خودروهای متصل

تفاهم نامه همکاری همراه اول و سایپا برای تولید و عرضه خودروهای متصل امضا شد

اپراتور همراه اول و شرکت خودروسازی سایپا برای تولید و عرضه خودروهای متصل و هوشمندسازی صنعت حمل و نقل کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

صبح امروز، دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰، جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین شرکت همراه اول و گروه خودروسازی سایپا در برج همراه برگزار شد. در این جلسه، آقایان مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل همراه اول)، سید جواد سلیمانی (مدیرعامل سایپا) و تعدادی از مدیران ارشد این دو شرکت حضور داشتند. این تفاهم‌نامه همکاری به منظور هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری با هدف کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند به امضا رسیده است.

جزئیات همکاری همراه اول و سایپا در حوزه خودروهای متصل

به موجب این همکاری قرار است شرکت همراه اول در راستای تحقق اهداف مهم مذکور و همچنین کاهش تصادف‌ها و حجم ترافیکی، زیرساخت‌های ارتباطی، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌های پروژه خودرو متصل را تامین کند و در یک اقدام مشترک، زمینه لازم برای ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده را فراهم سازد. مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل شرکت همراه اول در حاشیه این جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری به سهم بازار ۶۰ درصدی همراه اول در بازار اپراتورهای تلفن همراه اول و در اختیار داشتن ۲۰ میلیون مشترک دائمی منحصربه‌فرد اشاره کرد و گفت در حال حاضر بیش از صد میلیون سیم کارت در دست مردم داریم که سرانه آن حدود ۱.۲ سیم کارت به ازای هر نفر می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد مصرف اینترنت در شبکه همراه اول در سال اخیر ۸۰ درصد نسبت به دو سال قبل رشد داشته است. امروز زندگی مردم بیشتر از هر زمان دیگری به فضای مجازی پیوند خورده و می‌بینیم زمانی که با قطعی گسترده برق روبه‌رو شدیم، مردم دیگر زمانی نمی‌توانستند شرایط را تحمل کنند که برق سایت‌های ارتباطی هم قطع می‌شد و اینترنت در دسترس‌شان نبود. یا از طرف دیگر در شرایطی که بعضی روستاهای کشورمان همچنان با مشکلاتی در زمینه تامین آب آشامیدنی مواجه هستند، اما درخواست با اولویت نمایندگان مردم آنجا، توسعه اینترنت در این روستاها است. وی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی اپراتور در حوزه اینترنت اشیا و اتصال نمایی دستگاه‌ها طی چند سال آینده، افزود:

بحث اصلی جلسه امروز حول خودروهای متصل است. یکی از قابلیت‌های کلیدی خودروهای متصل امکان رصد در لحظه اطلاعات خودرو است که این موضوع با ارائه گزارشی از وضعیت، هزینه‌های احتمالی آینده را کاهش خواهد داد. با این داده‌ها می‌توان نقص‌های فنی را ملاحظه کرد و هشدارهای لازم را به راننده داد. علاوه بر این با اجرایی شدن این پروژه، کمک بزرگی به حوزه راهداری کشور می‌شود تا نقاط حادثه‌خیز را با پایش اطلاعات حاصل از این خودروها کشف کنند.

مدیرعامل همراه اول در پایان به پروژه هوشمندسازی جاده‌های بخش فنی همراه اول و ارتباط آن با خودروهای متصل اشاره کرد و گفت برآیند این پروژه‌ها، خیر و برکت زیادی برای مردم دارد و موجب بهبود سطح زندگی آنها از نظر کیفی می‌شود.

در ادامه، سید جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز صحبت‌هایی را در مورد انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری مطرح کرد. وی در این باره ضمن اشاره به کاهش نیمی از ظرفیت تولیدی سایپا با کنار رفتن خودرو پراید از چرخه تولید، اضافه کرد طبق برنامه همکاری مشترک با اپراتور همراه اول به دنبال طراحی، پیاده‌سازی، تجاری‌سازی و درآمدزایی از خودروهای متصل هستیم و امید داریم که تا ۳ سال آینده بتوانیم یک میلیون خودرو متصل را تولید و عرضه کنیم. به گفته سلیمانی، با توجه به این که سایپا برنامه تولید و عرضه یازده محصول مجهز به تکنولوژی‌های جدید را تا سه سال آینده دارد، به دنبال خودروهای متصل هستیم.

مدیرعامل سایپا همچنین تاکید کرد که به کارگیری فناوری‌های جدید، امکاناتی را برای مشتری‌هایمان فراهم می‌کند تا موجب جلب رضایت آنها شود. برای مثال اگر تصادفی در جاده رخ بدهد، فورا اطلاعات به امدادگران مخابره می‌شود تا آنها بتوانند بلافاصله خود را به صحنه حادثه برسانند و هماهنگی‌های لازم برای کارهایی مانند نجات سریع سانحه‌دیدگان ایجاد شود.

مدیران شرکت‌های سایپا و همراه اول در انتها ابراز امیدواری کردند که با این همکاری مشترک، زمینه را برای توانمندسازی زیست‌بوم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند، ایجاد سکوهای باز انتشار داده‌های پردازش داده جهت استفاده و به کارگیری در حوزه‌های پژوهشی، ورود به زنجیره خدمات قابل ارائه در بازار خودرو و بهره‌برداری از ظرفیت‌های پلتفرم اینترنت اشیا فراهم کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*