واکسن پاستوکووک

جلوگیری ۱۰۰ درصدی از مرگ و میر کرونا با تزریق واکسن پاستوکووک ایران و کوبا

رئیس انستیتو پاستور عنوان کرد که واکسن پاستوکووک (واکسن مشترک ایران و کوبا) از مرگ و میرهای کرونایی به طور صد در صدی جلوگیری می‌کند.

دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد که واکسن پاستوکووک (واکسن مشترک ایران و کوبا)‌ که ساخت آن از زمان شیوع کرونا در دستور کار دو کشور ایران و کوبا قرار گرفت هم‌اکنون در سومین مرحله از آزمایش بالینی خود قرار دارد. تا به امروز در سومین مرحله از آزمایش بالینی این واکسن 24 هزار نفر در 8 شهر کشور واکسن پاستوکووک را دریافت کرده‌اند. رئیس انستیتو پاستور در ادامه با اشاره به این که نتایج فاز سوم آزمایش بالینی واکسن ایران و کوبا در نخستین روزهای ماه آینده بررسی خواهد شد، عنوان کرد که پس از بررسی و تحلیل، نتایج به سازمان بهداشت اعلام خواهد شد.

بیگلری ابراز امیدواری کرد که واکسن ایران و کوبا از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تأیید قرار بگیرد و در ادامه بیان کرد که در ابتدا تمام تمرکز ما روی این مسئله خواهد بود که بتوانیم از طریق واکسن پاستوکووک نیاز کشورهای کوبا و ایران را تأمین کنیم و در محله بعد قصد داریم آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

واکسن پاستوکووک

واکسن ایران و کوبا طبق گفته بیگلری هم‌اکنون توجه تعداد زیادی از کشورها به خود جلب کرده است. مؤسسه انستیتو پاستور از آغاز فراگیری کرونا مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفت که توانست تمام آن‌ها را به بهترین شکل انجام دهد. بیگلری در ادامه اظهار کرد اولین مسئولیتی که به انستیتو پاستور سپرده شد تشخیص کرونا بود. لازم به ذکر است که انستیتو پاستور در شرایطی پذیرای این مسئولیت شد که در کشور با کمبود کیت روبه‌رو بودیم. با این وجود انستیتو پاستور این مسئولیت را در بالاترین میزان به انجام رساند و پس از آن به سراغ تولید واکسن رفت.

بر اساس اظهارات بیگلری، انستیتو پاستور همواره در پی آن بوده که بتواند یک واکسن مناسب را برای مقابله با کرونا به تولید برساند و به همین خاطر از زمان آغاز فراگیری کرونا همکاری خود را با کشور کوبا برای ساخت یک واکسن قوی آغاز کرده است. همکاری مشترک انستیتو فیلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در ابتدا با ساخت واکسن ذات‌الریه کلید خورد؛‌ اما پس از پیدایش کرونا دو انستیتو مذکور تصمیم گرفتند تمام تمرکز خود را روی ساخت واکسن کرونا قرار دهند. به گفته بیگلری،‌ دو فاز ابتدایی آزمایش بالینی واکسن پاستوکووک در کشور کوبا و و سومین فاز نیز در کشور ایران به انجام رسید و نتایج به دست آمده از آزمایش‌های صورت گرفته مشخص ساخت که این واکسن علاوه بر کارایی هیچ‌گونه خطری ندارد و کاملا ایمن است.

ایمنی بالای واکسن مشترک پاستور و کوبا

رئیس انستیتو پاستور در ادامه با اشاره به این که از اول باید اقدام به ساخت واکسنی می‌شد که توان مبارزه با جهش‌های صورت گرفته را داشته باشد، بیان کرد از آغاز فراگیری کرونا حدس و گمان‌هایی در رابطه با این که این ویروس با جهش‌های مختلفی همراه خواهد شد وجود داشت و از این رو واکسن پاستوکووک با تیزهوشی ساخته شد. لازم به ذکر است که این واکسن هیچ‌گونه خطری ندارد و در عین حال ایمنی مناسبی را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه اظهار کرد که افراد 18 سال به پایین نیز می‌توانند واکسن‌های تولید شده را تزریق کنند و آزمایش‌های صورت گرفته مشخص ساخته است که این واکسن‌ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند. یکی از نکات مهم این است که انستیتو پاستور ایران و انستیتو فیلای کوبا با علم به این که واکسن‌های تولید شده پس از گذشت زمانی نیازمند دوز یاد‌آور می‌شوند،‌ اقدام به ساخت دوز یادآور برای واکسن پاستوکووک کردند.

