که توجه زیادی به تزئینات داخلی خودرو می‌کنند نکته منفی تلقی می‌شود. سایپا شاهین علاوه بر معایب خود، مزایایی نیز دارد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به سواری مناسب این خودرو اشاره کرد.

سواری مناسب شاهین را در مسیر‌های پر پیچ و خم می‌توان مشاهده کرد. این اتومبیل در هنگام عبور از پیچ‌ها عملکرد بسیار مناسبی دارد و آن‌ها را بسیار نرم رد می‌کند. علاوه بر این سایپا شاهین در پیچ‌ها بسیار متعادل عمل می‌کند و هیچ‌گونه ضربه‌ای را به کابین منتقل نمی‌کند. با وجود این که عملکرد سیستم تعلیق این اتومبیل بسیار مناسب است و از ورود صدای زیاد از کف خیابان به کابین خودرو جلوگیری می‌کند، اما موتور خودرو در دورهای بالا صدای بسیار زیادی را تولید می‌کند که می‌تواند خاطر سرنشینان را آزرده کند.

عملکرد موفقیت‌آمیز شاهین در آزمایش کیفی و ایمنی

سایپا شاهین

بر اساس اظهارات مدیران شرکت سایپا، شاهین از لحاظ ایمنی یکی از بهترین خودروهای تولید شده در داخل است و حتی شرکت سایپا این اتومبیل را به منظور انجام تست‌های ایمنی به کشورهای دیگر نیز فرستاده است. سایپا مهرماه سال گذشته ویدئویی را منتشر نمود که آزمایش کیفی و ایمنی سایپا شاهین را به عنوان یک اتومبیل ملی نشان می‌داد. در این ویدئو که نشان‌دهنده عملکرد مناسب کیسه‌های هوای سایپا شاهین است، لحظه تصادف خودرو با مانع و عملکرد کیسه‌های هوا به منظور حفاظت از جان سرنشین به تصویر کشیده شده است.

شاهین تست دیگری که تحت عنوان تست تصادف ECE R95 شناخته می‌شود را نیز تجربه کرد. تست تصادف ECE R95 با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت انجام می‌شود، در حالی که خودرو ساکن بوده و جسمی با وزن ۹۵۰ کیلوگرم ( MDB EVVC= 950Kg) با زاویه ۹۰ درچه به کنار خودرو برخورد می‌کند.

یکی از شش فاکتور مهم در دریافت مجوز فروش در اتحادیه اروپا، تست تصادف و گواهینامه ECE R95 است. در این آزمایش سایپا شاهین که در نسخه اولیه به یکی از مراکز امنیت اروپا رفته بود،‌ موفق شد تا به استاندارد ECE R95 دست پیدا کند.

در ادامه می‌توانید مشخصات فنی سایپا Shahin را مشاهده کنید:

مشخصات خودرو شاهین

عملکرد فنی موتور
نوع موتورتوربوشارژ
حجم موتور۱۴۹۷ سی سی
حداکثر قدرت۱۱۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۷۸ نیوتن‌متر
استاندارد آلایندگییورو ۵
مشخصات کلی
طول۴۴۴۶ میلی‌متر
عرض۱۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع۱۴۹۰ میلی‌متر
وزن۱۲۷۸ کیلوگرم
فاصله دو محور جلو و عقب۲۶۵۰ میلی‌متر
ظرفیت صندوق عقب۴۲۰ لیتر
حجم باک۴۷ لیتر
چرخ عقب و جلو۱۸۵/۶۵R۱۵
امکانات و آپشن‌ها
سنسور پارک دنده عقبدوربین عقب
سیستم هشدار دهنده امنیتیکیسه هوا راننده و سرنشین جلو
صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالت صندلی عقب مجهز به نگهدارنده کودک (Iso Fix)
مجهز به ترمز ABSتوزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کنترل صدا از روی فرماننشانگر تعویض دنده
ورود به خودرو بدون کلید PEPSسیستم پایش فشار باد تایر TPMS
چراغ‌های اتوماتیک (Auto Light)چراغ روشنایی روز (Day Light)
دستگیره آسان بازشوصندلی با روکش چرم
نمایش دمای هوای بیرونچراغ همراهی تا درب منزل
سانروفاستارت دکمه‌ای
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیکمولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچ + USB
سیستم هشدار دهنده ضد سرقت (immobilizer)آینه تاشونده برقی
سستم ضد سرقت (immobilizer)شیشه بالابر برقی جلو و عقب
کامپیوتر سفرمه‌شکن عقب و جلو
وضعیت در بازار کشور
مدل‌های موجود۱۴۰۰
نقاط ضعف
استفاده زیاد از پلاستیک خشک در داخل کابین
کیفیت پایین داشبورد
نقاط قوت
پاس کردن تست‌های ایمنی خودرو از موسسه‌های اروپاییامکانات و تجهیزات مناسب
اولین خودرو بر مبنای پلتفرم ملی سایپاظاهر زیبا

سایپا شاهین

سطح کیفی سایپا شاهین

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تا به امروز این خودرو را مورد ارزیابی قرار نداده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*