بسیاری از شرکت‌های سازنده واکسن به تازگی ساخت دوز یادآور را در دستور کار خود قرار داده‌اند، این در صورتی است که دوز یادآور واکسن پاستوکووک از ماه‌ها قبل ساخته شده بود. دوز یادآور می‌تواند برای افراد دریافت کننده سایر واکسن‌ها و همچنین افرادی که قبلا دچار کرونا شده‌اند تاثیرگذار باشد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیشترین افراد مبتلا به کرونا در کشور کوبا به گونه‌های کالیفرنیایی و آفریقای جنوبی آلوده شده‌اند. میزان تأثیر واکسن های کرونا بر این گونه‌ها تنها 10 درصد است. این در صورتی است که‌ تولید واکسن پاستوکووک باعث شد تا میزان کارایی بیشتر شود و کشور کوبا با تزریق این واکسن در دو دوز در برابر گونه‌های جدید ایمنی 65 درصدی ایجاد کرده است.

رئیس انستیتو پاستور در ادامه عنوان کرد که مطالعات انجام شده مشخص می‌سازد که با تزریق دو دوز از واکسن پاستوکووک میزان کارایی بیشتر شده و به 91.2 درصد می‌رسد. علاوه بر این واکسن مذکور تا 75 درصد از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند و جلوی مرگ و میر را نیز به طور کامل و صد در صدی می‌گیرد.

هم‌اکنون ما آگاه شده‌ایم که این واکسن مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. ایران در سومین مرحله از آزمایش بالینی این واکسن 24 هزار نفر را در 8 شهر مورد آزمایش قرار داده و مجموعا این واکسن در دو مرحله به جمعیتی برابر با 68 هزار نفر تزریق شده و قرار است که نتایج به دست آمده در نخستین روزهای ماه آینده در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار گیرد. در حال حاضر بیشترین تمرکز روی تأمین نیاز کشورهای ایران و کوبا است و ضمن این به دنبال دریافت تأییدیه سازمان بهداشت جهانی نیز هستیم.

راه‌اندازی خط تولید واکسن پاستوکووک

واکسن پاستوکووک

بیگلری در ادامه با اشاره به این که در نخستین روزهای شهریورماه خط تولید صنعتی واکسن پاستوکووک به طور کامل راه اندازی می‌شود بیان کرد که خط تولید مذکور در نخستین روزهای پاییز با ظرفیت سه میلیون دوز آغاز به کار خواهد کرد. علاوه بر این به احتمال فراوان از آخرین روزهای پاییز دومین خط تولید این واکسن نیز با ظرفیت دو برابری آغاز به کار می‌کند. کشور کوبا جمعیت کمتری نسبت به ایران دارد و از این رو قرار شده تا نیمی از واکسن‌های تولیدی در کوبا در اختیار ایران قرار داده شود تا بدین واسطه ایران بتواند با ظرفیت حداکثری به واکسیناسیون عمومی ادامه دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که می‌توان تزریق واکسن پاستوکووک را با تولید این واکسن در کوبا و سپس ورود به ایران و همچنین تولید در داخل کشور آغاز کرد، بیان کرد که خط تولید مذکور تا وقتی که کشور احتیاج به ساخت واکسن داشته باشد همچنان برقرار خواهد ماند و سپس صادرات به سایر کشورها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که می‌توان پس از اتمام کرونا از خط تولید مذکور به منظور کارهای دیگری استفاده کرد. بر اساس اظهارات بیگلری تولید انبوه واکسن پاستوکووک از ماه آینده آغاز خواهد شد و واکسن‌های تولیدی در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون وزارت بهداشت 120 هزار دوز از واکسن مذکور را تحویل گرفته و واکسیناسیون با واکسن پاستوکووک از هفته جاری آغاز خواهد شد. علاوه بر این تولید انبوه صنعتی نیز از پاییز کلید خواهد خورد.

تولید یک واکسن دیگر در انستیتو پاستور

بیگلری در ادامه عنوان کرد که انستیتو پاستور همزمان با ساخت واکسن کرونا، تولید واکسن دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این واکسن هم‌اکنون در فاز مطالعات حیوانی قرار دارد و دانش فنی آن کاملا به کشور خودمان تعلق دارد. لازم به ذکر است که آزمایش بالینی این واکسن پس از اعلام نام آن کلید خواهد خورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا دروع میگین با جون مردم بازی میکنین

    سازمان بهداشت جهانی اصلا تایید کرده

    رو کی ازمایش کردین اصلا ، نتایج ازمایشش کجاست

    بلخره یک حساب وکتای هم هست اون دنیا همیشه اینجور نمیمونه